نوروزِ ۹۳ گرامی داشته شد

گزارشگر:هارون مجیدی/ 5 حمل 1393 - ۰۴ حمل ۱۳۹۳

روز نخست سال(روز جمعه) اول فروردین ۱۳۹۳ مردم افغانستان در بیشتر نقاط کشور به تجلیل و گرامی داشت از نوروز در میان موجی از مخالفت‌ها پرداختند. هرچند حمله طالبان در کابل، قندهار وغزنی بر این جشن‌ها سایه انداخت، اما هزاران تن در شهرهای مختلف نوروز را گرامی داشتند.
بمب‌های نوروزی
انفجار بمب در جمع شماری از مردم افغانستان که به منظور تجلیل از نوروز در اولین روز سال جدید در زیارتگاه موسوم به «شاه مقصود» در ولسوالی خاکریز ولایت قندهار گرد آمده mnandegar-3بودند، یک کشته و شماری زخمی بر جای گذاشت.
مسوولان فرماندهی امنیتی ولایت قندهار به رسانه‌ها گفتند: نیروهای طالبان صبح روز جمعه بمب دست سازی را در زیارتگاه شاه مقصود در ولسوالی خاکریز این ولایت زمانی منفجر کردند که مردم منطقه در اولین روز سال جدید برای برافراشتن علم سخی منسوب به حضرت علی(ع) و تجلیل از نوروز در این زیارتگاه تجمع کرده بودند.
هم‌چنان، سخنگوی فرماندهی امنیتی قندهار گفت: فرمانده امنیتی ولسوالی و معاون ولسوال خاکریز و یک پلیس نیز در این انفجار زخمی شدند.
گروه طالبان مسوولیت این رویداد را بر عهده گرفته است.
در حملات جداگانۀ دیگری که در کابل و غزنی بوقوع پیوست نیز شماری زیادی کشته و زخمی شدند. مسوولیت این حملات را نیز گروه طالبان به عهده گرفتند.
شکوه نوروز در بلخ
من امسال سفری به شهر مزار داشتم تا در بزم نوروزی و تجلیل از نوروز شرکت کنم.
جشن نوروز به صورت سنتی همه ساله در شهر مزار شریف گسترده‌تر برگزار می‌شود و در آنجا مردم در روضه منصوب به حضرت علی جمع می شوند و با برافراشتن «جهنده» نوروز را جشن می‌گیرند.
جشن نوروز در شهر مزار شریف با شرکت هزاران تن به شمول مقام‌های محلی، شماری از اعضای کابینه، دیپلومات‌ها و مهمان‌های خارجی برگزار گردیده بود.
عطا محمد نور، والی بلخ در مراسم برافراشتن جهنده سخی ضمن بیان دست‌آوردهای یک سالۀ ارگان‌های محلی این ولایت ودست‌آوردها در زمینه‌های مختلف وپیشرفت‌هایی که درعرصۀ نوسازی وبازسازی در بلخ صورت گرفته، به چالش‌های پس ازسال ۲۰۱۴ نیز اشاره کرد.
والی بلخ گفت، اگر رهبران دچار فزون‌خواهی و خود بزرگ بینی شوند وتدابیر لازم را نیاندیشند، افغانستان به بحران می‌رود.
استاد عطامحمد نور در ادامۀ سخنانش گفت: «نگرانی‌های وجود دارد که ممکن است وضعیت در یک سالی که به خروج نیروهای بین المللی باقی مانده، به وخامت بگراید. من می‌گویم اگر رهبران وشخصیت‌های موثر افغانی اوضاع را به شکل درست مدیریت نکنند و دچار افزون خواهی گردند، اوضاع قبل از خروج نیروهای بین المللی به بحران می رود.»
والی بلخ هم‌چنان افزود، از پروسۀ صلح در کشور حمایت می کنیم، اما رهبری این پروسه باید به دست افغانستانی‌ها باشد وتوسط آن‌ها پیش برده شود.
داکتر سید مخدوم رهین، وزیر اطلاعات وفرهنگ در این مراسم گفت:»نوروز در دوره‌های مختلف تحفه‌یی بود از جانب ملتِ ما به ملت‌های دور برما، تا جایی که آوازۀ نوروز تا شمال افریقا هم رسید وتاحدی که در مقر خلافت اسلامی دربغداد نیز به نوروز می‌پرداختند».
اشتراک کنندگانی که از ولایات مختلف افغانستان برای شرکت در این مراسم به شهر مزار شریف آمده بودند، از شرایط امنیتی ابراز خوشی و رضایت میکردند. نیروهای امنیتی این ولایت در مراسم گرامی‌داشت از جشن نوروز تدابیر جدی اتخاذ کرده بودند.
یک باشنده از اشتراک کنندگانگفت: «نیروهای امنیتی این ولایت تدابیر امنیتی خوبی گرفته اند،امنیت خوب تأمین است، از خداوند آرزومی‌کنم که روزی تمام افغانستان امنیت تأمین گردد».
شماری از این مهمانان از تغییرات وپیشرفت‌هایی که دراین شهر صورت گرفته یاد می‌کردند که نسبت به سال‌های قبل سیمای شهر در مزار شریف تغییرات مثبتی داشته است. آن‌ها آرزو می‌بردند که در سایر ولایات افغانستان وضعیت امنیتی بهتر شود، تا زمینه پیشرفت مساعد گردد.
تدابیر امنیتی
مراسم تجلیل از جشن نوروز ام‌سال تحت تدابیر شدید امنیتی در شهر مزارشریف صورت گرفت. به گفتۀ مسوولان، ۶۱۳۵ تن از نیروهای امنیتی برای تامین امنیت این جشن در راه‌ها، شاهراه ها و کوچه های شهر از چند روز توظیف شده بودند. مقام‌های این ولایت می‌گویند که تأمین امنیت جشن نوروز را به طور کامل نیروهای نظامی کشور انجام داده اند و نیروهای خارجی صرفاً گشت‌های هوایی را اجرا کرده اند.
نیروهای امنیتی که در ده حلقه کمربندی شهر توظیف شده بودند وسایط نقلیه را اجازه دخول به شهر نمی‌دادند وهم‌چنان به هیچ مقامی اجازه حمل سلاح به داخل شهر داده نمی‌شد.
جشن نوروز وبه ادامۀ آن میلۀ گل سرخ در مزار شریف مدت چهل روز ادامه می‌یابد.
از جشن جهانی نوروز همه ساله در شمار زیادی از ولایات کشور گرامی‌داشت به عمل می‌آید که در آن مردم به شور و خوشی می‌پردازند.
در کنار این، از چند سال بدین‌سو شماری از افرادو آدرس‌های به ظاهر دینی در ضدیت با نوروز برخاسته و این جشن باستانی و طبیعی را تحریم می‌کنند اما ام‌سال و در چند سال پسین شماری از ملا امامان و عالمان دینی به دفاع از نوروز پرداخته و ضدیت با نوروز را یک حرکت سیاسی می‌خوانند.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.