احزاب و ایتلاف‌های سیاسی: نامزدان انتخابات مشخص نشده‌اند

- ۰۵ اسد ۱۳۹۲

احزاب و ایتلاف‌‎های سیاسی گزارش‌های اخیر برخی رسانه‌ها مبنی بر مشخص‌شدن نامزدان احتمالی این ایتلاف‌ها و احزاب را رد کرده و می‌گویند که گفت‌وگوهای آنان برای رسیدن به توافق روی نامزد واحد برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۳ادامه دارد.
سید آقا فاضل سانچارکی سخنگوی ایتلاف ملی افغانستان به رادیو آزادی گفت که به همین منظور هفتۀ یک‌بار نشستی میان اعضای شورای همکاری احزاب و ایتلاف‌های سیاسی برگزار می‌‍گردد.
آقای سانچارکی تأکید می‌کند که تا اکنون فردی از سوی آنان به عنوان نامزد در انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص نشده است.
او گفت: «بیشتر حدس و گمان رسانه‌ها و شایعات مروج است. زیرا در نشستی که در منزل داکتر صاحب عبدالله برگزار شده بود، به صورت منظم هفته‌وار به نوبت در منزل یکی از رهبران راه‌اندازی می‌گردد. در این نشست‌ها بیشتر روی مسایل جاری افغانستان، مسایل انتخابات، ایجاد تیم واحد انتخاباتی بحث می‌گردد. پس تا حالا هیچ فردی به صورت رسمی اعلام کاندیداتوری نکرده است.»
به تازه‌گی برخی رسانه‌ها گزارش داده اند که در نشست روز پنجشنبۀ شورای همکاری احزاب و ایتلاف‌های سیاسی شماری از چهره‌ها به عنوان نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده معرفی شده اند.
در این گزارش ها آمده است که داکتر عبدالله عبدالله از ایتلاف ملی، حنیف اتمر از حزب حق و عدالت و داکتر انوارالحق احدی از حزب افغان ملت نامزدان احتمالی شورای همکاری احزاب و ایتلاف‌های سیاسی اند.
در این حال، حمیدالله فاروقی سخنگوی حزب حق و عدالت می‌گوید، نامزد شورای همکاری احزاب و ایتلاف‌های سیاسی پس از عید فطر مشخص شده و رسماً اعلام خواهد شد.
او گفت: «کارهای در جریان است، کمیته‌های در این زمینه توظیف شده اند، کارها در بخش‌های مختلف صورت می‌گیرند. ما امیدوار هستیم که تا دو سه هفتۀ آینده یا بعد از عید اگر خواست خداوند باشد، یک نامزد مشخص را اعلام کنیم که روی آن همه احزاب و ایتلاف‌های سیاسی به توافق برسند و این نامزد در رقابت‌های انتخاباتی با سایر کاندیدهای محترم که از سایر جناح‌های سیاسی و اکناف کشور که در این انتخابات سهم می‌گیرند، رقابت عادلانه، قانونی و اصولی را انجام دهد.»
کمتر از نه ماه دیگر به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در افغانستان باقی مانده است.
به اساس برنامۀ تعیین شده از سوی کمیسیون مستقل انتخابات، روند ثبت نام نامزدان برای این انتخابات در اواخر ماه سنبله آغاز می‌گردد.
تا حالا روشن نیست که به چه تعداد افراد خود را برای رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۳ نامزد می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.