رییس مجلس نماینده‎گان: کمیسیون‌های انتخاباتی نباید زیر فشار قرار گیرند!

- ۲۴ حمل ۱۳۹۳

برخی از اعضای مجلس نماینده‎گان خواستار حفظ بی‎طرفی و استقلال کمیسیون‎های انتخاباتی شده و از تناقض‌گویی کمیسیون مستقل انتخابات و شکایت‎های انتخاباتی انتقاد کردند.
عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس نماینده‎گان روز شنبه از مسوولان کمیسیون‎های انتخاباتی کشور خواست تا در اعلام نتایج، بی‎طرفی و استقلال خود را حفظ کنند.
ابراهیمی افزود: امکان نفوذ نامزدهای ریاست جمهوری و اعمال فشار از سوی آن‎ها بر مسوولان کمیسیون‎های انتخاباتی افغانستان وجود دارد،mnandegar-3 اما این مسوولان نباید تحت این فشارها قرار گیرند.
به اعتقاد وی، در صورتی‌که مسوولان کمیسیون‎های انتخاباتی جانب‌دارانه عمل کنند، آرای ملت این کشور را به بازی گرفته‎اند.
کمیسیون‌های انتخاباتی تناقض‌گویی می‌کنند
عثمانی فراهی عضو دیگر مجلس به گفته‎های اخیر مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات و شکایت‎های انتخاباتی انتقاد کرد و آن‎را تناقض‎گویی بین این دو نهاد دانست.
به گفته فراهی، مسوولان یکی از کمیسیون‌های انتخاباتی انجام تقلب در برخی از مناطق را تأیید می‎کنند، اما کمیسیون دیگر انتخاباتی این کشور این مسایل را مردود می‎شمارد.
وی تأکید کرد: این تناقض‎گویی‎ها بین این دو کمیسیون بیانگر نادیده گرفتن اراده ملت و همچنین نشان‌دهنده عدم پای‌بندی این مسوولان به قانون است.
در مورد تقلب‌ها پیش‌داوری نکنید
با این حال، سمیع‎الله صمیم عضو دیگر این مجلس تأکید کرد که مسوولان کمیسیون‎های انتخاباتی نباید در اعلام انجام تقلب در انتخابات پیش‎داوری کنند، بلکه آن‎ها باید تمام تقلب‎ها و تخلف‎های انتخاباتی را بررسی کرده و نتایج را بر اساس آن اعلام کنند.
صمیم در ادامه سخنان خود با اشاره به اتهامات مطرح شده درخصوص دخالت برخی مقامات محلی در تقلب‎های روز انتخابات گفت: این مقام‎ها باید به دادگاه معرفی شوند.
کمبود تعرفه‌های انتخاباتی در برخی مناطق افغانستان امری سازمان یافته بود
سیما جوینده عضو دیگر این مجلس نیز خواستار شفافیت در شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی این کشور شد.
جوینده گفت: در صورتی‌که شفافیت در شمارش آرای ملت افغانستان وجود نداشته باشد، آن‎ها در انتخابات‎ بعدی پکشور شرکت نخواهند کرد.
این عضو پارلمان از کمبود و دیر رسیدن تعرفه‎های انتخاباتی در ولایت غور نیز انتقاد کرد و آن را یک امر سازمان یافته عنوان کرد.
انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان در ۱۶ حمل برگزار شد و برای اظهارنظر درخصوص میزان تقلب و آرای صحیح تا اعلام دقیق نتایج باید صبر کرد.
نورمحمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته است که برخی تقلب‎ها نمی‎تواند شفافیت انتخابات را زیر سؤال ببرد.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.