«خبرنگاران در نشر خبرهای انتخاباتی مسلکی عمل کنند»

گزارشگر:27 حوت 1392 - ۲۶ حوت ۱۳۹۲

خبرنگاران باید در نشر خبرهای انتخاباتی مسلکی عمل کرده و توازن را حفظ کنند و در بازتاب خبرها عادلانه رفتار کنند و واقعیت‌ها را بازتاب دهند.
شماری از روزنامه نگاران، استادان دانشگاه و مدافعان حقوق خبرنگاران با تاکید بر این مطلب می‌گویند، اگرانتخابات به دور دو برود، کار خبرنگاران بسیار حساس خواهد شد؛ بنابراین خبرنگاران مسوولیت دارند که مسلکی عمل کنند، توازن را حفظ کنند و در بازتاب خبرها رفتار عادلانه داشته باشند.mandegar-3
آنان همچنان می‌گویند، از آغاز پیکارهای انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای ولایتی تهدید، لت و کوب و تخویف خبرنگاران افزایش یافته و ممکن است این چالش‌ها در روز رای‌دهی افزایش یابد.
امروز ۲۷ حوت و ۱۸ مارچ مصادف است با روز خبرنگار و این روز در اکثر کشورهای جهان به عنوان روز خبرنگار تجلیل می‌شود.
صدیق‌الله توحیدی مسوول دیده‌بان رسانه‌های آزاد یا نی می‌گوید: «از آغاز مبارزات انتخاباتی متأسفانه شماری از خبرنگاران را از دست دادیم و شماری هم با چالش‌هایی که در محلات وجود دارد، مواجه اند و ممکن است این چالش‌ها در روز رای دهی افزایش یابد.»
مسوول دیده بان رسانه‌های آزاد گفت، اگر انتخابات به دور دو برود و نیروهای خارجی هم به دلیل عدم امضای پیمان امنیتی افغانستان را ترک کنند؛ دو مشکل اساسی دیگر نیز بر مشکلات خبرنگاران افزوده خواهد شد.
او افزود، اول اینکه محورهای قدرت تلاش خواهند کرد تا رسانه‌ها باب میل آنان عمل کنند و چالش عمدۀ دیگر اینکه مشکلات مالی دامن‌گیر رسانه‌هایی که از جانب موسسات بین‌المللی حمایت می‌شوند، خواهد گردید.
به گفتۀ توحیدی، لت و کوب خبرنگاران توسط زورمندان و مقامات محلی و مشکلات مالی رسانه‌های چاپی، یکی از چالش‌های عمده فرا راه کار خبرنگاری در سال جاری بوده است.
توحیدی همچنان افزود، طی یک سالی که گذشت، ارقام خشونت در برابر خبرنگاران افزایش یافته است.
او تاکید کرد، قانون حق دسترسی به اطلاعات به تصویب شورای ملی افغانستان نرسیده و خبرنگاران برای کسب معلومات با مشکلات جدی مواجه اند.
در این حال، احمد ضیا رفعت استاد دانشکدۀ ژورنالیزم دانشگاه کابل می‌گوید، با وجود این‌که افغانستان از نیمۀ سال جاری بدین سو با بحث‌های بسیار حساسی مانند انتخابات و امضای موافقت نامۀ امنیتی با امریکا مواجه بوده؛ اما رسانه‌ها در خصوص اطلاع‌رسانی این مسایل خوب کار کردند.
استاد رفعت تصریح کرد، ولی نهادهای انتخاباتی اطلاعات‌شان را دست‌کاری شده در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهند و این مسأله سبب می‌شود که خبرنگاران در اطلاع رسانی به مردم با چالش‌هایی مواجه شوند.
به باور آقای رفعت، بعضی از رسانه‌ها با آنکه خصوصی اند؛ اما نشرات‌شان جانبدارانه است و این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که براساس طرزالعمل کمیسیون انتخابات رسانه‌های خصوصی نمی‌توانند به نفع نامزدی خاصی کار کنند.
وی اضافه کرد، حتا در نشر خبرها هم گاهی نمی‌توانند توازن را حفظ کنند؛ بنابراین رسانه‌ها هم مشکلات خود را دارند.
او همچنان گفت: «اگر انتخابات به دور دو برود، کار خبرنگاران بسیار حساس خواهد شد و اینجاست که باید مسلکی عمل کنند و توازن را حفظ کنند و در بازتاب خبرها رفتار عادلانه داشته باشند و در نشر خبرهای انتخاباتی واقعیت‌ها را بازتاب دهند.
همچنان، حشمت رادفر روزنامه نگار و معاون کمیسیون رسانه‎های کمیسیون انتخابات می‌گوید: « از آغاز پیکارهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری و شوراهای ولایتی ما حد اقل سه مورد تهدید، لت و کوب و توقیف خبرنگاران را شاهد بودیم».
این روزنامه نگار افزود، همچنان گزارش‌هایی در پیوند با اعمال نفوذ و تلاش جهت وادار کردن خبرنگاران به تهیۀ گزارش و اطلاع رسانی دلخواه ستادهای انتخاباتی وجود داشته است.
وی تصریح کرد، با وجود چالش‌هایی که وجود دارد و دشواری‌هایی که ممکن است در جریان سال پیش رو به آن روبرو شویم؛ اما فضای عمومی کار خبرنگاری هنوز به گونه‌یی است که می‌توان به آیندۀ آن امیدوار بود.
او تاکید کرد: در یک سال گذشته خبرنگاران مانند سال‌های پیش با چالش‌هایی مانند قتل، تهدید، زندانی ساختن و لت و کوب و ازیت و آزار از سوی نهادهای رسانه‌یی روبرو بودند».
ناجیه نوردی

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.