احمدولی مسعود نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: تقلب در انتخـابات وضعیت را خطـرناک می‌سـازد

گزارشگر:برگردان: ابوبکر صدیق/ منبع: اندیپندنت - ۰۸ میزان ۱۳۹۸

یکی از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری ادعا می‌کند که رقابت تنگاتنگ میان کشورهای خلیج فارس سبب شده است تا به صورت نامرئی تلاش به دست‌کاری در نتیجۀ انتخابات افغانستان کنند.
احمدولی مسعود، در گفت‌وگو با روزنامۀ اندیپندنت انگلستان می‌گوید: عربستان سعودی و امارات متحدۀ عربی تلاش می‌کنند تا اشرف غنی برندۀ انتخابات شود و به مخالفت خود به مذاکرات صلح گروه طالبان در قطر ادامه دهد.
mandegarبرادر احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید که برگزاری انتخابات افغانستان زمینۀ رقابت تنگاتنگ را میان قطر، امارات و سعودی فراهم کرده است.
سفیر پیشین افغانستان در بریتانیا ادعا می‌کند که عربستان سعودی و امارات طرف‌دار نزدیکی قطر به عنوان یک شریک مهم با امریکا نیستند. آنان می‌خواهند نقش چشم‌گیری در روند مذاکرات صلح داشته باشند.
اتهامات در پایان کارزارهای انتخاباتی شگفت‌آمیز است، برخی از نامزدان هشدار می‌دهند که در صورت افشای اسناد و مدارک تقلب در انتخابات، نتیجۀ انتخابات روز شنبه برای‌شان قابل پذیرش نخواهد بود.
انتخابات ریاست‌جمهوری ماه سپتامبر با خشونت‌ها و کشتار همراه بوده است، پس از آغاز کارزارهای انتخاباتی در نتیجۀ حملات گروه‌های تروریستی به [محلات کمپاین‌] ۱۷۰ تن کشته و ۳۰۰ تن زخمی شده‌اند و طالبان روز جمعه (یک روز پیش از برگزاری انتخابات) تهدید کردند که در روز انتخابات از محلات رأی‌دهی دوری کنید.
یک نمونۀ آن برگزاری کمپاین غنی در غازی استدیوم کابل بود، جایی که طالبان از آن به عنوان جوقه‌های دار برای اعدام زندانیان استفاده می‌کردند. مسوولان می‌گویند که در دقیقه ۹۰ به دلیل تهدید‌های این نشست کنسل شد.
آقای مسعود می‌گوید که خشونت‌های جاری تکان‌دهنده است و تقلب و فریب در عقبۀ آن وجود دارد.
او تأکید کرد: دو سال می‌شود که افغانستان نظاره‌گر تقابل امارات، عربستان با قطر است و ما شنیده‌ایم که دست‌های بیرونی در پشت پرده تلاش می‌کنند تا محمداشرف غنی را برنده اعلام کنند، اما این خبر‌ها خوشایند نیست.
ما می‌شنویم که عربستان سعودی و امارات این را ادامه می‌دهند و تیمی از هکرها با تیم کمپاینی غنی همراه شده‌اند. این رابطۀ نزدیک با روند مذاکرات صلح دارد، عربستان و امارات حدس می‌زنند که با وجود مصرف هنگفت پول‌ برای حمایت طالبان در افغانستان از عقب روند مذاکرات دور مانده‌اند، آنان می‌خواهند رشتۀ روند مذاکرات صلح را در صورت امکان از قطر بربایند.
دیپلومات‌های عربستان و امارات رابطه با تیم دکتر غنی را در جریان کمپاین‌های انتخاباتی تکذیب کرده‌ و گفته‌اند که هیچ مدرکی برای اثبات این قضیه وجود ندارد.
عمر داوود زی، رییس کمپاین غنی تأکید کرده است که کارزارهای انتخاباتی غنی شفاف بوده‌اند و ارتباطی با بیرونی‌ها نداشته است.
عربستان سعودی، امارات و پاکستان از کشورهای بودند که رژیم پنج‌سالۀ طالبان را به رهبری ملا عمر در کابل به رسمیت شناختند. همچنان شمار زیاد از دیپلومات‌های کشور شاهی عربستان، امارات و قطر در جریان کمپاین‌های انتخاباتی در کابل حضور دارند.
پنج دیپلومات امارات در جریان گشایش یک پروژه در کندهار در انفجار یک بم در سال ۲۰۱۷ کشته شدند و جما محمد عبدالله‌ الکبی، سفیر امارات به دلیل زخم‌ها وجودش بعدتر در بیمارستان درگذشت.
دونالد ترامپ، روند مذاکرات صلح با طالبان را در اوایل ما سپتامبر به دلیل حملات این گروه در کابل که در آن یک سرباز امریکایی کشته شد لغو و متوقف کرد؛ اما امیدواری‌های زیاد برای از سرگیری این مذاکرات وجو دارد که تا روند خروج امریکا از افغانستان آغاز شود و ایالات متحدۀ امریکا امتیاز پایان طولانی‌ترین جنگ در را انتخابات سال بعدی علم کند.
مذاکرات میان تیم مذاکره‌ کنندۀ امریکا به رهبری زلمی خلیل‌زاد، افغانی‌ا‌لاصل امریکایی و نماینده‌های طالبان با همکاری پاکستان در قطر صورت گرفت. خوش‌بینی‌های زیاد در مذاکرات بیش از نصف سال وجود داشت، حکومت افغانستان دور زده شد و زلمی‌خلیل‌زاد متهم به حفظ توافق‌نامه و امتیاز دادن به طالبان شد.
رییس‌جمهور اشرف غنی صدای انتقاد از توافق‌نامه را بلند کرد، برخی از سیاسیون بین‌المللی و داخلی نیز در رابطه به توافق‌نامۀ شک کردند، به‌ویژه یکی از آنان لیندزی گراهام سناتور جمهوری خواه در کانگرس امریکا بود.
آقای مسعود گفت که مسلماً لابی‌گران در امریکا برای غنی لابی می‌کنند، به همین دلیل تلاش‌های زلمی خلیل‌زاد ناکام شد، ما نمی‌دانیم کی در پشت این لابی قرار داشت. در ماه جنوری طالبان از دیدار با امریکایی‌ها در ریاض شکایت کردند، طالبان ادعا کردند که ممکن عربستان سعودی از فرصت استفاده کرده و بالای طالبان فشار وارد کند تا با دولت افغانستان گفت‌وگو کنند و موقف آنان را ضعیف جلوه دهد.
یک عضو گروه طالبان در آن زمان به رویترز گفته بود که اختلاف میان قطر و سعودی سبب چالشی شدن روند مذاکرات صلح شده است. سعودی به صورت غیرمترقبه بالای ما فشار وارد می‌کند تا آتش‌بس را اعلام کنیم، اتفاقاً نمایندۀ امریکا در این مورد چیزی نگفته است.
پس از تنش‌آلود شدن روابط عربستان و امارات با قطر در جون ۲۰۱۷ به صورت کوتاه ایمیل‌های اندکی میان امارات و دیپلومات‌های امریکایی رد و بدیل شده است، امارات میزبان گفت‌وگوهای طالبان در ۲۰۱۱ بود، در عین زمان گروه طالبان در دفتر سیاسی قطر حضور داشتند.
یکی دیگر از ایمیل‌ها در ماه جنوری ۲۰۱۸ از یوسف القطیبه سفیر امارات در واشنگتن، بیان‌گر خشم عبدالله بن‌زاهد، وزیر خارجۀ امارات از نقش قطر در روند مذاکرات صلح بود.
آقای مسعود همچنان ادعا می‌کند، گزارش‌های وجود دارد که تیم آقای غنی روز یک‌شنبه خود را پیروز میدان اعلام می‌کند، نامزدان دیگر این را قبول نمی‌کنند و ما ممکن از نشانی شورای نامزدان مخالفت کنیم، من فکر می‌کنم تقلب در این انتخابات وضعیت را خیلی خطرناک می‌سازد.
عبدالله عبدالله، مشترک قدرت در حکومت با غنی، عین اظهارات داشته است؛ ما شکایت خود را ثبت کردیم، اما این قسمت از یک «کوه یخ» است، نگرانی من این است که تقلب‌های سازمان‌یافته در انتخابات تأثیر منفی بالای ذهنیت افراد و روند دموکراسی دارد، اگر تقلب گسترده باشد و تیمی خود را برنده اعلام کند، مورد قبول نخواهد بود.
غنی گفته است که طرف‌دار اشتراک قدرت با فرد دوم نیست، در افغانستان تنها یک رییس‌جمهور باشد، نه دوتا! من دیگر حکومت وحدت ملی را قبول نمی‌کنم، ما در روند اول برنده هستیم، من به تعین سرنوشت به دستان مردم افغانستان باور دارم و من برندۀ انتخابات روز شنبه هستم! غنی تأکید کرد که مخالفان من می‌توانند در دادگاه دعوا کنند نه به صورت فردی، وضعیت امنیتی دفاعی ما روشن است و نیروهای امنیتی محافظان قانون هستند، ما نمی‌خواهیم که وضعیت بد انتخابات گذشته تکرار شود.
بیش از ۱۰۰ هزار نیروی امنیتی در سراسر این کشور امنیت انتخابات را با همکاری نیروهای بین‌المللی «حمایت قاطع» در بیش از ۲۹ هزار ۵۰۰ محل رأی‌دهی که بیشتر در مکاتب، مدارس، شفاخانه و تعمیرهای دولت بودند تأمین امنیت کردند و نزدیک به ۱۵۰۰ محل رأی‌دهی به دلیل نبود امنیت بسته بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.