ارگ: مهاجران اخراج شده را تحویل می‌گیریم

گزارشگر:سه شنبه 12 عقرب 1394 - ۱۱ عقرب ۱۳۹۴

دفتر ریاست جمهوری افغانستان تایید کرده است که مهاجران اخراج شده از آلمان را می‌پذیرد. این در حالی است که این تصمیم حکومت افغانستان با موجی از انتقادهای مهاجران افغانستانی در آلمان مواجه شده است.
افزایش شمار مهاجران در اروپا و به ویژه در آلمان به بحث داغی در این کشورها مبدل شده است. آلمان برای حل بحران مهاجران اقدام‌هایی را در نظر mandegar-3گرفته است که اخراج پناهجویان پذیرفته نشده افغانستانی را نیز شامل می‌شود.
بیشترین مهاجرینی که در سال جاری به کشورهای اروپایی رسیده اند از کشور جنگ زده سوریه هستند. افغانستان از نظر تعداد مهاجران در اروپا در جایگاه دوم قرار دارد.
ظفر هاشمی، معاون سخنگوی اشرف غنی رییس جمهور افغانستان روز دو شنبه (۱۱ عقرب/ ۲ نوامبر) به اسوشیتدپرس گفت که افغانستان به عنوان یک کشور امضاکننده کنوانسیون ژنیو، مکلف است شهروندان خود را که درخواست‌های پناهنده‌گی شان رد گردیده است، تحویل بگیرد.
هاشمی افزود که رییس جمهور غنی اخیراً در این رابطه با انگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز صحبت کرده است. پیش از این، منابع دیپلوماتیک آلمان گفته بودند که اشرف غنی در صحبت تیلفونی با فرانک والتر شتاینمایر وزیر خارجه آلمان گفته است مهاجران اخراج شده را تحویل می‌گیرد.
این تصمیم در حالی گرفته می‌شود که مقام‌های وزارت مهاجرین افغانستان تاکید دارند که پیش از اخراج این پناهجویان باید تفاهمنامه‌ای به امضا برسد تا میکانیزم برگشت دادن این مهاجران و چگونگی آن مشخص شود. مقام‌های این وزارت تاکید می‌کنند آن مهاجرانی که با تحمل خطرات خود را به آلمان رسانده اند، با در نظر داشت وضعیت امنیتی افغانستان باید پذیرفته شوند.
سید حسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان روز دو شنبه گفت که امسال تا حالا ۱۲۰ هزار افغانستانی کشور خود را ترک کرده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.