حماسۀ پُرشکوهِ مردم در ۱۶ حمل

گزارشگر:17 حمل 1393 - ۱۶ حمل ۱۳۹۳

روز گذشته، انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای ولایتی تحتِ تدابیر شدیدِ امنیتی در سراسرِ کشور برگزار شد. حضور میلیونی در پای صندوق‌های رای، یک حماسۀ باشکوه را در تاریخِ افغانستان رقم زد و نشان داد که مردم افغانستان به‌راحتی می‌توانند با ابزارهای مدنی، رییس‌جمهور آیندۀشان را انتخاب کنند.
حضور گرم و شکوهمندِ مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری شانزده حمل، نشان داد که نیروهای امنیتیِ کشور با صداقت و متانتِ تمام، به تأمین امنیت جان شهروندانِ کشور پرداخته و برگزاری انتخابات، نتیجۀ تلاش‌ها و زحماتِ شبانه‌روزیِ این فرزندان صادقِ وطن بوده است.
حضور میلیونیِ مردمِ افغانستان در پای صندوق‌های رای، جهان را شگفت‌زده ساخت. اگرچه میزان مشارکتِ مردم در مبارزات انتخاباتیِ نامزدان ریاست‌جمهوری نشان می‌داد که انتخاباتِ ۹۳ از حضور پُررنگِ مردم برخوردار خواهد بود، اما تا این اندازه گمان نمی‌رفت که گروه‌های انبوهِ مردم در سرما و زیر باران، مشتاقانه به مراکز رادی‌دهی بیایند و در صف‌های طولانی‌ بایستند. بنابراین، مردم افغانستان روز گذشته لیاقت‌شان را برای زنده‌گی در یک جامعۀ مدرن به اثبات رساندند و امیدهای بسیاری را به فردای افغانستان به‌وجود آوردند.
حضور گستردۀ مردم در انتخابات و به‌‌ویژه حضور زنان در روستاها و حتا مناطقِ دورافتاده و محروم، نشان داد که افغانستان در این سیزده سال به یک تغییرِ ذهنیِ قابل ملاحظه دست یافته است و مردم حالا با آگاهیِ تمام می‌خواهند سرنوشتِ خودشان را با رای خویش رقم بزنند. پیرزنان، پیرمردان و جوانانِ این سرزمین با رای خویش خواستند که یک افغانستانِ جدید را برای جامعۀ خود به ارمغان آورند.
اما با وجود این‌همه شکوه و زیبایی‌یی که مردم در حرکتِ روز گذشتۀشان خلق کردند، مشکلاتی و نابسامانی‌هایی نیز در کارِ کمیسیون مستقل انتخابات وجود داشت که سبب شد بخش عظیمی از شرکت‌کننده‌گان نتوانند از حق رای‌شان استفاده کنند. از صبح وقت، مردم در دروازه‌های مراکز رای‌دهی صف بسته بودند، اما در همان ساعات نخستین روز، برگه‌های رای‌دهی تمام شد و به‌رغمِ درخواست‌های مکررِ مردم و رسانه‌ها و وعده‌های مسوولان کمیسیون انتخابات، به بیشترِ محل‌ها برگه‌های رای‌دهی نرسید. این مسأله ضمن آن‌که از شور و شعفِ مردم برای شرکت در انتخابات کاست، برخی بدگمانی‌ها نسبت به مدیریتِ انتخابات را نیز به‌وجود آورد. چنان پیداست که کمیسیون مستقل انتخابات در این بخش، روی هر دلیلی که بوده، نتوانسته وظیفه‌اش را به‌درستی انجام بدهد.
از سوی دیگر، از شامگاه روز گذشته در شماری از مراکز رای‌دهی، شمارشِ آرا شروع شده است. اما از آن‌جا که مردم تجربۀ تلخی از انتخاباتِ گذشته دارند، اکنون این نگرانی وجود دارد که در نتایجِ انتخابات دستبرد صورت گیرد. بنابراین، بر کمیسیون مستقل انتخابات است که با امانت‌داریِ تمام در شمارش آرا، سعی کند که از هر نوع مداخله و دستبرد جلوگیری و با آرای مردمِ افغانستان به شکل شایستۀ آن برخورد کند. چنان‌که شرکت پُرشورِ مردم در انتخابات، نشان می‌دهد که اگر خدای ناکرده در نتایجِ انتخابات دستبرد صورت گیرد، مردم آرام نخواهند نشست و پس‌لرزه‌های انتخاباتی به واقعیت خواهد پیوست.
بدیهی‌ست که این‌بار مردم نتایجِ یک انتخاباتِ پُر از تقلب را نخواهند پذیرفت و با قاطعیت، از آرای خویشتن دفاع خواهند کرد و بدون شک پیامدهای ناگوارِ ناشی از آن نیز به دوشِ حکومت افغانستان و نهادهای انتخاباتی خواهد بود.
امیدواریم که کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی، کاملاً صادقانه و بی‌طرفانه به وظایفِ خویش عمل کنند و با امانت‌داری تمام، امانت‌های مردم را پاس بدارند.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.