احمد ولی مسعود در کنفرانس خبری اجندای ملی: ۱+۵۰ حلال مشکلات نیست

گزارشگر:هارون مجیدی/ 13 حمل 1393 - ۱۲ حمل ۱۳۹۳

مسوولان «کنفرانس اجندای ملی» روز گذشته (۱۲ حمل) در یک نشست خبری گفته‎اند که به‌منظور جلوگیری از بحران در برایند انتخابات و ایجاد دولت وحدت ملی، طی روزهای آینده یک «نهاد ملی» را با حضور نامزدان انتخابات ریاست‎جمهوری، نخبه‎گان سیاسی و شخصیت‎های تأثیر گذارِ کشور، ایجاد خواهند کرد.
در این نشست برخی از اعضای کنفرانس آجندای ملی، نماینده‎گان مجلس، استادان دانشگاه، نخبه‌گان و سیاست‎مداران کشور اشتراک کرده بودند.mnandegar-3
در این نشست، یک‎بار دیگر اعضای کنفرانس اجندای ملی از نامزدان ریاست‎جمهوری خواستند که به تعهدات‎شان در پیوند به ایجاد دولت وحدت ملی پای‌بند باشند.
احمدولی مسعود طراحِ طرح آجندای ملی در این کنفرانس خبری گفت: کشور ما در آستانۀ برگزاری انتخابات قرار دارد و این انتخابات می‌تواند در تحکیم و گسترش دموکراسی و اعتمادسازی تأثیر عمیق داشته باشد و ما در این مقطع خواستیم تا موضع‌گیری خود را در پیوند به این پروسۀ ملی و سرنوشت‌ساز، بیان کنیم.
آقای مسعود با اشاره به هیجان به‌وجود آمده برای شرکت در پروسۀ انتخابات ۱۶ حمل افزود: «در مدت چند ماه اخیر ما حضور چشم‌گیر مردم افغانستان و به‌ویژه جوانان کشور را در سراسر کشور نظاره کردیم که برای جامعۀ جهانی و دشمنان افغانستان این پیام را دادند که در قبال سرنوشت خود بی‌تفاوت باقی نمی‌مانند.»
هم‌چنان طراح طرح آجندای ملی، ضمن اشاره بر پیشینۀ طرح آجندای ملی و برگزاری نشست‌ها و سمنیارهای علمی از آدرس کنفرانس آجندای ملی افزود، تمام تلاش ما در مدت‌زمان فعالیت‌های‌مان این بوده است که بتوانیم در میان تمام مردم افغانستان هم از روشنفکران، سیاست‌مداران، تأثیرگذاران، شخصیت‌های ملی- مدنی، علمای دین و همه مردم افغانستان نزدیکی و تفاهم را به میان آوریم. از طریق این نشست‌ها و گفت‌وگوی‌های فعال، توانستیم یک مقدار گفتمان‌های میان کشوری را به‌وجود آوریم.
رییس بنیاد شهید احمدشاه مسعود هم‌چنان گفت، در زیر چتر کنفرانس آجندای ملی شمار زیادی از نخبه‌گان سراسر کشور هستند که در مواقع حساس کشور، حرف‌هایی برای گفتن داشتند و دارند.
آقای مسعود با اشاره بر کارکردهای کنفرانس آجندای ملی افزود: «دوستانِ ما در این کنفرانس، توانسته اند تا یک راه‌کار مدون و واحد را در قبال مسایل ملی افغانستان راه‌اندازی کنند و امروز در سراسر کشور طرح آجندای ملی و موضوعات این طرح به گفتمان تبدیل شده است و مردم افغانستان هم‌دوش با ما می‌خواهند تا در کشور وحدت ملی و هم‌گرایی به میان آید.»
اما، احمد ولی مسعود از نگرانی‌های موجود در پیوند به انتخابات نیز در این نشست یاد آوری کرد. او گفت، امروز در این نشست می‌خواهیم نگرانی‌های موجود را برای مردم افغانستان و نامزدان محترم برسانیم.
احمدولی مسعود در این کنفرانس خبری گفت: «ما همواره گفتیم که بهتر است تا نامزدان و نیروهای سیاسی باید به یک تفاهمی در پیوند به مسایل آیندۀ کشور برسند.»
آقای مسعود نگرانی‌های موجود در میان مردم را بر شمرده گفت، نگرانی‌هایی از ناحیه تخلف، تقلب و برخوردهای ناملایمت‌زا وجود دارد و این نگرانی‌ها طبیعی است.
احمد ولی مسعود گفت: با وجود همۀ این نگرانی‌ها، مردم و نامزدان ریاست جمهوری توانسته اند که دورۀ کاروزارهای خود را موفقانه تمام کنند.
آقای مسعود تصریح کرد و گفت: در فردای انتخابات مردم انتظار دارند تا شاهد نتیجۀ قابل قبول برای اکثریت مردم باشند.
او آرزو کرد تا نامزدان ریاست جمهوری با فراخ اندیشی و با در نظر داشت موضوعات ملی افغانستان، پروسۀ انتخابات را موفق بسازند.
احمدولی مسعود ضمن اشاره بر تفاهم‌نامۀ انتخاباتی میان نامزدان ریاست جمهوری در پیوند به سلامت انتخابات و ایجاد دولت وحدت ملی در کشور گفت، نامزدان و نماینده‌های محترمِ شان تعهد سپرده اند تا سلامت انتخابات تضمین شده و در برایند آن دولت وحدت ملی در کشور به‌وجود آید. این تفاهم نامه به تاریخ هشت دلو سال ۱۳۹۲ در کنفرانس بزرگ آجندای ملی در هوتل انترکانتیننتال به اشتراک اکثر نامزدان ریاست جمهوری و نماینده گان برخی نامزدان ریاست جمهوری و صدهاتن از نخبه گان از سراسر کشور تصویب شده بود.
احمد ولی مسعود طراح طرح آجندای ملی در خصوص پابندی نامزدان ریاست‎جمهوری به تفاهم‌‎نامه‎یی که پیش از این داشته ند، گفت: اطمینان دارم که نامزدان انتخابات ریاست جمهوری همه آگاه هستند و می‌دانند که مشکلات افغانستان چیست و تلاش می‌کنند تا راه حلی برای این مشکلات دریابند و در کنار آن اگر آن‌ها روی اصل‌هایی‌که در تفاهم‌نامه مطرح شده است، پابند نمانند مردم افغانستان خاموش ننشسته و در این پیوند تصمیم خواهند گرفت.
نهاد ملی
احمد ولی مسعود گفت: «در روزهای آینده می‌خواهیم یک نهاد ملی‌ را متشکل از نامزدان محترم ریاست‌جمهوری، شخصیت‌های ملی افغانستان و نماینده‌های نهادهای زیربط، تشکیل بدهیم تا نهاد ملی بتواند مسایل را تحت نظر خود داشته، روند رأی‌دهی و اتفاقات بعد از انتخابات را ضمن تشکیل دولت وحدت ملی بررسی کند.»
۱+۵۰ حلال مشکلات نیست
آقای احمد ولی مسعود، تنها برگزاری انتخابات و برنده‌شدن یک نامزد بر اساس ۱+۵۰ درصد آرا را حلال مشکلات ندانسته گفت: «تنها ۱+۵۰ آرا نمی‌تواند حلال مشکلات در افغانستان باشد، چون که افغانستان دارای شرایط خاص است و در کشورهایی‌که دموکراسی تجربه شده است نیز روشن شده که تنها این مورد گزینۀ حل نیست و ما باید روی این نیز تمرکز کنیم که در فرایند انتخابات چه نوع حکومت به میان می‌آید تا در جوامعی همانند افغانستان پاسخ‌گو باشد.»
آقای مسعود تأکید کرد و گفت زمانی‌که یک نامزد بر اساس ۱+ ۵۰برندۀ انتخابات اعلان می‌شود برای تمام نیروها در کشور قابل قبول نیست و این مورد می‌تواند باعث به‌وجود آمدن بحران در کشور شود.
رییس بنیاد شهید احمدشاه مسعود هم‌چنان افزود، می‌خواهیم تا در فرایند انتخابات یک مدیریت جمعی ایجاد شود و هم‌چنان نهادی برای مشورت‌دهی در افغانستان به‌وجود آید تا مردم کشور بتوانند به این نهاد باور کنند.
آقای مسعود تخصص و کاردانی لازم را در کابینۀ آینده از اولویت‌های دیگر دولت وحدت ملی خواند.
او نظارت از پروسۀ انتخابات را در هم‌سویی با نهادهای برگزارکنندۀ انتخابات و هم‌چنان ایجاد تفاهم میان نامزدان را از مسولیت‌های دیگر نهاد ملی عنوان کرد و گفت: در این صورت نتایج انتخابات برای همه قابل قبول خواهد بود و مردم افغانستان افق روشنی را برای آیندۀ خود تصور خواهند کرد.

مردم خاموش نخواهند ماند
اآقای مسعود ضمن اشاره بر احتمال تقلب در انتخابات پیش رو هم‌چنان گفت: تقلب سازمان‌یافته و گسترده(در این انتخابات) شوخی نیست؛ مردم در این انتخابات بسیار حساس هستند و در پیوند به تقلب خاموش نخواهند ماند.
در این حال، یونس فکور از اعضای کنفرانس آجندای ملی در این نشست گفت: اگر نامزدان محترم به تفاهم‌نامه‌یی‌که داشته اند، پابند نباشند و در فرایند انتخابات دولت وحدت ملی را نسازند، بحران سیاسی‌ در کشور به میان خواهد آمد.
آقای فکور با اشاره به نشست‌های اعضای کنفرانس آجندای ملی و نامزدان ریاست جمهوری افزود: آن‌ها تعهد سپرده‌اند تا نهاد ملی را متشکل از اعضای کنفرانس آجندای ملی، نخبه‌گان و چهره‌های باتجربه در انتخابات‌های گذشته به میان آورند و از بحران‌ جلوگیری کنند.
هم‌چنان، داکتر فاروق بشر یکی دیگر از اعضای کنفرانس آجندای ملی در این نسشت خبری از نگرانی‌های اعضای کنفرانس آجندای ملی در پیوند به پروسۀ انتخابات صحبت کرد و گفت: «ما از دو نوع تقلب در انتخابات پیش رو نگرانی داریم: یکی تقلب توسط خود نامزد و دوم تقلب از طرف حکومت و یا طرف‌داران حکومت.»
داکتر بشر تأکید کرد و گفت: مردم افغانستان و طبقۀ نخبۀ کشور باید در این پروسۀ سرنوشت‌ساز بی‌تفاوت نباشند و جلو تقلب را بگیرند.
در اخیر این نشست اعلامیۀ مطبوعاتی کنفرانس آجندای ملی، توسط سمیع دره‌یی و انجنیر یونس فکور به زبان فارسی و پشتو خوانده شد.
طرح اجندای ملی از سوی احمد ولی مسعود و جمعی از نخبه‌گان برجستۀ کشور مطرح شده است. این طرح با استقبال سازمان ملل متحد، نهادهای مدنی و چهره‎های سیاسی کشور مواجه شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.