اعتراض برخی سناتوران به واگذاری کرسی شورای امنیت به هند

گزارشگر:2 جدی 1392 - ۰۱ جدی ۱۳۹۲

mandegar-1شماری از اعضای مجلس سنا عضویت موقت افغانستان را در شورای امنیت سازمان ملل متحد مهم دانسته و می‌گویند که حکومت نباید این چانس را برای هند واگذار کند.
این سناتوران گفتند که عضویت در شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۱ یک فرصت بسیار مناسب برای افغانستان است تا در جهت پیشرفت سیاسی خود از آن استفاده کند.
ایمل فیضی سخنگوی ریاست‌جمهوری به روزنامۀ ماندگار گفت که عضویت غیردایم شورای امنیت سازمان ملل متحد را به پاس دوستی به هند واگذار کرده اند.
اما برخی تحلیلگران گفته‌اند که حکومت حامدکرزی با چنین کاری، اشتباه بزرگی را مرتکب شده است.
علی اکبر جمشیدی عضو مجلس سنا گفت: «متأسفانه این درخواست لغو گردیده، آیا کمک‌های هندوستان ارزش این را دارد که ما درخواست عضویت خود را از شورای امنیت ملل متحد به پاس دوستی با آن کشور لغو نماییم.»
شورای امنیت سازمان ملل متحد ۵ عضو دایمی و ده عضو غیر دایمی دارد که همه ساله پنج عضو غیر دایمی آن جدید انتخاب می‌گردند.
گفته شده روند انتخاب اعضای غیردایمی شورای امنیت در چهار گروه بزرگ حوزه‌یی میان کشورهای جهان صورت می‌گیرد که افغانستان عضویت گروه آسیا پسفیک را دارد.
هم اکنون ۵۳ کشور عضویت گروه آسیا پسفیک را داشته و هند یکی از کاندیدهای این گروه برای احراز یکی از کرسی‌های غیر دایمی سازمان ملل برای سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ می‌باشد.
در همین حال، مسوولان وزارت امور خارجه می‌گویند که به اساس روابط دوستی میان افغانستان و هند حکومت افغانستان تصمیم گرفته تا در انتخابات سال ۲۰۲۱ میلادی در شورای امنیت سازمان ملل، از کاندیداتوری هند حمایت کند.
جانان موسی‌زی سخنگوی این وزارت به روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری در پاسخ به یک سوال در این مورد چنین گفت:
« بر اساس روابط دوستی و همکاری نزدیک که بین جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری هند وجود دارد، دولت افغانستان تصمیم گرفت تا در انتخابات سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ از کاندیداتوری هند حمایت کند، اما این بدان معنا نیست که ما علاقمند نیستم یا تلاش نخواهیم کرد که قبل از سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ بتوانیم عضویت شورای امنیت ملل متحد را بدست بیاوریم.»
مقامات همواره گفته اند که هند در چوکات پیمان همکاری‌های استراتیژیک کمک‌های زیادی در بخش های مختلف به افغانستان کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.