کمیسیون شکایت‎های انتخاباتی: امروز رسیده‎گی به شکایت‎ها آغاز می‎شود

گزارشگر:10 ثور 1393 - ۰۹ ثور ۱۳۹۳

کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید ۱۲۱ مورد شکایت در مورد نتایج ابتدایی انتخابات ثبت شده است. داکتر عبدالله ۱۱۵ مورد، داکتر اشرف غنی احمدزی ۴ مورد، گل آغا شیرزی ۱ مورد و داوود سلطان زوی نیز ۱ مورد شکایت را درج کرده‌اند.
براساس اظهارات مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی ۸ مورد شکایت در مورد باطل‌‍شدن آرا ثبت شده است. پیش از این برخی از نامزدان از باطل‌شدن آرا انتقاد کرده و گفته اند که از آرای مردم دفاع خواهند کرد.mnandegar-3
نادر محسنی، سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت: «ما فردا نسبت به این موضوع یعنی رسیده‌گی به شکایاتی که در مورد بی‌اعتبار شدن آرا از سوی کمیسیون انتخابات رسیده‌گی خواهیم کرد».
کمیسیون انتخابات در مجموع آرای ۵۲۵ محل انتخاباتی را بی اعتبار اعلام کرده است. این کمیسیون گفته است که بیش از ۲۳۴ هزار رای از شمارش خارج شده است.
این کمیسیون روز سه شنبه ۹ ثور ۱۳۹۳ در یک کنفرانس خبری در کابل گفت جلسه علنی رسیده‌گی به این شکایات امروز چهارشنبه آغاز می‌شود و ناظران می‌توانند جریان رسیده‌گی را از نزدیک مشاهده کنند.
نادر محسنی سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی از نامزدان خواست تا ناظران شان را رسماً با ارسال مکتوب به این کمیسیون معرفی کنند تا از جریان رسیده‌گی به شکایات نظارت کنند: «این جلسات به شکل علنی است. ما از همه رسانه‌های محترم برای شرکت در این جلسات مهم و سرنوشت ساز دعوت می‌کنیم».
این در حالیست که دو نامزد پیشتاز چشم به کمیسیون شکایات انتخاباتی دوخته اند. داکتر عبدالله گفته است که در صورتی که به شکایات رسیده‌گی شود او در دور اول برنده می‌شود. اشرف غنی احمدزی نیز تاکید کرده که رسیده‌گی به شکایات درصدی آرای او را بیشتر می‌کند.
آقای محسنی از نهادهای ناظر، احزاب سیاسی، کمیسیون مستقل حقوق بشر و رسانه‌ها نیز خواست تا نماینده‌گان شان را معرفی کنند و از نزدیک روند رسیده‌گی به شکایات را مشاهده نمایند.
مسئولان کمیسیون شکایات انتخاباتی گفتند شکایت‌هایی علیه نامزدان انتخابات ریاست جمهوری نیز سبت شده است. این کمیسیون شکایت‌ها را به نماینده‌گان کاندیداها سپرد تا در جلسه علنی از آن دفاع کنند.
محسنی گفت: «از کاندیداهای محترم می‌خواهیم با حضور در جلسات ما نسبت به شکایت‌هایی که درج کرده برای نظارت و برای دفاع از شکایاتی که علیه آن ها درج شده با آماده‌گی کامل در جلسات شرکت کنند.»
براساس اظهارات مقام‌های کمیسیون شکایات انتخاباتی اگر در مورد نامزدانی که نتوانسته اند بیش از ۱۰۰ هزار رای به دست آورند، شکایتی درج شود، به این شکایت‌ها نیز رسیده‌گی خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.