آن‌چه باید دربارۀ سکتۀ قلبی بدانید

- ۱۱ سنبله ۱۳۹۲

بخش سوم

تست ورزش: روزها یا هفته‌ها پس از حملۀ قلبی انجام می‌شود. این آزمایش میزان پاسخ‌دهی قلب و عروق به ورزش را نشان می‌دهد. بیمار، روی تردمیل یا دوچرخه قرار می‌گیرد و در عین حال نوار قلبی نیز امواج قلبی را ثبت می‌کند. گاهی دارویی تزریق می‌کنند که ریتم ضربان قلب را درحد ورزش بالا می‌برد.
سی‌تی‌اسکن و ام‌.آر.ای: این آزمایش‌ها مشکلات قلبی مانند میزان گسترش آسیب قلبی را نشان می‌دهد. در سی‌تی‌اسکن قلب بیمار روی تخت ویژه قرار گرفته و از راه اشعۀ ایکس، تصویر مناسبی از قلب ثبت می‌شود. در ام.آر.ای بیمار در میدان مغناطیسی مخصوصی قرار گرفته و وضع بافت قلبی بررسی می‌شود.
درمان
اولین اقدام‌های درمانی بعد از سکتۀ قلبی، باید به صورت ماساژ قلب و CPR بلافاصله توسط اطرافیان بیمار انجام شود.
اقدام‌های درمانی در شفاخانه: درمان سکتۀ قلبی در شفاخانه، بسته‌گی به موقعیت بیمار دارد. ممکن است با دارو یا اقدامی ‌تهاجمی‌ درمان صورت گیرد و در مواقعی با توجه به‌شدت آسیب قلب، هر دو کار با هم انجام می‌شود.
دارو
با گذشت هر دقیقه از حملۀ قلبی، بافت‌های بیشتری آکسیجن از دست داده و آسیب می‌بینند. برای جبران این حالت باید جریان خون به این بافت‌ها به حالت عادی برگردد. داروهایی که به بیمار دچار سکته داده می‌شود، شامل موارد زیر است:
آسپرین: این دارو معمولاً توسط کادر عاجل شفاخانه داده می‌شود. آسپرین لختۀ خون را کاهش داده و جریان خون را در عروق باریک‌شده برقرار نگه می‌دارد.
ترومبولیتیک: این دارو باعث حل‌شدن لختۀ خونی ـ که منجر به انسداد شده است ـ می‌شود. هرچه زودتر این دارو دریافت شود، شانس نجات از یک حملۀ قلبی و کاهش آسیب به بافت قلب افزایش می‌یابد.
سوپر آسپرین: دارویی شبیه به آسپرین است که توسط تیم عاجل داده می‌شود و از تشکیل لختۀ خون جلوگیری می‌کند. این دارو شامل پلاویکس و سایر داروهاست.
تسکین‌دهندۀ درد: اگر درد قفسۀ ‌سینۀ بیمار شدید باشد، معمولا آرام‌بخش‌هایی مانند مورفین برای بیمار تجویز می‌شود.
نیتروگلیسرین: این دارو درد را تسکین داده و عروق را باز می‌کند و جریان خون را به حالت عادی برمی‌گرداند.
بتا بلوکر: این دارو ماهیچۀ قلب را آرام کرده و ریتم ضربان قلب را به حالت عادی برمی‌گرداند و آسیب بافتی را کاهش می‌دهد.
داروهای کاهش‌دهندۀ کلسترول: این داروها سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهند.
درمان جراحی
آنژیوپلاستی کرونری و استنت‌گذاری: انجام فوری آنژیوپلاستی، انسداد عروق کرونری را باز کرده و جریان عادی خون برای بافت قلب ایجاد می‌کند.
عمل بای‌پس شریان کرونری: عمل بای‌پس شامل جای‌گزین کردن عروقی برای تغذیۀ بافت قلب به جای شریان مسدود شده است و به این ترتیب، جریان خون قلب به حالت طبیعی برمی‌گردد.
اصلاح شیوۀ زنده‌گی
رعایت توصیه‌های زیر از حملۀ قلبی پیش‌گیری می‌کند:
سگرت نکشیدن: اگر سگرت می‌کشید، هر لحظه مدت‌زمانِ سالم بودنِ قلب خود را کوتاه‌تر می‌کنید. حتماً سعی کنید سگرت کشیدن را متوقف کنید.
در معرض دود سگرت دیگران نباشید: حضور در محلی که دود سگرت وجود دارد، فرق خاصی با کشیدن سگرت ندارد؛ زیرا همان مواد مضری که فرد سگرتی دریافت می‌کند، در فضا نیز وجود دارد و افراد مجاور استنشاق می‌کنند.
چک کردن کلسترول: همیشه سطح کلسترول خون خود را بررسی کنید. اگر کلسترول بد خون‌تان بالا بود، حتماً به پزشک مراجعه کنید و با مصرف دارو و تغییر رژیم غذایی، سعی در بهبود آن کنید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.