احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





با پول هند، روسیه تسلیحات ارتش افغانستان را تأمین می‌کند

گزارشگر:30 حمل 1393 - ۲۹ حمل ۱۳۹۳

هند و روسیه سرانجام در مورد نحوۀ تامین تسلیحات مورد نیاز ارتش ملی افغانستان به توافق رسیدند.
براساس این توافق که رسانه‌های هند روز جمعه از آن خبر دادند قرار است روسیه تسلیحات مورد نیاز ارتش افغانستان را تأمین و هزینه آنها را دهلی نو پرداخت کند.
هند و روسیه از چند ماه پیش تاکنون با یکدیگر در مورد مفاد این قرارداد بحث می‌کردند و یک هیأت بلندپایه هندی نیز در این رابطه در ماه فبروری سال جاری از مسکو دیدار کرد.mnandegar-3
منابع مطلع هندی گفته اند که اولین سفارش براساس این قرارداد از قبل تحت اجرا می‌باشد.
دهلی نو و کابل یک قرارداد مشارکت راهبردی امضا کرده اند که براساس آن هند نسبت به تأمین سلاح و مهمات برای ارتش ملی افغانستان متعهد می‌باشد.
انعقاد یک قرار داد جدید با مسکو به دهلی نو امکان می‌دهد که این تعهد را برای کابل انجام دهد.
این موضوع به‌طور مفصل درچند نشست کمیته امنیتی کابینه هند بررسی شده و این نهاد عالی رتبه سرانجام دو تصمیم عمده گرفت.
اول اینکه، هند هیچ سربازی را به افغانستان نخواهد فرستاد.
دوم اینکه، هند هیچ سلاح دارای علامت ساخت این کشور را به افغانستان ارسال نمی‌کند.
گفته می‌شود که دهلی نو تصمیم دوم را به منظور جلوگیری از رخنه سلاح‌های هند به کشمیر و از طریق گروه‌های افراطی اتخاذ کرده است.
روسیه احتمالاً انواع کلاشینکوف‌های ساخت خود را به افغانستان ارسال خواهد کرد ولی هند بیشتر هزینه توپ‌های صحرایی، تجهیزات پشتیبانی هوایی مانند بالگرد و حتی موترهای زرهی را خواهد پرداخت.
منابع مطلع هندی به رسانه‌های این کشور گفتند بخشی از این قرارداد به بازسازی برخی از تجهیزات کهنه ساخت روسیه در افغانستان نیز مربوط می‌شود و تحقیقاتی در این خصوص شروع شده است.
هند همچنان به آموزش سربازان افغانی در داخل کشور خود ادامه خواهد داد و دولت هنوز هم با تدارک تسهیلات آموزشی و اعزام مربیان به افغانستان برای آموزش افراد نیروی زمینی به‌خاطر احتمال عکس العمل شدید پاکستان مخالفت می‌کند.
علاوه براین، هند گفت‌وگوهای مقدماتی را با چین در مورد امکان بهبود تسهیلات ارتباطی در کمربند معدنی افغانستان برای استخراج هر چه بهتر معادن در این کشور انجام داده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.