شمـال‌شـرق افغـانستان درتنـور ناامنـی می‌سـوزد

- ۰۶ جوزا ۱۳۹۸

مقامات محلی در ولایات تخار و قندوز از حضور مخالفان مسلح دولت و تهدیدات امنیتی به شدت نگران هستند و به گفته یک عضو شورای ولایتی تخار شش ولسوالی این ولایت تحت تهدیدات شدید امنیتی قرار دارد.
منابع محلی می‌گویند که قرار است یک کندک نظم عامه از تخار به ولایت قندوز منتقل شود و با این حال یک عضو شورای ولایتی قندوز نیز از وجود ناامنی‌ها در این ولایت ابراز نگرانی کرده و گفته است که تنها سه ولسوالی در قندوز امن است و متباقی تحت تهدیدا شدید امنیتی قرار دارد.
mandegarمحمد اعظم افضلی عضو شورای ولایتی تخار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آوا گفت: این ولایت از جمله ولایاتی است که در این اواخر گراف ناامنی در آن بیشتر شده است و شش ولسوالی تحت تهدیدات شدید امنیتی قرار دارد.
آقای افضلی اضافه کرد: مخالفان مسلح دولت جلساتی پی در پی را در ولایات بدخشان و قندوز برای سقوط شش ولسوالی ولایت تخار داشته اند و کم کم آماده برای تصرف این ولسوالی‎ها می شوند.
او می‌گوید، زمانی که ما مشکل را به مرکز اطلاع می‌دهیم توجه نمی‌کنند، چهار عراده تانک ضربتی داشتیم که در ولسوالی خواجه بهاوالدین مستقر بود و در حملات عاجل از آن استفاده می‌شد متاسفانه همان تانک‌ها را از تخار به قندوز انتقال داده اند.
این عضو شورای ولایتی تخار می‌گوید امکانات برای عملیات در برابر مخالفان در دسترس پولیس نیست یکی از کندک‌های نظم عامه در تخار مستقر بود، اما قرار است این کندک نیز به‌زودی به قندوز منتقل شود به گفته وی در تخار تخلیه نیرو جریان دارد.
او گفت: ولسوالی ینگی قلعه، خواجه بهاوالدین، درقد، دشت قلعه خواجه غار، اشکمش و نمک آب از جمله ولسوالی های ولایت تخار است که تحت تهدیدات شدید امنیتی مخالفان مسلح دولت قرار دارد.
وی با اشاره به درگیری‌های ولسوالی چاه آب ولایت تخار گفت: درگیری‌ها میان افراد مسلح غیر مسوول بر سر اختلافات قومی است آنها برای فعلاً به حدی قوی شده اند که سلاح‌های ثقیله حمل می‌کنند و از اردو و پولیس هراسی ندارند.
از سوی هم، فوزیه یفتلی عضو شورای ولایتی قندوز می‌گوید: در این ولایت تنها ولسوالی‌های خان آباد، علی‌آباد و امام صاحب در دست نیروهای امنیتی است و متباقی ولسوالی‌ها تحت تهدیدات شدید امنیتی قرار دارد.
این عضو شورای ولایتی قندوز می‌گوید: ما هر شب شاهد درگیری‌ها میان مخالفان و نیروهای امنیتی در قندوز هستیم. به گفتۀ او، دولت برای فعلاً نهایت کوشش خود را برای حفظ مناطق که در دست شان است می‌کنند.
محمد زبیر عارف معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی گفته است: قول اردوی ۲۱۷ پامیر برای ضرورت در ساحات شمال‌شرق تشکیل شده است، ما هر روز در حال پیشرفت در همان ساحات هستیم.
وی افزود: برای فعلاً هم در ساحات از ولایات تخار و قندوز عملیات‌های ما جریان دارد، ما یک پلان امنیتی وسیع روی دست داریم که به زودترین فرصت آغاز می شود و به تمام مردم شمال شرق کشور اطمینان می‌دهیم که هدف از ایجاد قول اردوی ۲۱۷ پامیر از بین بردن تهدیدات در این ساحات است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.