فقط در این لحظه باش!

گزارشگر:13 ثور 1393 - ۱۲ ثور ۱۳۹۳

بخش دوم و پایانی

mnandegar-3۳ . هدف‌دار حرکت کنید

ورزش کردن و یا رفتن به حمام، حرکاتی اختیاری است. همه این‌ها کارهایی هستند که ما به وسیله حواس پنجگانه خود تا زمانی که بر روی کره خاکی هستیم، انجام می‌دهیم. بعضی وقت‌ها که مشغول ورزش کردن هستم، ذهنم را آزاد می‌گذارم تا به هر جایی که دلم می‌خواهد پرواز کند.
متوجه شدم که این کار را در زمان‌هایی که مشغول خرید کردن، آشپزی کردن و یا مشغول دوچرخه‌سواری هستم نیز انجام می‌دادم. ذهنم آزادانه در گشت‌وگذار بود و بدنم کار دیگری انجام می‌داد. با اجازه دادن به بدنم به حرکت، بدون دخالت ذهنم همیشه خودم را به خطر می‌انداختم. پس از این‌که به خود می‌آمدم، از این‌که این‌قدر احمقانه رفتار می‌کردم، شگفت‌زده می‌شدم!!
زمانی که در هنگام فعالیت‌ها و کارهای خود ذهن‌تان را درگیر می‌کنید، بیشتر از قبل مسوول هستید. شما یک‌پارچه‌گی و هماهنگی بیشتری در زمانی که منظم‌تر فعالیت می‌کنید خواهید داشت. این باعث می‌شود که آرامش بیشتری به عنوان یک موجود کامل داشته باشید. اثرات جنبی این کار این است که شما نتایج بهتری بدون «انجام» هیچ کار اضافه‌یی می‌گیرید.

۴ـ بیشتر باشید و کمتر انجام دهید
بعد از اینکه لیست بلندبالای کارهایی که باید بکنم تهیه می‌شد، همیشه به خودم می‌گفتم حالا زمان سپری کردن وقتم با خودم فرا رسیده است. اما همان‌گونه که همه ما می‌دانیم، لیست کارهایی که باید انجام دهیم تمام نمی‌شوند. همیشه کاری برای انجام دادن وجود دارد. طوری که باعث می‌شود شب از فکرش نتوانید بخوابید.
حالا لیست کارهایی که باید انجام دهم، شامل چیزهایی از قبیل «فوق‌العاده بودن و رقصیدن مثل دیوانه‌ها» است. من بهترین روش را برای این کارهای متنوع در طول روز پیدا کرده‌ام. ولی چنان‌چه لیست شما شامل کارهای بزرگ‌تری است، همین حالا شروع کنید، تا لطفی در حق خودتان انجام دهید.
چنان‌چه داخل یک اداره کار می‌کنید، احتمالاً نمی‌توانید برای یک پیاده‌روی طولانی برنامه‌ریزی کنید. اما می‌توانید یک قهوه بگیرید و یک پیاده‌روی کوتاه‌مدت را بیرون اداره داشته باشید. پس از آن می‌توانید برگردید سر کار و پروژه کاری خود را انجام دهید.
شاید بتوانید خودتان را در دفتر حبس و چراغ‌ها را خاموش کرده تا بتوانید ۵ دقیقه کمی نفس بکشید. این کار یکی از محبوب‌ترین علایق من وقتی که از ساعت ۹ تا ۵ عصر کار می‌کنم، است. شما متوجه می‌شوید که اگر چنین لحظاتی را در طول روز برای خود فراهم کنید، میزان بهره‌وری شما در محل کار و در زنده‌گی بیشتر می‌شود، در حالی که در حقیقت کار کمتری نسبت به قبل انجام داده‌اید. و در نتیجه، زمان و احساس سرزنده‌گی بیشتری خواهید داشت.

۵ـ سخت نگیرید
چیزی که باید درک کنید این است که مقوله «بودن» همیشه در طول زنده‌گی همراه ماست. من همیشه با این مسأله که «چیزی نیست که نتوان انجامش داد» مشکل داشته‌ام. هر زمانی که من روی چیزی کار می‌کنم، شوهرم به من می‌گوید «سخت نگیر؛ مهم نیست که چه‌قدر مسأله پیچیده و یا جدی باشد!» من هم دست می‌کشم و لبخند می‌زنم. این نصیحت خیلی خوبی است. تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که کمی آرام شوید و هر کاری که می‌توانید انجام دهید، سخت نگیرید و از هر اتفاقی که قرار است بیافتد، لذت ببرید. در این زمان معمولاً ایده‌های بهتری به ذهن‌تان می‌رسد و کارها زودتر انجام می‌شود!!
وقتی که به بیست سال ابتدایی زنده‌گی‌ام نگاه می‌کنم، می‌بینم که چه زنده‌گی شتاب‌زده‌یی داشتم. یادم نمی‌آید که چه کار می‌کردم. اما اگر ۵ سال قبل را در نظر بگیرم، یعنی زمانی که بیشتر روی مفهوم «بودن» می‌اندیشیدم، شگفت‌زده می‌شوم؛ چون بیشتر آن خاطرات را به یاد می‌آورم‌ـ کوچک یا بزرگ. و هنوز هم همه‌چیز به‌درستی انجام می‌شوند!

منبع: آی بانو

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.