افزایش نگرانی‎ها از تشدید حملات مرگ‌بار طالبان

- ۱۹ حمل ۱۳۹۲

مرگ دست‌کم پنج امریکایی در مرگ‌بارترین روز سال جاری میلادی برای خارجی‌ها در افغانستان، بر میزان نگرانی‌ها در خصوص قدرت‌گرفتن طالبان پیش از خروج نیروهای ناتو در سال ۲۰۱۴، افزوده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز شنبه در جریان انفجار یک موتر بمب‌گذاری شده که یک کاروان حامی نیروهای ناتو را در ولایت زابل مورد هدف قرار داد، سه تن از سربازان امریکایی و دو تن از غیرنظامیان کشته شدند. یک دیپلمات زن امریکایی که با مقام‌های محلی برای توزیع کتاب میان دانش‌آموزان همراه شده بود، نیز در میان این قربانیان قرار داشت.
یک شهروند امریکایی دیگر نیز در حمله‌یی در شرق افغانستان کشته شد و باعث شد که این روز مرگبارترین روز حملات شبه نظامیان طالبان علیه نیروهای ناتو از هشتم جون سال گذشته محسوب شود.
این حملات همزمان با سفر غیرمنتظره جنرال مارتین دمپسی، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا به افغانستان صورت گرفتند. این حملات سوالات نگران‌کننده‌یی را در خصوص قدرت مداوم شبه نظامیان طالبان پیش از خروج نیروهای ناتو در سال ۲۰۱۴ مطرح می‌سازد.
اگرچه شبه نظامیان طالبان هنوز «حملات بهاری» خودشان را اعلام نکرده‌اند، اما فصل سنتی حملات نیروهای طالبان همزمان با کاهش سرمای زمستان آغاز می‌شود. حمله بهاری طالبان سال گذشته با سیلی از حملات خونین در اوایل ماه می آغاز شد.
نیروهای ایتلافی تحت رهبری امریکا پیش از خروج برنامه‌ریزی شده بخش عظیمی از ۱۰۰ هزار نیرویشان تا سال ۲۰۱۴، در حال کاهش فعالیت‌های خود هستند و تلاش می‌کنند تا نیروهای افغان را برای به دست‌گیری مسوولیت امنیتی افغانستان آماده کنند.
جنرال دمپسی، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا روز شنبه برای ارزیابی سطح آموزشی که امریکا باید به دنبال خروج نیروها در اختیار نیروهای افغان قرار دهد، وارد افغانستان شد.
نیروهای ائتلافی ناتو بسیار مشتاقند تا آماده‌گی نیروهای افغان را برای به دست گرفتن مسوولیت امنیتی افغانستان بسیار بزرگ و مهم جلوه دهند، اما حملۀ روز شنبه که به دنبال حمله مهلک روز چهارشنبه طالبان به دادگاه محلی ولایت فراه واقع در غرب افغانستان صورت گرفت، این امر را دشوار ساخته است.
در حمله روز چهارشنبه افراد مسلح وارد نهادهای دولتی ولایت فراه شده و اتاق به اتاق افراد غیرنظامی بی‌دفاع را قتل عام کرده و به طور کلی ۴۶ تن را به قتل رساندند و این حمله، مرگبارترین حمله در افغانستان برای بیش از یک سال محسوب می‌شود.
در ماه اگست گذشته، موشک‌های شبه نظامیان هواپیمای جنرال دمپسی را که در پایگاه هوایی «بگرام» قرار داشت، مورد هدف قرار داده و باعث زخمی شدند دو تن از خدمه هواپیما شدند. جنرال دمپسی صحیح و سالم با استفاده از هواپیمای دیگری از افغانستان خارج شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.