فیفا: کمیسیـون شـکایت‌های انتخـابـاتی به وظایفش رسیـده‌گی کنـد

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۰ سنبله ۱۳۹۸

مسوولان در فیفا آماده‌گی‌های کمیسیون انتخابات برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، شورای ولسوالی و انتخابات پارلمانی غزنی را بررسی کرده و تاکید دارند که اگر مشکلات میان دبیرخانه و کمیشنران کمیسیون انتخابات ادامه یابد و کمیسیون شکایات هم به جای رسیده‌گی به شکایات به ارایه ارقام تخطی‌ها بپردازد، بدون تردید برگزاری انتخابات با چالش‌های جدی مواجه می‌شود.
mandegarیوسف رشید رییس فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: «متاسفانه کمیسیون شکایات به جای رسیده‌گی به تخطتی‌ها فقط ارقام ارایه می‌کند که این مساله برای ما نگران زیادی را ایجاد کرده و اگر این مشکل برطرف نشود، در مرحله بعدی که کار بسیار حساس می‌شود، نتیجه کارکرد کمیسیون شکایات برای مردم قابل قبول نخواهد بود».
رییس اجرایی فیفا مشکلات و اختلافات بین دبیرخانه کمیسیون انتخابات و کمیشنران آن را چالش دیگری فر راه برگزاری انتخابات عنوان کرده می‌افزاید که اگر این مشکل حل نشود، برگزاری انتخابات را با چالش‌های جدی مواجه می‌سازد.
رییس فیفا می‌گوید در حال حاضر که مساله ارسال مواد حساس به ولایات و بسته بندی آن جریان دارد، کارمندان ما مصروف نظارت از این روند هستند اند. همکاران نهادهای ناظر به کمیسیون می‌روند و از بسته‌بندی و انتقال مواد حساس به ولایات نظارت می‌کنند.
به گفتۀ رییس اجرایی فیفا، برنامه‌یی که برای بایومتریک به هدف شناسایی چهره قرار بود استفاده شود، کارایی لازم را ندارد و پیشنهاد ما و احزاب سیاسی برای حل این معضل این بود که باید این برنامه اصلاح شود که اصلاح شد؛ اما مشکل اساسی که شناسایی چهره است، به قوت خود باقی مانده‌است و ما از این مساله نگرانی هستیم.
او افزود، در بخش استخدام کارمندان موقت در ولایات نیز نظارت داشتیم و مشکلاتی را که در این بخش وجود داشت باکمیسیون شریک ساختیم و آنان را وادار ساختیم تا این مشکلات را حل نمایند.
وی خاطر نشان کرد، استخدام کارمندان روز انتخابات و آموزش آنان برای نهادهای ناظر بسیار مهم است که در مرحله بعدی روی آن کار می‌کنیم و نتایج کار آن را با مردم شریک می‌سازیم.
به باور رییس اجرایی فیفا، باید کارکرد کارمندان روز انتخابات بدون فشار سیاسی و استخدام آنان براساس شناخت قبلی و اعمال نفوذ اراکین دولتی، احزاب سیاسی و ارگ صورت نگیرد و این مساله را با کمیسیون به طور جدی مطرح کردیم.
به گفتۀ آقای رشید، ارایه نکردن گزارش مالیاتی به کمیسیون انتخابات از سوی نامزدان و استفاده از کارمندان دولت در مبارزات انتخاباتی از جمله تخطی‌های نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری است که خود را مکلف به اجرایی قانون انتخابات نمی‌دانند و ما از این مساله به شدت نگرانی هستیم و خواهان بررسی جدی آن از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی هستیم.
آقای رشید ابراز امیدواری می‌کند که کمیسیون شکایات انتخاباتی به جای ارایه ارقام تخطی و شکایات که برعلیه نامزدان صورت گرفته است، به بررسی این تخطی‌ها بپردازد.
این درحالی‌ست که کم‌تر از یک ماه زمان به برگزاری انتخابات باقی مانده است. انتخاباتی که با اگر و مگرهای زیادی همراه است و سایه سنگین گفت‌وگوی صلح برآن سایه افگنده و مبارزات انتخاباتی نامزدان را گمرنگ و بی‌روح ساخته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.