در نشست جاکارتا: تروریسم و خشونت به هیچ دین و ملتی نسبت ندارد

گزارشگر:شنبه 22 ثور 1397 - ۲۱ ثور ۱۳۹۷

شماری از علمای دینی سه کشور افغانستان، پاکستان و اندونزیا دیروز جمعه (۲۱ ثور) در نشستی مشترک در شهر “بوگور اندونزیا” در مورد جنگ جاری و صلح در افغانستان تبادل نظر کردند و انجام حملات انتحاری را خلاف اصول اسلامی خواندند.
mandegar-3آنها در بیانیه پایانی این نشست تاکید کردند که نباید تروریسم و خشونت را به هیچ دین، ملت، قوم و گروهی نسبت داد و حمله‌های انتحاری و حمله به غیرنظامیان خلاف اصول اسلام است.
هرچند انتظار میرفت که علمای سه کشور اشتراک کننده در این نشست، جنگ جاری در افغانستان را غیر مشروع اعلان کنند و از طالبان بخواهند که از «جنگ نامشروع» شان دست بکشند؛ اما در بیانیۀ این نشست اصلاً از گروه طالبان نام برده نشد.
جوکو ویدودو، رییس جمهوری اندونزیا، در مراسم افتتاح این نشست، گفت: کشورش متعهد به همکاری در روند صلح افغانستان است.
او از اشتراک کنندگان خواست برای آوردن صلح در افغانستان و زندگی آرام مسلمانان در این کشور گام بردارند.
محمد کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح افغانستان، نیز در این نشست گفت: این نشست می‌تواند به آوردن ثبات در افغانستان و پاکستان کمک کند و همچنان زمینه را برای برگزاری نشست سراسری علمای جهان اسلام در شهر جده عربستان هموار سازد.
طالبان پیش از این با شرکت علمای دینی در این نشست مخالفت کرده و این نشست را نمایشی و کم اهمیت بیان کرده بود.
دولت افغانستان در نظر دارد تا در ماه جولای سال روان با اشتراک علمای سراسر جهان اسلام نشستی را در شهر جده عربستان برای گفت‌وگو درباره تامین صلح در افغانستان برگزار کند.
دولت افغانستان چند ماه پیش در دومین نشست کابل اعلام کرد که حاضر است بدون هیچ پیش‌شرطی با گروه طالبان صلح کند. این گروه را پس از آتش بس به عنوان حزب سیاسی بشناسد و در صورت درخواست آنها قانون اساسی را تعدیل کند. اما طالبان اعلام کردند که حاضر نیستند با دولت افغانستان صلح کند.
در این نشست روی هشت ماده توافق صورت گرفته است.
اول: اسلام دین صلح، اعتدال و تحمل است، پیام اساسی اسلام صلح، ترحم و مهربانی است، ما به همین دلیل از تمامى فیصله‌هاى حمایت و آنرا تایید مى کنیم که در حمایت از صلح و تقبیح افراط‌گرایى صادرشده است.
دوم: صلح امر الهی است و بر هر مسلمان واجب است تا جنگ را در روشنایی به قرآن کریم و حدیث نبوی حل و فصل کند و بر اساس همین ما علما از طرح صلح رییس جمهور افغانستان که در ماه فبروی در نشست پروسه کابل دوم ارایه کرد، حمایت می کنیم و هم‌چنان از کشور‌های منطقه و کشور‌های اسلامی و جامعه جهانی تشکری می‌کنیم که از پروسه صلح افغانستان حمایت کردند.
سوم: با توجه به این که فضا و شرایط صلح در افغانستان مساعد شده است، بالای تمامی جناح‌های درگیر صدا می زنیم که مذاکرات صلح را رو در رو آغاز کند، چون در قرآن کریم در مورد مشوره به‌خاطر صلح یاد آوری شده است.
چهارم: علما به عنوان وارثان انبیا وظیفه دارند که مطابق به ارزش‌های اسلامی برای پیشرفت تامین صلح، تحمل و عدالت اجتماعی کار کنند و مردم را تشویق کنند تا این اصول را معیار‌های رهنمود زندگی روزمره خود قرار دهند.
پنجم: علمای امت اسلامی به‌خصوص علمای افغانستان، اندونیزیا و پاکستان از مشکلات و چالش‌های موجود که جامعه اسلامی با آن مواجه است آگاهى دارند و علما می‌توانند، نقش فعال را در سطح جهان اسلام بخصوص افغانستان در آوردن صلح و ثبات بازی کنند.
ششم: ما یکبار دیگر تاکید می کنیم، خشونت و دهشت با هیچ دین، ملت، تمدن و قوم تعلق ندارد، چون افراطیت خشونت بار و تروریسم که خشونت در برابر مردم ملکى و حملات انتحارى شامل آن مى باشد در تضاد با اصول دین مقدس اسلام است.
هفتم: منحیث یک خانواده امت اسلامی ما از روند صلح حمایت کرده و آماده هستیم که با این روند همه جانبه همکاری کنیم و از تمامی روندهای صلح حمایت کنیم که به‌خاطر صلح دایمی در افغانستان راه اندازی شده است.
هشتم: ما در این بخش از نقش علمای افغانستان و پاکستان که میان مردم و حکومت‌ها برای آرودن صلح و برادری در روشنایی به قرآن کریم و سنت رسول الله و مطابق به تعلیمات اسلامی انجام میدهند، حمایت می کنیم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.