واکنش‌ها به پست‌های فیسبوکی سخنگویان ارگ و وزارت داخله: شهروند فریبی یا گندزدن به اطلاعات!

گزارشگر:ابوبکرصدیق/ شنبه 29 ثور 1397 - ۲۸ ثور ۱۳۹۷

هفتۀ گذشته بخشی‌هایی از مرکز ولایت فراه به دست گروه طالبان سقوط کرد و طالبان توانستند تا نزدیکی محبس، نهادهای امنیتی و حتا تعمیر ولایت فراه خود را برسانند. اما پس از چند ساعت درگیری طالبان دوباره عقب‌نشینی کردند.
mandegar-3درگیری میان گروه طالبان و نیروهای امنیتی در ولایت فراه و رد و بدل شدن مرکز این ولایت مرزی کشور به دست‌گروه طالبان و نیروهای امنیتی، سر و صداهای جدی را در رسانه‌ها به دنبال داشت و مسوولان درجه یک نهادهای امنیتی و رهبری حکومت مورد انتفاد قرار گرفتند.
سقوط ولایت فراه، اما در کابل حاشیه‌های جالب داشت. سخنگویان نهادهای امنیتی و ارگ ریاست جمهوری که در رابطه به عملیات‌ در ولایت فراه از طریق رسانه‌های اجتماعی پُست‌ می‌گذاشتند و از جریان کمک‌رسانی و بازپس‌گیری این شهر خبر می‌دادند، اما این خبر رسانی در رسانه‌های اجتماعی به‌‌ویژه« فسیبوک و تویتر» واکنش‌های تند را در پی‌داشت. نجیب دانش سخنگوی وزارت داخله پس از سقوط ولایت فراه تصاویری از نیروهای امنیتی را نشر کرده و نگاشته است که نیروهای امنیتی در حال داخل شده به شهر فراه هستند، اما پس از نشر این تصاویر کاربران رسانه‌های اجتماعی ادعا کردند که این تصاویر از دوسال پیش است .
هم‌چنان، شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ارگ، نیز با گذاشتن تصاویر از جنگ‌افزارهای‌ بجا مانده، نگاشته است که «میراث طالبان در میدان جنگ»، اما کاربران رسانه‌های‌اجتماعی با گذاشتن تصاویراصلی این جنگ‌افزارها، گفته‌اند این تصاویر مربوط چند ماه پیش می‌شود، حتا امکان آن می‌رود که از ولایت فراه نه بلکه از ولایت‌های دیگر باشد.پس از واکنش‌ها سخنگویان ارگ و وزارت داخله مجبور شده‌اند تا این تصاویر را از صفحه‌های خود بردارند.
کاربران رسانه‌های اجتماعی سخنگویان دولتی به ویژه ارگ ریاست جمهوری و وزارت داخله را به دروغگویی متهم می‌کنند و تاکید می‌کنند که تصاویر نشر شده از نشانی این افراد مربوط به سال‌ها و ماه‌های گذشته است.
شهروندان می‌گویند که سخنگویان دولت تلاش می‌کنند با دروغ‌پراگنی و پخش تصاویری از سال‌های گذشته اذهان عامه را فریب دهند. آنان این کار سخنگویان ارگ ریاست جمهوری و وزارت داخله را «ترفند شهروند فریبی و گند زدن به اطلاعات عنوان کرده‌اند».
آنان تاکید کرد‌ه‌اند که سخنگویان ارگ و وزارت داخله، باید این را در نظر داشته باشند که ترفند شهروند فریبی حالا دیگر به کم‌کاری‌ها و ندانم‌کاری‌ها پاسخ‌گو نیست و شهروندانی که در عصر امروزی زندگی می‌کنند، عصر تکنالوژی و عصر انفجار اطلاعات و خبرنگاری شهروندی است. نمی‌توانید دیگر شهروندان را فریب داد و تصاویر از سال‌های گذشته برای پوشانیدن ناتوانی‌های خویش نشر کنید.
آگاهان می‌گویند که سخنگویان از نشانی یک نهاد کلان امنیتی، اجرایی و…، صحبت می‌کنند، باید از نشر تصاویر دروغ و شایعه‌پراکنی پرهیز کنند.
ندانم‌کاری و بی‌دقتی سخنگویان سبب شده است که شماری زیاد انگشت انتقاد را به‌طرف آنان بلند و یا سخنگویان را به دروغ گویی ‌متهم کنند. به باور آگاهان دروغگویی سخنگویان نهادهای مهم، انگیزه نیروهای امنیتی که در خط مقدم جبهه قرار دارند و با دشمن مشت‌و یخن هستند را صدمه می‌زند و هم‌چنان بی‌باوری را میان شهروندان و سخنگویان افزایش می‌دهد. هرچند اخلاق سخنگویی در نهادهای دولتی افغانستان تا هنوز به شکل روشن تعریف نشده است و شماری از سخنگویان مسوولیت اصلی خود را فراموش کرده و به عنوان دفترچه بردار رییس‌‌های خود به‌حساب می‌روند، اما باید درک کنند که شهروندان امروزی دیگر شهروند منفعل نیستند و نمی‌توانند در برابر تمام چالش‌ها و قربانی‌های که از اثر بی‌مدیریتی مسوولان درجه یک صورت می‌گیرد بی‌تفاوت باشند.
هرچند این موضوع رو شن است که سخنگویان ارگ و وزارت داخله، پس از سقوط ولایت فراه به دست گروه طالبان در تلاش اغفال ذهنیت مردم برآمده تا بتوانند انتقادهای که از بی‌مدیریتی و ناتوانی این نهادها پیش آمده را به‌نحوی پوش کنند و در نهایت تصاویر جنگ‌افزارها و نیروهای نظامی را از سال‌های گذشته نشر کردند تا انتقادهای کمی فروکش کند، اما کاربران رسانه‌های اجتماعی گفته اند در کنار بحران‌ عدیده‌یی که در حکومت فعلی وجود دارد، اخلاق دروغگویی، سخنگویان ارگ و وزارت داخله نیز به این بحران افزوده شده است که اعتماد را نسبت به آنان کاهش می‌دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.