احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





اختلاف بر سر شمارش هزاران رأی تقلبی در کمیسیون انتخابات

گزارشگر:23 حمل 1393 - ۲۲ حمل ۱۳۹۳

منابع از کمیسیون انتخابات گزارش می‌دهند که تلاش‌ها برای درست حساب کردن برخی از آرای بلند تقلبی به نفع یکی از نامزدان ریاست جمهوری جریان دارد.
یک منبع در کمیسیون انتخابات به روزنامۀ ماندگار گفت که برخی از اعضای کمیسیون انتخابات با رعایت نکردن اصل بی‎طرفی در کارشان، تلاش می‌کنند آرای تقلبی یک نامزد انتخابات را به نفع او حساب کنند.mnandegar-3
منبع می‌گوید که شمارش آرای تقلبی یک نامزد که در ولایت‌های کنر، جلال‌آباد و پکتیکا با صندوق ریخته شده است، با مخالفت ناظران برخی از نامزدان دیگر مواجه شده است.
اما برخی مسوولان کمیسیون انتخابات می‌گویند که باید این آرا به نفع نامزد مورد نظر حساب شود، در غیر آن به هویت این نامزد لطمه وارد می‌شود.
این موضوع به یک مسألۀ جنجالی در میان اعضای کمیسیون انتخابات تبدیل شده است.
به گفتۀ منبع، این آرای تقلبی‌که شمارشان به هزاران می‌رسد، در خریطه‌هایی جابه‌جا شده اند که مربوط به کمیسیون انتخابات نمی‌شود و این نشان از تقلب آشکار دارد. این خریطه‌های تقلبی، رنگ زرد دارند که از کمیسیون انتخابات نیست.
بر بنیاد روش کاری در کمیسیون انتخابات، بعد از پروسۀ رای‌گیری، آرا برای شمارش از صندوق بیرون شده و آرای هر نامزد در خریطه‌های مشخص و نشانی‌شده بسته بندی می‌گردد و به کمیسیون انتخابات برای شمارش مجدد فرستاده می‌شود.
منبع می‌گوید که حالا در میان اعضای کمیسیون انتخابات بر سر صحیح گرفتن و نگرفتن این خریطه‌های رأی، اختلاف نظر ایجاد شده است و به همین دلیل، حالا برای حل این جدال، پای نماینده‌گان انتخاباتی اتحادیۀ اروپا یا ناظران اتحادیه اوپا نیز به میدان کشیده شده است.
ناظران اتحادیه اروپا، آرای مورد نظر را تقلبی دانسته‌ و آن را غیر قانونی عنوان کرده اند. برخی از مسوولان کمیسیون انتخابات نیز این خریطه‌های نتایج را تقلبی خوانده و وخواستار باطل‌‎کردن آن شده اند. اما برخی از اعضای دیگر این کمیسیون هم چنان تلاش دارند تا این نتایج قابل بحث را به نفع نامزد مورد نظر حساب کنند.
هنوز معلوم نیست که در نهایت کمیسیون مستقل انتخابات با این خریطه‌های رای که تقلبی خوانده می‌شود، چه‌گونه برخورد می‌کند.
بحث تقلب در این انتخابات، نگرانی‌های بسیار ریادی را به وجود آورده است.
ک هفته از برگزاری انتخابات می‌گذرد، اما تا اکنون کمیسیون مستقل انتخابات توانسته است که فقط پنج درصد آرا را حساب کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.