داکتر عبدالله عبدالله: ما برنده هستیم، ضرورتی به دورِ دوم نیست

گزارشگر:6 ثور 1393 - ۰۸ ثور ۱۳۹۳

داکتر عبدالله عبدالله نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری گفته است که تیم اصلاحات و همگرایی برنده است و از رأی مردم حفاظت می‌کند.
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری که در یک نشست خبری روز پنجشنبه در کابل صحبت می‌کرد افزود: پروسۀ انتخابات باید با شفافیت به پایان برسد و فقط نتیجه یک پروسه شفاف مورد قبول تیم اصلاحات و همگرایی است.mnandegar-3
داکتر عبدالله که بعد از اعلان نتایج ابتدایی سخن می‌زد گفت: در صورتی‌که آرای باطل از آرای سالم جدا شود، هیچ ضرورتی به رفتن انتخابات به دور دوم وجود نخواهد داشت. آقای عبدالله باور دارد که در شمارش آرای اشرفغنی احمدزی که با چهارده درصد تفاوت در موقف دوم قرار دارد، تقلب صورت گرفته و باید آرای تقلبی و ساخته گی از میان آرای مربوط به اشرفغنی احمدزی کشیده شود. در آن صورت انتخابات به دور دوم نمی رود.
آقای عبدالله زمانی از برنده شدنش سخن می گوید که کمیسیون مستقل انتخابات در اعلام نتایج ابتدایی مشخص کرد که انتخابات به دور دوم رفته است. اما تیم اصلاحات و همگرایی کمیسیون های انتخابات را متهم کرده است که انتخابات را مهندسی شده و نتیجه بندی کرده اند و در این کار حلقه هایی در حکومت نیز شامل است.
آقای عبدالله با انتقاد از کار کمیسیون انتخابات گفت: ما در هر صورت برنده انتخابات هستیم و از مردم افغانستان سپاس‌گزاری می‌کنیم که به تیم اصلاحات و هم‌گرایی اعتماد کردند و به شماره یک رای دادند.
داکتر عبدالله با بیان این‌که تیم آن‌ها پیش از این در مورد مشکلات در روند شمارش آرا برای کمیسیون آگاهی داده بودند، گفت: «در مورد شکایاتی که از سوی ما ثبت شده کدام معلومات از جانب کمیسیون داده نشده است. کمیسیون به تیم ما در مورد صندوق‌های قرنطین معلومات نداده است» او گفت که برای ناظرین آن ها نیز محدودیت‎هایی اعمال شده بود.
آقای عبدالله بیان داشت، تا هنوز از سرنوشت ۴۴۴ محل رأی‌دهی هیچ معلوماتی در دست نیست که این خود سبب نگرانی ما شده است.
این نامزد پیشتاز ریاست جمهوری افغانستان با اشاره بر باطل شدن ۱۰۰هزار رأی در ولایت هرات و برخی ساحات دیگر افزود: نشانه‌هایی از تقلب سازمان یافته دیده می‌شود و حلقات حکومتی نیز در این روند مداخله کرده است.
عبدالله عبدالله ازآماده‌گی‌هایش در بارۀ رفتن به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چیزی نگفت؛ اما تصریح کرد که پس از اعلام نتایج نهایی، در این باره ابراز نظرخواهد کرد.
داکتر عبدالله هم‌چنان گفت: «مردم افغانستان از حق قانونی شان به خاطر رأی دادن نباید محروم می‌شدند. چرا اوراق رأی‌دهی در شماری از مناطق افغانستان کم فرستاده شده بود. ما خواستار جواب بسیار روشن و واضح در این مورد هستیم و نهادی که مسوولیت دارد باید به پیش‌گاه مردم افغانستان اول جواب ارایه کند و بعد در پیش‌گاه صدهاهزار مردم افغانستان معذرت بخواهد.
داکتر عبدالله عبدالله همچنان می‌گوید: «محلاتی را که باطل اعلام شدند، هنوز فهرست، کود و یا شماره این محلات در اختیار ما قرار نگرفته است. وقتی که ۵۲۵ صندوق می‌گویند که از شمارش خارج شدند ما نمی‌دانیم که سرنوشت آن‌ها چه شد و این صندوق ها مربوط کدام محل ها می شوند.
او گفت: آرای هرات را ما به عنوان یک نمونه به عرض می‌رسانیم. در آنجا در مدت ۲ ساعت کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی هرات تصمیم گرفته که بیشتر از یک صد هزار آرای مردم هرات را باطل کند.»
آقای عبدالله در این نسشت خبری بیان داشت که حکومت او نماد واقعی از وحدت ملی در کشور خواهد بود و از همه شهروندان کشور با در نظر داشت تخصص و شایستگی در راستای بازسازی و خدمت به مردم افغانستان استفاده خواهد شد.
این نامزد پیشتار تأکید کرد، هر اقدام قانونی و شفاف و مشروع را می‌پذیریم و از آن حمایت می‌کنیم و انتخابات باید در هر مرحله‌یی گامی به پیش باشد و کشور را به ثبات ببرد و بحران را از میان بردارد. او تصریح کرد: «پروسۀ انتخابات باید با شفافیت به پایان برسد و نتیجه یک پروسه شفاف مورد قبول تیم اصلاحات و همگرایی است.»

ایتلافی در کار نیست
آوازه‌هایی در بارۀ ایتلاف داکتر عبدالله عبدالله در دور دوم انتخابات با عبدرب الرسول سیاف، زلمی رسول و گل آغا شیرزی وجود دارند، اما آقای عبدالله ائتلاف با دیگر نامزدان ریاست جمهوری را رد می‌کند و می‌گوید که دیدارها و گفت‌و گوهای وی با دیگر نامزدان ریاست جمهوری در بارۀ سرنوشت افغانستان ادامه دارند. او گفت: هنوز پیش از وقت است تا در ارتباط به ایتلاف صحبت کنیم. اما اشرفغنی احمدزی می گوید که باید به طرف برگزاری دور دوم انتخابات برویم. او نیز کنار آمدن با دیگر نامزدان را رد کرده است.
نتایج ابتدایی انتخابات (۱۶ حمل، ۱۳۹۳) روز شنبه توسط کمیسیون انتخابات اعلان گردید که داکتر عبدالله عبدالله با بدست آوردن ۴۴٫۹ درصد آرا در سکوی نخست و اشرف غنی احمدزی با به دست آوردن ۳۱٫۵ درصد آرا دوم شده است. زلمی رسول رای سوم را از آن خود کرده و استاد سیاف در مقام چهارم قرار گرفته است.
آقای قطب الدین هلال، گل آقا شیرزی، امین ارسلا و داوود سلطان زوی در پایان فهرست قرار دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.