مرگـبارتـرین روز نیروهای خارجی

گزارشگر:7 ثور 1393 - ۰۶ ثور ۱۳۹۳

کشته شدن پنج نیروی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) براثر سقوط یک فروند بالگرد انگلیسی در افغانستان، روز شنبه را به مرگبارترین روز برای نیروهای خارجی مستقر در این کشور طی امسال تبدیل کرد آنهم در حالی که نیروهای امریکایی و ناتو آماده می‌شوند تا پایان سال ۲۰۱۴ افغانستان را ترک کنند.
علت سقوط این بالگرد انگلیسی هنوز مشخص نشده است، اما ضیا درانی سخنگوی پولیس ولایت قندهار گفت این بالگرد در بخش تخت پل در جنوب شرق این ولایت و در حدود ۵۰ کیلومتری مرز پاکستان سقوط کرده است.mnandegar-3
وی افزود پنج نیروی بین‌المللی کشته شدند اما علت این حادثه هنوز مشخص نشده است.
ناتو نیز اعلام کرد در حال تحقیقات درباره علت سقوط این بالگرد انگلیسی است اما تاکنون گزارشی درباره فعالیت خصمانه در این منطقه دریافت نشده است.
وزارت دفاع انگلیس تایید کرد این بالگرد انگلیسی بوده است اما قادر به تایید ملیت کشته‌های این حادثه نیست.
سخنگوی طالبان با انتشار بیانیه‌یی مکتوب اعلام کرد شورشیان این گروه به طرف این بالگرد انگلیسی شلیک و آن را سرنگون کرده اند.
قاری یوسف احمدی افزود: «طالبان با استفاده از راکت بالگرد نیروهای خارجی را هدف قرار دادند و ۱۲ سرباز داخل آن کشته شدند.»
شورشیان طالبان اغلب در مورد شمار کشته‌های حملات خود اغراق می‌کنند و گاهی نیز به دروغ مسوولیت چنین حملاتی را به عهده می‌گیرند.
مرگبارترین روز در گذشته برای نیروهای خارجی ۱۷ دسمبر سال ۲۰۱۳ بود یعنی زمانی‌که یک بالگرد خارجی در افغانستان سقوط کرد و براثر آن شش نیروی امریکایی کشته شدند.
با کشته شدن این پنج سرباز ناتو در حادثه سقوط بالگرد انگلیسی در افغانستان تعداد نیروهای بین‌المللی کشته شده در افغانستان طی این ماه به هفت نفر رسید.
آمار اسوشیتدپرس نشان می‌دهد از آغاز سال تا کنون ۲۳ سرباز ناتو در افغانستان کشته شده اند که در مقایسه با سال‌های قبلی پایین تر است، آنهم در حالی که نیروهای بین‌المللی در حال خروج از افغانستان و واگذاری کنترل امنیت در این کشور به نیروهای داخلی هستند.
نیروی ناتو آماده می‌شود پس از ۱۳ سال از حمله تحت فرماندهی امریکا به افغانستان به سرنگونی رژیم طالبان در این کشور، نیروهای خود را تا پایان امسال از افغانستان خارج کند.
حامد کرزی رییس‌جمهور افغانستان که از سال ۲۰۰۲ برای دو دوره رییس جمهور این کشور بوده تاکنون از امضای موافقتنامه امنیتی دوجانبه با امریکا که می‌تواند زمینه‌ساز ادامه حضور نیروهای امریکایی در افغانستان پس از پایان ماموریت نظامی نیروهای خارجی در این کشور باشد، خودداری کرده است.
امریکا و ناتو هر دو اعلام کرده اند خودداری کرزی از امضا موافقتنامه امنیتی دوجانبه با واشنگتن که چارچوبی قانونی برای ادامه حضور نیروهای امریکایی در افغانستان خواهد بود می‌تواند برنامه‌ها را در این زمینه به خطر اندازد و باعث خروج سریع تر و کامل نیروهای خارجی از این کشور شود که می‌توان از آن به عنوان « گزینه صفر » یاد کرد.
خشونت‌ها در افغانستان در آستانه خروج نیروهای ناتو و همچنین در آستانه انتخابات پنجم اپریل کشور افزایش یافته است.
اخیرا گزارش‌هایی نیز در مورد «‌ حملات خودی » منتشر شده است که در آن نیروهای امنیتی افغانستان به طرف همقطاران خود یا مربیان آموزشی خارجی یا غیر نظامیان تیراندازی می‌کنند. یک نیروی امنیتی افغانستان روز پنجشنبه به طرف خارجی‌ها تیراندازی کرد و سه نفر را کشت.
تعداد نیروهای امریکایی در افغانستان در حال حاضر حدود ۳۳ هزار نفر است که در مقایسه با زمان اوج حضور نیروهای امریکایی در این کشور در سال ۲۰۱۱ یعنی حضور ۱۰۰ هزار نیروی امریکایی در افغانستان، تعداد آنها به شدت کاهش یافته است. در حال حاضر ۵۰ هزار نیروی خارجی در افغانستان مستقر است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.