داکتر عبدالله در مراسم گرامی‌داشت از یازدهمین سالروز شهادت قهرمان ملی: در پشت رویداد خونین شنبه دست‌هایی قرار داشت

گزارشگر:ناجیه نوری - ۲۰ سنبله ۱۳۹۱

رهبر ایتلاف ملی افغانستان روز گذشته در مراسم گرامی‌داشت از یازدهمین سالروز شهادت قهرمان ملی کشور، گفته که در پشت رویداد خونین روز شنبه در پل‌سوختۀ کابل، دست‌های مرموزی قرار داشته است.
داکتر عبدالله عبدالله که در جمع صدهاتن در دانشگاه طبی کابل سخن می‌زد، با اشاره به قوع حادثه‌یی در غرب کابل گفت: در پس این قضیه، دست‌هایی وجود دارد که با استفاده از احساسات جوانان سبب قتل شماری از هموطنان ما گردید.
داکتر عبدالله اظهار داشت: زمانی‌که از افتخارات ملی سخن می‌زنیم، به این معنی‌ست که شهدا و قهرمان ملی کشور به ملت افغانستان
تعلق دارند، پس نباید به عنوان تجلیل از سالروز شهدا، برای مردم مزاحمت ایجاد کنیم.
او با برشمردن ویژه‌گی‌های همسنگرش(قهرمان ملی) گفت که تمامی شهدا و به ویژه قهرمان ملی شهید احمدشاه مسعود، به ملت افغانستان تعلق دارد و باید برای‌شان ارج‌ گذاشته شود.
او گفت: سال گذشته در سال‌روز قهرمان ملی، شهید عبدالمطلب بیک و شهید احمد خان سمنگانی در پنجشیر حضور داشتند، اما امسال پسران‌شان در این مراسم شرکت کردند و این نشان می‌دهد که کاروان شهدا هم‌چنان ادامه دارد.
در همین حال، محمد عیسی رحیمی پژوهش‌گر و معاون اول کمیته سیاسی حزب وحدت اسلامی  مردم افغانستان گفت: تاریخ سیاسی افغانستان محصول رشادت و فداکاری‌های بی‌نذیر شخصیت‌هایی چون شهید مسعود قهرمان ملی و شهید مزاری و امثال‌شان است.
او همچنان گفت، یقیناً نام افغانستان و به خصوص ویژه‌گی فصل جدید تاریخ سیاسی کشور، بدون نام مسعود و مبارزات رهایی‌بخش او و آرمان بزرگ عدالت‌خواهی شهیدانی چون استاد مزاری، در هیچ جای دنیا شناخته نشده است.
رحیمی تاکید کرد: دولت‌مردان، کارگذاران سیاسی و کسانی‌که از فرصت‌های جدید و ارمغان‌های این فصل بهره می‌برند، بدانند که فرصت‌های مادی، معنوی و سیاسی جدید محصول همین معماران و مبارزان راه آزادی و استقلال افغانستان است.
او اظهار داشت، ملتی زنده و پاینده است که از افتخارات تاریخی خود حفاظت کند و باید بدانیم که بخش عظیمی از افتخارات فکری، سیاسی و ثقافت ما در عملکرد و کارکردهای همین معماران و مبارزان راه آزادی و عدالت و وحدت ملی نهفته است.
رحیمی بیان داشت: افغانستان پیشرفته و مترقی، هیچ‌گاه بدون هم پذیری، وحدت ملی و تزریق روحیه خودباوری و برادری امکان پذیر نبوده و نخواهد بود.
همچنان ذکیه پژمان، یک‌تن از دانشجویان دانشگاه طبی کابل دراین مراسم گفت: مسعود بزرگ، بزرگترین کرامت انسانی و انسانیت است.
او افزود: توصیف شهید مسعود در یک مقاله و شعر نمی‌گنجد و یاد از کارنامه‌ها و قهرمانی‌های این مرد بزرگ بیشتر از یک فصل زمان نیاز دارد.
داکتر سلطان مسعود شاه، یکی دیگر از دانشجویان این دانشگاه گفت: تجلیل از کارنامه‌های قهرمانان و دانشمندان، در حقیقت گرامی‌داشت از هویت ملی کشور است.
این دانشجو تاکید کرد، سخن زدن در مورد  رهبر شهید  استاد ربانی و قهرمان ملی کشور شهید مسعود و حماسه‌های آنان یکی از بزرگترین ویژه‌گی‌های بارز فرهنگی ما است که این روحیه قهرمان‌گرایی، هم در روان ناخودآگاه فردی و جمعی و هم در آثار حماسی ما، بازتاب درخشانی یافته است.
بنفشه بهار نبی‌زاده یکی دیگر از دانشجویان این دانشگاه در این مراسم با تاکید بر تداوم راه قهرمان ملی و شهدای کشور گفت:  شهید احمد شاه مسعود یکی از شخصیت‌های منحصر به فردی بود که با فداکاری و رشادت، نام خود را ثبت تاریخ زرین کشور ساخت.
بانو بنفشه افزود، شهید مسعود پول ملت را صرف خوش‌گذرانی‌های خود نکرد، بل از عمر و خون خود برای ملت افغانستان سرمایه گذاری کرد و شهید شد.
این دانشجو همچنان گفت، احمدشاه مسعود به همراه همسنگران رشید ش در راه  خطیر قدم نهاد و به جهانیان ثابت کرد که هدف را باید بدون خودنمایی‌ها و بی‌باکانه پی گرفت.
از یازدهمین سالروز شهادت قهرمان ملی کشور طی سه روز گذشته در تمامی افغانستان به شکل باشکوهی بزرگ‌داشت به عمل آمد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.