شاهد خاقان عباسی در دیدار با سران حکومت افغانستان: بـرای صـلح آمـده‌ام

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ شنبه 18 حمل 1397 - ۱۸ حمل ۱۳۹۷

محمد اشرف‌غنی رییس حکومت وحدت ملی و داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی، دیروز جمعه (۱۷ حمل) در دیدار جداگانه با شاهد خاقان عباسی نخست‌وزیر پاکستان، تأکید داشتند که تخطی‌های مرزی باید فوراَ متوقف شود.
mandegar-3سران حکومت وحدت ملی دیروز گفت‌وگوی دولت – دولت را با پاکستان رسماَ آغاز کردند که تأمین روابط دو جانبه، مبارزه با تروریسم، اتصال منطقه‌یی، مذاکرات صلح به رهبری و مالکیت افغانستانی‌ها، تخطی‌ها در امتداد گذرگا‌ه مرزی دیورند، بازگشت باعزت مهاجران، پروژه‌های اعمار جاده‌ و خط آهن، تبادلۀ زندانیان و نهایی‌سازی» راهبرد عملی افغانستان- پاکستان برای صلح و همبستگی» محور این گفت‌وگوها را تشکیل می‌داد.
در خبرنامه‌یی که از طرف ارگ نشر شده آمده که آقای غنی، موضوع تخطی‌ها از آن سوی خط دیورند را به گونه جدی با نخست وزیر پاکستان مطرح کرد و با تاکید گفته که وضعیت کنونی به نفع هیچ طرفی نیست و باید هر نگرانی از طریق مراجع رسمی شریک و از راه بحث و مذاکره، حل گردد.
در این خبرنامه گفته شده که هر دو جانب روی اتصال منطقه‌یی به ویژه انتقال انرژی از آسیای میانه از طریق افغانستان به پاکستان و کار عملی احداث خط آهن کویته- کندهار- هرات و پشاور- جلال آباد و هم‌چنان شاهراه پشاور- جلال آباد- کابل صحبت کردند.
در خبرنامۀ ارگ گفته شده که دو طرف روی بازگشت داوطلبانۀ و با عزت مهاجران توافق کرده و جدول زمانی و میکانیزم روشن را در این مورد هیأت دو جانبه ترتیب می‌کنند. هم‌چنان، هیاتی از دو کشور به‌خاطر انتقال و تمدید انرژی برق از آسیای میانه به پاکستان از طریق افغانستان، نیز گماشته شده است.
خبرنامه افزوده که هر دو جانب، ضمن این‌که روی آماده سازی یک سند به‌خاطر تبادلۀ زندانیان دو کشور به موافقت رسیدند، فیصله نمودند تا مشاوران امنیت ملی و وزارت‌های خارجۀ دو کشور راهبرد عملی افغانستان- پاکستان برای صلح و همبستگی را نهایی سازند.
آقای غنی در این دیدار افغانستان را کلید صلح و ثبات منطقه دانسته و افزوده که ما در یک شرایط حساس قرار داریم که تصامیم سران دو کشور، رفاه و آسایش نسل‌های آینده را تضمین می‌کند.
هم‌چنان رییس حکومت وحدت ملی و نخست‌وزیر پاکستان در رابطه به کنفرانس قریب‌الوقوع عالمان دینی افغانستان، اندونیزیا و پاکستان که در کشور اندونیزیا در پیوند به صلح برگزار می‌گردد، بحث کردند.
در این دیدار شاهد خاقان عباسی نخست وزیر پاکستان، از پیشنهاد صلح آقای غنی به طالبان، استقبال کرد و ضمن این‌که صلح را به رهبری و مالکیت افغانستانی‌ها، یگانه راه حل دانست، از همکاری کشورش در این راستا، اطمینان داد.
هم‌چنان، رییس اجرایی در دیدار با نخست‌وزیر پاکستان در رابطه به امنیت و صلح در افغانستان، مبارزۀ مشترک و صادقانه با تروریسم، چالش‌های مهاجران افغانستان در پاکستان، راکت‌پرانی‌ نیروهای پاکستان در امتداد خط دیورند و همکاری‌های تجارتی و اقتصادی میان کابل و اسلام‌آباد بحث و تبادل نظر کردند.
دوکتور عبدالله عبدالله رییس اجرایی در این دیدار گفت که تروریسم نه تنها یک معضل امنیتی و یک تهدید و خطر است؛ بلکه از نگاه فرصت‌های اقتصادی- تجاری نیز یک چالش محسوب می‌شود و نیازمند مبارزۀ قاطع می‌باشد.
رییس اجرایی افزود کاهش خشونت‌ها و جنگ در افغانستان می‌تواند فضای اعتماد میان دو کشور را به وجود آورد و در گسترش روابط دوجانبه کمک کند.
آقای عبدالله پیشنهاد فتوای مشترک علمای افغانستان و پاکستان را بر ضد تروریسم و جنگ مطرح ساخت و گفت: حملات توپخانه‌یی از آن سوی خط دیورند روابط دو کشور را بیشتر از پیش خدشه دار ساخته و مهم است که جانب پاکستان گام‌های لازم را برای جلوگیری از ادامۀ این حملات روی دست گیرد.
او با اشاره به مشکلات بازرگانان افغانستان در پاکستان گفت که ضرور است که در بخش همکاری‌های اقتصادی چالش‌ها و مشکلات برداشته شود تا روابط و مبادلات تجاری- ترانزیتی بیشتر از گذشته افزایش یابد.
رییس اجرایی از تمدید مهلت حضور مهاجران افغانستان در پاکستان ستایش کرد و تأکید ورزید که برگشت مهاجرین باید داوطلبانه، تدریجی و با عزت باشد.
در ادامه، شاهد خاقان عباسی، نخست‌وزیر پاکستان گفت که هدف اصلی‌اش از آمدن به کابل، صلح و ثبات در افغانستان است و کشورش آماده است که در زمینۀ مذاکرات صلح به رهبری و مالکیت افغانستانی‌ها، زمینه‌سازی و کمک کند.
نخست‌وزیر پاکستان گفت که ما باور داریم که همکاری‌های منطقه‌یی و اقتصادی در تأمین امنیت نقش مهم دارد و به همین دلیل کشورش در راستای تأمین صلح و امنیت در افغانستان تلاش می‌‌کند.
نخست‌وزیر پاکستان دربارۀ تخطی‌ها در امتداد خط دیورند گفت که چنین حملاتی در سیاست آن‌ها وجود ندارد و در زمینۀ جلوگیری از آن اقدام لازم را انجام می‌دهد.
شاهد خاقان عباسی افزود که کشورش به منظور بهبود روابط بازرگانی میان دو کشور، پس از این از تجار افغانستان مالیۀ تنظیماتی نخواهد گرفت. او ابراز امیدواری کرد که تسهیلات لازم به تجار پاکستانی در افغانستان نیز فراهم شود.
نخست‌وزیر پاکستان هم‌چنان گفت که در زمینۀ برگشت مهاجران، رضایت خاطر آن‌ها مهم است و بازگشت عزت‌مند مهاجران اولویت ماست.
نخست‌وزیر پاکستان در اخیر از رییس حکومت وحدت ملی و رییس اجرایی دعوت کرده تا از پاکستان دیدار کنند.
سفر یک روزۀ نخست وزیر پاکستان در حالی به افغانستان صورت می‌گیرد که دولت افغانستان پاکستان را به نقض قوانین بین‌المللی در خاک این کشور متهم می‌کند. وزارت خارجه افغانستان در خبرنامه‌‌یی گفته است که جت‌های پاکستانی روز چهارشنبه چهار بم را بر ولسوالی «دانگام» ولایت کنر افگنده‌اند.
وزارت خارجه گفته که افغانستان هشدار می‌دهد که تداوم نقض نورم‌های بین‌المللی عواقب بدی را بر روابط دو کشور خواهد داشت.
پاکستان در مقابل ادعای کابل مبنی بر نقض حریم هوایی افغانستان را «بی اساس» خوانده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.