نیروهای بریتانیایی هلمند را تخلیه می‎‌کنند

گزارشگر:27 حوت 1392 - ۲۶ حوت ۱۳۹۲

mandegar-3نیروهای بریتانیایی در افغانستان اعلام کرده‌اند که به جز پایگاه اصلی، بقیه پایگاه‌های خود را بسته یا به نیروهای افغانی واگذار کرده‌اند.
این نیروها تا پایان سال جاری میلادی افغانستان را ترک می‌کنند.
نظامیان بریتانیایی گفته‌اند که سه پایگاه خود را اخیراً بسته و تجهیزات پایگاههای بسته شده را به پایگاه اصلی خود موسوم به «کمپ باسشن» در ولایت هلمند منتقل کرده‌اند.
فلیپ هاموند وزیر دفاع انگلیس گفت با توانمندی نیروهای امنیتی افغانستان، پایگاه‌های نظامیان انگلیسی به این نیروها واگذار شد تا آنان امنیت این ولایت را تامین کنند.
هاموند افزود: نیروهای امنیتی افغان اکنون با ارتقاء توان دفاعی قادر به قبول مسوولیت تامین امنیت این ولایت هستند.
با بازگشت سربازان مستقر در کمپ باسشن به بریتانیا، این پایگاه هم به مرور زمان کوچکتر خواهد شد.
در اوج شدت جنگ افغانستان، حدود ده هزار سرباز بریتانیایی در بیش از صد پایگاه در سراسر ولایت هلمند مستقر بودند، اما در حال حاضر حدود چهار هزار سرباز در این ولایت باقی مانده است.
هلمند یکی از ناآرام‌ترین ولایت‌های افغانستان در یک دهه گذشته بوده است. به همین دلیل، هزاران سرباز بریتانیایی و امریکایی در این ولایت مستقر بودند.
خروج سربازان بین‌المللی از افغانستان و به‌ویژه ولایت هلمند، نگرانی‌هایی را در مورد بدتر شدن وضعیت امنیتی در هلمند و جنوب افغانستان افزایش داده است.
در آستانه برگزاری سومین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، این نگرانی بیشترهم شده است.
یک مسوول محلی کمیسیون انتخابات در ولایت گفته است که در روز برگزاری انتخابات شانزدهم ماه حمل ۱۳۹۳، تنها ۱۴۷ مرکز از ۲۱۹ مرکز رایگیری در این ولایت باز خواهند بود.
مجموع مراکز رایگیری در سراسر افغانستان در این انتخابات به ۶۷۷۵ مرکز می‌رسد که از آن جمله ۳۹۶ مرکز به دلیل تهدیدهای امنیتی بسته خواهند ماند.
گروه طالبان تهدید کرده است که انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی را مختل خواهد کرد.
اما مقام‌های امنیتی افغانستان تاکید کرده‌اند که این تهدید طالبان تنها یک تبلیغ است.
مقام‌های امنتی همچنین می‌گویند برچیدن پایگاه‌های نیروهای بریتانیایی از ولایت هلمند، تاثیری بر وضعیت امنیتی ندارد. زیرا به گفته این مقامات، روند انتقال مسوولیت‌های امنیتی کامل شده و در حال حاضر نیز تامین امنیت و مبارزه با شورشیان به عهده نیروهای افغان است.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.