حامد کرزی به امام علی رحمان: به روابط عمیق، گسترده و کامل رسیده‎ایم

گزارشگر:7 حمل 1393 - ۰۶ حمل ۱۳۹۳

افغانستان و تاجکستان موافقت‎نامه‎هایی را در خصوص همکاری‎های امنیتی، اقتصادی و فرهنگی به امضا رسانیدند.
این موافقت‌نامه‎ها روز گذشته میان رییس‎جمهور کرزی و امام علی رحمان رییس جمهوری تاجسکتان به امضا رسید.
امام علی رحمان رییس‌جمهور تاجکستان در رأس یک هیات عالی‌رتبۀ آن کشور به منظور اشتراک در جشن جهانی نوروز، پیش از چاشت روز گذشته طی یک سفر رسمی وارد کابل گردید و در ارگ مورد استقبال حامد کرزی قرار گرفت.mnandegar-3
حامد کرزی در پایان دیدارش با امام علی رحمان طی سخنانی در یک کنفرانس مشترک خبری گفت که امروز ما در جریان ملاقات دو جانبۀ خویش در مورد اوضاع منطقه و جهان و همچنان روابط دو کشور در عرصه‌های تجارت، اقتصاد، مواصلات، احداث جاده‌ها و خط آهن گفت‌وگو کردیم.
حامد کرزی افزود: خوشبختانه افغانستان و تاجکستان در ۱۲ سال گذشته به عمق روابط خود رسیده‌اند و ما روابط بسیار عمیق، گسترده و کامل داریم، این روابط را نه تنها حکومت، بلکه مردمان دو کشور نیز تشویق نموده‌اند.
امام علی رحمان رییس‌جمهور تاجکستان ضمن تبریکی نوروز به رییس جمهور و مردم افغانستان گفت که نوروز در سنت باستانی ارزشمند ما سرآغاز همه نیکی‌ها و خوبی‌ها، سازنده‌گی، آبادی و سرسبزی نیت‌ها و آرمان‌های بزرگ است و این روح نوروز به سلسلۀ ملاقات و مذاکرات و مکالمۀ دوستانه ما با برادرم رییس جمهور کرزی هر لحظه احساس می‌شود.
رییس جمهور تاجکستان گفت که کشورش، خواهان مشارکت وسیعتر و فعال افغانستان در همکاری منطقه‌یی و سازمان همکاری شانگهای می‌باشد. وی افزود: ما امسال ریاست سازمان همکاری شانگهای را بدوش داریم و در تقویت نقش افغانستان در این سازمان، مساعدت فعال خواهیم نمود.
امام علی رحمان خاطر نشان کرد که محور صحبت‌هایش با رییس جمهور کرزی، بررسی و تعیین راه‌ها و شیوه‌های گسترش و رشد همه جانبۀ مناسبات دوستانه و تقویت دوستی تاریخی میان دو کشور بود.
وی ضمن تاکید بر تطبیق پروژه کاسا ۱۰۰۰ و پروژه راه آهن تاجکستان، افغانستان و ترکمنستان، از گسترش همکاری‌ها میان دو کشور در عرصه های زیربنایی، اقتصاد، تجارت، معارف، فرهنگ و هنر ابراز رضایت نمود و بر ضرورت استفادۀ امکانات کاملاً نامحدود به شیوه های نو و موثر آن تاکید ورزید.
رییس جمهور تاجکستان گفت که با رییس‌جمهور کرزی با توجه به خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، روی تقویت بیشتر روابط ساختارهای امنیتی مرزی و نظامی و همچنین ساختارهای عدلی و قضایی میان دو کشور به منظور پاسخگویی اصولی و موثر به تهدید و خطرات مشترک و تامین امنیت و ثبات به پیشرفت همگانی، تاکید نمودیم.
گفتنی است که افغانستان در سال نو ۱۳۹۳ میزبان جشن جهانی نوروز می‌باشد و قرار است امروز با حضور روسای جمهور و هیات‌های عالی رتبۀ کشورهای حوزۀ نوروز این جشن طی مراسم باشکوهی در ارگ برگزار گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.