بزرگترین ساعت دنیا در افغانستان ساخته می‌شود

- ۱۳ دلو ۱۳۹۱

یک انجنیر افغانستانی، تلاش دارد تا بزرگترین ساعت دنیا و بهترین تاور کلاک جهان را در افغانستان بسازد.
انجنیر محمد یاسین زنده‌گی، هفده سال پیش نخستین نمونه ساعت را در شهر غزنی ساخت که یک ساعت دیواری، مجهز با آلارم برقی است.
انجنیر محمد یاسین زنده‌گی، تا اکنون دو نمونه از ساعت که قرار است یکی از نمونه‌های آن شکل بزرگترین ساعت دنیا را بگیرد، ساخته است.
آقای زنده‌گی به خبرگزاری بخدی گفت: «دو نمونه که ساخته شده است، از نوع کیفیت و «سنجش زمان» با بهترین نوع ساعت دنیا رقابت می کند و قرار است نمونه سومی آن نیز به شکل مربع و ۹ متر در ۹ متر ساخته شود.»
زنده‌گی، هفده سال پیش نخستین نمونه ساعت را در شهر غزنی ساخت که یک ساعت دیواری، مجهز با آلارم برقی است.
این ساعت به گفته زنده‌گی از ساده ترین وسایل ساخته شده که به گفته او تمامی قطعات آن دست ساز است.
از هفده سال بدین سو، این ساعت فعال بوده است و زنده‌گی تاکید کرد که نمونه های مشابه خارجی آن یا استهلاک شده و یا هم از کار افتاده است.
کار بالای ساعت دومی از سه سال پیش آغاز شد و در حال حاضر کار روی ساخت چوکات (فرم) آن ادامه دارد که قرار است به زودی کار آن تمام شود.
به گفته محمد یاسین زنده‌گی، این ساعت انرژی مورد نیاز خود را از نور آفتاب می گیرد که به شکل مربع، دو متر و ۶۰ سانتی در دو متر و ۶۰ سانتی متر است.
این ساعت به نام «محمد یاسین زنده‌گی» مسما شده است.
بزرگترین ساعت دنیا
به نظر می رسد که بزرگترین ساعت دنیا نیز از روی ساعت «دومی و یا هم سومی» شبه سازی شود.
انجنیر زنده‌گی گفت: «ساعت دومی دقت بالای دارد، وقت شبانه روزی، روزهای هفته و تاریخ شمار را نیز مشخص می کند که این خصوصیات، در ساعت های بزرگ وجود ندارد.»
نوع ساخت این ساعت «تاور کلاک» خوانده شده است با این تفاوت که ساعت های بزرگ، تاریخ و روز شمار ندارد.
تا هنوز منبع تمویل ساخت این ساعت مشخص نشده است، اما به گفته زنده‌گی در صورت مشخص شدن منبع تمویل، کار روی ساخت بزرگترین ساعت دنیا را آغاز می کند.
او گفت: «قرار است این ساعت به نام «زمان صلح» ساخته شود و در شهر کابل نصب شود.
پیشتر، یک باشنده ولسوالی جاغوری ولایت غزنی یک هلیکوپتر با گنجایش دو سرنشین را ساخت.
ساخت این هلیکوپتر با استقبال گسترده در داخل افغانستان روبرو شد.
استخراج فورمول‌های ریاضی و هندسه
انجنیر محمد یاسین زنده‌گی باشنده شهر غزنی است که در حال حاضر در شهر کابل زنده‌گی می کند، او از لیسه سنایی غزنی با درجه عالی فارغ و در امتحان کانکور آن وقت با کسب رتبه نخست، تحصیلات خود را در دانشکده انجنیری دانشگاه کابل ادامه داده است.
او در بخش ساینس به ویژه ریاضی، نیز شماری از فورمول های ریاضی را استخراج کرده است.
زنده‌گی می‌گوید که قضیه فیثاغورت در ۱۵ طریقه، استخراج طریقه عمومی دریافت جذر سوم اعداد و استخراج یک فورمول جدید در بخش حساب احتمالات را بین سال های ۱۳۵۵ – ۱۳۵۷ ( حدود سی و پنج سال) پیش زمان که دانش آموز بوده استخراج کرده است.
زنده‌گی می گوید که فورمول های در بحث هندسه مسطحه و تحلیلی نیز استخراج کرده است و برخی این فورمول ها در مجلات آنزمان به ثبت رسیده است.
او تاکید کرد که در حال حاضر برخی از اشکال فورمول های که او استخراج کرده به ویژه در بخش حساب احتمالات و جذر سوم اعداد منحصر به فرد بوده و تا هنوز رایج نشده است.
ابتکارات تازه
زنده‌گی می‌گوید، از سی سال بدین سو، ابتکارات زیادی داشته است، گرچه شماری از سیستم‌هایی که او ابداع کرده در حال حاضر در بازار موجود است اما او می‌گوید که نوعیت سیستم که او کار کرده کاملا متفاوت است.
ردیاب نوری (دنبال کننده نور آفتاب)، اتوتپ (وال اتوماتیک) که جریان آب را در حین قرار گرفتن دست انسان، برقرار می ‌کند از سیستم‌هایی است که به گفته زنده‌گی حداقل سی سال پیش ابداع کرده بود.
فیوز تمام اتوماتیک که «شارتی» برق را به طور خود کار از بین می برد و جریان برق را خود کار وصل می کند از ابتکارات تازه محمد یاسین زنده‌گی است.
زنده‌گی گفت که در حال حاضر نظیر این سیستم در بازار های دنیا وجود ندارد اما به گفته او این سیستم حداقل در یک سال گذشته مرتب مورد امتحان در منزل شخصی او قرار دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.