وزارت دفاع: پـلان طالـبان ناکـام شـد

- ۲۸ ثور ۱۳۹۴

سه شنبه ۲۹ ثور ۱۳۹۴

 

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید طالبان نتوانستند با راه‌اندازی عملیات بهاری ولسوالی‌هایی را که هدف قرار داده بودند تصرف کنند. این وزارت می‌گوید پلان طالبان برای تصرف برخی مناطق با شکست مواجه شده است.
گروه طالبان در ماه ثور حملات شدیدی را بر برخی ولایات شمالی افغانستان به راه انداخت. ولایات بدخشان، کندز و فاریاب ناامن‌ترین ولایات افغانستان در mnandegar-3یک ماه اخیر بوده‌اند.
جنگجویان طالبان توانستند خود را تا پنج کیلومتری شهر کندز برسانند و تهدیدهای جدی را برای تصرف این ولایت به وجود آورند. اما وزارت‌های دفاع و داخله افغانستان با اعزام قطعه کماندو به کندز از پیشروی بیشتر طالبان به سوی مرکز شهر جلوگیری کردند.
وزارت دفاع می‌گوید طالبان دیگر توانایی حمله بر کندز را ندارند ولی عملیات پاکسازی در ولسوالی‌های چهار دره، امام صاحب و منطقه گورتپه ادامه دارد.
جنرال افضل امان رییس اوپراسیون وزارت دفاع روز دوشنبه (۲۸ ثور/ ۱۸ می) در یک کنفرانس خبری در کابل گفت: «قرار بر این بود که بعضی از ولسوالی‌ها را باید به تصرف خود در بیاورند، ساحات مصون و امن برای خود ایجاد بکنند و از همین ساحات امن، بخش‌های تعلیم و تربیه تاکتیکی را برای کشتار مردم احیا کنند، اکمالات نمایند و منابع به دست آورند. اما در این پلان شکست خوردند.»
آقای امان گفت در حال حاضر هیچ یک از واحدهای اداری افغانستان یا شاهراه‌های مهم این کشور در کنترول طالبان قرار ندارد.
تشدید حملات
براساس آماری که از سوی وزارت دفاع ارایه شد، طالبان در چهار ماه گذشته بیش از ۱۶۰۰ حمله را انجام داده اند. این حملات شامل تهاجم، انفجار، حملات مسلحانه، انتحار و سایر انواع حملات می شود.
آقای امان گفت در نتیجه عملیات‌هایی که اردوی ملی به راه انداخته است، نه تنها این تعداد از حملات طالبان دفع شده بلکه حالا هیچ نگرانی در مورد سقوط ولایات یا ولسوالی‌ها وجود ندارد.
مقام‌های وزارت دفاع به این باورند که فشارهای نظامی بر طالبان و تعهداتی که برای آغاز پروسه صلح داده شده است، طالبان را زیر فشار قرار داده و این گروه با افزایش حملات می‌خواهند حضور خود را ثابت کنند و در صورت آغاز مذاکرات صلح، امتیازهای بیشتری بگیرند.
دولت وزیری معاون سخنگوی وزارت دفاع گفت که طالبان «آخرین توان» شان را در روزهای اخیر به خرج دادند تا دست‌آوردی داشته باشند ولی به اهدافی که تعیین کرده بودند، نرسیدند.
جنگ بین طالبان و داعش
براساس معلومات وزارت دفاع، طالبان و داعش اخیرا در دو ولسوالی ننگرهار علیه همدیگر سنگر گرفتند و در نتیجه جنگ بین این دو گروه، ده‌ها تن کشته شده است.
هرچند داعش در افغانستان بستر اجتماعی ندارد و شمار محدودی از جنگ‌جویان خارجی و داخلی زیر پرچم این گروه تروریستی می‌جنگند ولی وزارت دفاع می‌گوید از یک سو جنگ بین این دو گروه وجود دارد و از سوی دیگر وزارت دفاع با حملاتی که بر هردو طرف انجام داده، تلفات سنگینی را بر آن‌ها وارد کرده است.
هنوز آمار دقیقی از جنگجویان خارجی در افغانستان وجود ندارد اما نورالحق علومی وزیر داخله اخیرا گفت که شمار این جنگجویان از ۳۰۰۰ نفر تجاوز نمی‌کند.
آقای امان گفت: «طوری نیست که بین طالب و داعش جنگ باشد و ما بی‌تفاوت باشیم. کسی که باعث تهدید و فشار همگانی بر مردم افغانستان باشد، ما برای آزادی مردم عملیات‌های خود را به پیش می‌بریم.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.