پیروزی عمران‌خان و ترسیم افق پیش روی هند

گزارشگر:دوشنبه 15 اسد 1397 - ۱۴ اسد ۱۳۹۷

mandegar-3بین الملل – آسیای میانه و قفقاز – ایرنا نوشت: پیشنهادات عمران خان پیروز انتخابات سراسری پاکستان به نخست وزیر هند ، برای گفت و گوی سران دو کشور برای حل اختلافات اسلام آباد – دهلی نو مورد استقبال نارندرا مودی قرار گرفت.
رسانه های هند از تماس تلفنی ‹ناندرا مودی› نخست وزیر هند با عمران خان پیروز انتخابات سراسری پاکستان که باید دولت آتی این کشور را تشکیل دهد ، خبر دادند.
مقامات هندی این احتمال را مطرح کرده بودند که مودی به عنوان بخشی از تلاش دهلی نو برای احیای روابط با پاکستان، در چند روز آینده با عمران خان تماس بگیرد. دوشنبه شب این هفته این تماس حاصل شد.
مودی در تماس با عمران خان نخست وزیر آینده پاکستان، پیروزی او و حزبش در انتخابات پاکستان را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که ‹دموکراسی در پاکستان عمیق تر شود›.
یک بیانیه رسمی از سوی دولت هند خاطرنشان کرد که نخست وزیر هند در این تماس همچنین بر هدف خود مبنی بر صلح و پیشرفت در تمام منطقه تاکید کرد.
در اسلام آباد حزب تحریک انصاف در بیانیه ای اعلام کرد که عمران خان از آرزوهای خوب نارندرا مودی برای پاکستان تشکر و قدردانی کرده است.
در این بیانیه آمده است: عمران خان تاکید کرد راه حل اختلاف ها باید از طریق مذاکره پیدا شود. دولت های هند و پاکستان باید یک راه حل مشترک طراحی کنند تا مردم خود را از فقر نجات دهند. جنگ و خونریزی به جای حل اختلاف ها سبب بروز مصیبت های جدیدی می شوند.
‹اشرف غنی› رئیس جمهوری افغانستان نیز روز یکشنبه با خان تماس گرفته و پیروزی وی در انتخابات را تبریک گفت.
هند از نزدیک تماس تلفنی غنی و خان را دنبال کرد. رئیس جمهوری افغانستان پس از این تماس در حساب توئیتری خود نوشت: دو طرف توافق کردند که گذشته را فراموش کرده و یک بنیان جدید برای آینده با شکوه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دو کشور ایجاد کنند.
پس از این تماس ، ناظران روابط پاکستان و هند، منتظر تحولات جدید هستند.
خان در اولین اظهار نظر خود به عنوان نخست وزیر منتخب در یک پیام تلویزیونی پس از اعلام نتایج انتخابات خطاب به هند گفت: من واقعا به دنبال ترمیم روابط پاکستان هستم، اگر شما یک قدم به سوی جلو بردارید، ما دو قدم به سوی شما پیش خواهیم آمد.
تحلیلگران دو تماس تلفنی نخست وزیر هند را به عنوان دو ‹گام› ارزیابی می کنند که از سوی این کشور با چشمداشت به تحرک بیشتر پاکستان در راستای تنش زدایی برداشته شده است و اکنون باید با پاسخ اسلام آباد روبرو شود.
آنها معقتدند هند مصمم است پس از تائید نتایج انتخابات پاکستان ، ارتباطات خود را با حزب حاکم ‹تحریک انصاف› پاکستان به رهبری عمران خان افزایش دهد.
روزنامه ‹ تایمز او ایندیا› به نقل از مقامات دولتیی نوشت:سفارت هند در پاکستان با رهبران ارشد حزب ‹تحریک انصاف› که به احتمال زیاد در دولت آینده این کشور نقش خواهند داشت ،ارتباط خود را حفظ کرده است.
هر چند مبارزات انتخاباتی حزب تحریک انصاف پاکستان عاری از احساسات ضد هندی نبود، اما دهلی نو این تبلیغات را بیشتر مرتبط با سیاست های داخلی پاکستان می داند.
حزب عمران خان همچنین بی طرفی هند در انتخابات این کشور و عدم حمایت دهلی نو از احزاب سیاسی پاکستانی را تحسین کرده است.
این در حالیست که پیش از این در رسانه ها اینگونه تبلیغ شده بود که هند خواهان به قدرت رسیدن دوباره حزب نواز شریف، نخست وزیر اسبق پاکستان است.
یک مقام هندی گفت: ‹تحریک انصاف› می داند که هند ارتباط خود را با همه احزاب پاکستانی از جمله تحریک انصاف حفظ کرده است.
عمران خان که منتقد آمریکا است اعلام کرده می خواهد مشکلات دولتی و اقتصاد ضعیف پاکستان را حل کند و روابط با آمریکا را احیا کرده و همچنین با هند صلح کند.
در همین حال، محبوبه مفتی سروزیر سابق ایالت جامو و کشمیر و رهبر حزب ‹دموکراتیک مردمی› خواهان موافقت مودی با پیشنهاد عمران خان برای مذاکره مستقیم بین دو کشور شد.
روزنامه ‹هندوستان تایمز› گزارش داد که وی در سخنرانی خود در سرینگر به مناسب نوزدهمین سالگرد تشکیل حزبش گفت: می خواهم به نارندرا مودی نخست وزیر هند بگویم که یک دولت جدید در پاکستان در حال شکل گیری است و عمران خان نخست وزیر منتخب این کشور به سوی هند دست دوستی دراز کرده است.
او گفت عمران خان از مذاکره حرف به میان آورده و هند نیز باید به آن پاسخ مثبت بدهد.
سخنان مفتی یک روز پس از استقبال رهبران جدایی طلب از سخنان عمران خان مبنی بر حل مساله کشمیر از طریق مذاکره منتشر می شود.
کمیسیون انتخابات پاکستان روز جمعه اعلام کرد که حزب تحریک انصاف عمران خان با کسب ۱۰۹ کرسی از ۲۶۹ کرسی مجلس برنده اصلی این انتخابات است.
حزب «مسلم لیگ» که رقیب اصلی حزب «تحریک انصاف» بود فقط ۶۹ کرسی کسب کرد و حزب چپ‌میانه «مردم پاکستان» نیز با کسب ۳۹ کرسی در جایگاه سوم قرار گرفت؛ رهبر این حزب «بلاول بوتو زرداری» فرزند بی‌نظیر بوتو،‌ نخست‌وزیر اسبق پاکستان است.
رهبر حزب دموکراتیک مردمی اعلام کرد انتخابات سال آینده هند نباید مودی را از استقرار صلح با پاکستان باز دارد.
وی افزود: یک رهبر بزرگ به انتخابات فکر نمی کند بلکه مردم کشور خود را درنظر می گیرد.
مفتی همچنین گفت: جامو و کشمیر همیشه یک چالش برای نخست وزیران هند بوده است. نام نخست وزیری که یک راه حل دائمی برای مساله کشمیر پیدا کند و خون ریزی ها را در این منطقه متوقف کند با کلماتی طلایی در تاریخ ثبت خواهد شد.
این نخستین سخنرانی عمومی مفتی پس از لغو ائتلاف دولتی میان حزب حاکم بهارتیا جانتا پارتی ( بی جی پی) و حزب دمکراتیک مردمی در کشمیر در ماه ژوئن (تیر ماه) است. از این ماه تاکنون فرماندار مسولیت امور دولتی در ایالت جامو و کشمیر را بر عهده گرفته است.
عمران خان که منتقد آمریکاست اعلام کرده می خواهد مشکلات دولت و اقتصاد ضعیف پاکستان را حل کند و روابط با آمریکا را احیا کرده و همچنین با هند صلح کند.
وی همچنین در سخنرانی خود کشمیر را تنها مانع در روابط هند و پاکستان دانست.
رهبران جدایی طلب کشمیر از این سخنان عمران خان استقبال کردند و از هند خواستند تا به او پاسخ دهد.
سید علی گیلانی یک رهبر جدایی طلب کشمیری در بیانیه ای گفت: کشمیر مساله اصلی میان هند و پاکستان است و دو کشور باید این مساله را از طریق مذاکره حل کنند. هند باید به پیشنهاد پاکستان پاسخ مثبت دهد.
میرواعظ عمر فاروق یک رهبر دیگر کشمیری گفت:مردم کشمیر همیشه خواهان روابط خوب میان دو کشور بوده اند. مردم معتقدند اگر هر دو کشور هند و پاکستان برای حل صادقانه مساله کشمیر تصمیم بگیرند، در شبه قاره صلح و ثبات برقرار خواهد شد.
بخشی از کشمیر درخاک هند و بخشی دیگر درخاک پاکستان قراردارد. هر دو کشور ادعای مالکیت بر تمام کشمیر را دارند و همین موضوع یکی ازعلل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام آباد از زمان استقلال پاکستان از هند در سال ۱۹۴۷میلادی تاکنون است.
این در حالیست که دیده بان اقتصاد پاکستان روز گذشته با اعلام اینکه پس از پیروزی بزرگ حزب تحریک انصاف، پاکستان به به یک کشور درحال پیشرفت و معتدل تبدیل خواهد شد، از برخی کشورها از جمله هند خواست رویکرد خود را در مقابل پاکستان تغییر دهد زیرا ثبات منطقه و جهان به ثبات پاکستان مرتبط است و این اقدام به نفع آنها خواهد بود.
وی افزود: حزب تحریک انصاف پاکستان دارای سیاست مداران با تجربه در زمینه امور بین الملل است اما این حزب باید هرچه زودتر وزیر دارایی خود را معرفی کند تا اعتماد جامعه تجاری و بازرگانی را بدست آورد.
او همچنین اعلام کرد مسائل اقتصادی مانند مسائل سیاسی باید اهمیت لازم را برخوردار شود تا ثبات سیاسی و اقتصادی حاصل شوند.
مرتضی مغول همچنین تاکید کرد که انتظارات زیادی وجود دارد و مدیران اقتصادی حزب تحریک انصاف پاکستان باید بکوشند تا وضعیت اقتصادی کشور را بهبود بخشند.
کمیسیون انتخابات پاکستان روز جمعه اعلام کرد که حزب تحریک انصاف عمران خان با کسب ۱۰۹ کرسی از ۲۶۹ کرسی مجلس برنده اصلی این انتخابات است.
راویش کومار سخنگوی وزارت خارجه هند نیز با استقبال از نتایج انتخابات ملی پاکستان ، ابراز امیدواری کرد که دولت جدید همسایه خود در تامین صلح و ثبات و پاکسازی تروریسم در جنوب شرق تلاش کند.
وی با ابراز خوشحالی از اینکه مردم پاکستان با شرکت در انتخابات ملی، بار دیگر برای تعیین سرنوشت خود به دموکراسی رای داده اند، افزود: هند خواهان یک پاکستان درحال رشد است که با کشورهای همسایه خود در صلح باشد.
وی ابراز امیداری کرد که دولت جدید پاکستان برای تامین صلح، ثبات، امنیت و عاری از تروریسم در منطقه جنوب آسیا تلاش کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.