داکتر وحید وحیدالله: در پشت ناپدیدشدن هواپیمای مالیزیایی دست آی‌اس‌آی است

گزارشگر:شنبه 20 ثور 1393 - ۲۲ ثور ۱۳۹۳

پرواز ۳۷۰ هواپیمایی مالزی (ام‌اچ ۳۷۰) پرواز یک هواپیمای بویینگ ۷۷۷ متعلق به شرکت هواپیمایی مالزی است که در ۸ مارچ ۲۰۱۴ از کوالالامپور، پایتخت مالزی، با ۲۳۹ مسافر تبعه۱۴ کشور گوناگون عازم پکن بود اما به دلیل نامعلومی پس از تغییر مسیر تماس آن با رادار با آن قطع و ناپدید شد.

این هواپیما که گفته می شود که بیشتر مسافران آن، دانش آموزان و معلمان مکاتب بودند. ۲۳۹ مسافر داشت که شهروندان چهارده کشور بودند.mnandegar-3
برخی از گزارش‌های منتشر شده، نشان می‌داد که گویا این هواپیمای ربوده شده در مربوطات ولایت کندهار افغانستان نشست کرده است؛ اما تاکنون هیچ نشانه‌یی، در مورد ورود این هواپیما، در حریم هوایی افغانستان، ثبت نشده است.
در عین حال، شماری از کارشناسان می‌گویند، کشورهایی که تروریزم دولتی را در خود جای داده اند، احتمالاً عامل اصلی ناپدید شدن این هواپیما هستند.
این رویداد، توجه بیشتر وسایل اطلاعات جمعی و مردم دنیا را به خود جلب کرده است؛ اما با وجود تمام تلاش‌هایی که تقریباً به اشتراک بیش از پنجاه کشور جهان، صورت گرفته است، تا هنوز هم، هیچ نشانه‌یی از این هواپیما، پیدا نشده است.
داکتر وحید وحید الله، از کارشناسان ارشد جامعۀ جهانی و سازمان ملل متحد در امور رفع منازعات منطقه‌یی و جهانی می‌گوید،
یک هواپیما معمولاً، در چنین شرایطی، به ۳ دلیل می‌تواند ناپدید و گُم شود، که دلیل اول آن، مشکلات تخنیکی است، دلیل دوم می‌توان اشتباه انسانی را در نظر گرفت و دلیل سوم هم می‌تواند موضوع سبوتاژ، هراس افگنی و اختطاف باشد که احتمالن توسط دهشت افگنان این هواپیما ربوده شده باشد.
آقای وحید تأکید کرد، با این وجود، تحلیل‌هایی که من به گونۀ تخنیکی و اساسی انجام داده ام، دلیل اولی که موضوع مشکلات تخنیکی بود که احتمالاً بر بنیاد مشکلات فنی هواپیما سقوط کرده باشد، منتفی است و دلیل دوم که گویا اشتباه انسانی بوده، تمام مکالماتی که میان برج مرکزی، برج کنترول و خود پیلوت‌ها نشان می‌دهد که اشتباه انسانی مطرح نبوده و کمپیوترهایی که جریان پرواز را نیز ثبت کرده اند، هیچ نشانه‌یی از این اشتباه را نشان نمی دهند.
داکتر وحید این عمل را یک فعالیت تروریستی دانسته می‌گوید، با در نظر داشت چنین شواهد وقتی به اثبات می‌رسد که نه اشتباه انسانی و نه مشکل تخنیکی بوده، پس دلیل سوم باقی می‌ماند که عوامل دهشت افگنانه بوده و احتمالن این هواپیما توسط گروهی از هراس افگنان، ربوده شده است.
داکتر وحید وحید الله تلاش های گروه های جست‌وجوگر این هواپیما را اشتباه دانسته تصریح می‌کند: «از این که گروه‌های جست‌وجو کننده، جاهای اشتباه را برای جست‌وجو، انتخاب کرده اند و تحقیقات آنان، بر دلایل منطقی استوار نیست؛ زیرا این هواپیما نه به دلیل تخنیکی سقوط کرده و نه به دلیل اشتباه انسانی ناپدید شده، وقتی این دو دلیل منتفی می شود، دلیل سومی که باقی می‌ماند همان موضوع اختطاف است که گروه‌های تروریستی احتمالاً در آن نقش داشته است و به همین دلیل است که تااکنون هیچ اثری از هواپیمای ناپدید شده به دست نیامده است. می‌توان گفت که منطق جست‌وجو کردن و منطق پالیدن هواپیمای مفقود شده، بر بنیاد استدلال‌های اشتباه استوار است.»
این کارشناس ارشد جامعۀ جهانی و سازمان ملل متحد در امور رفع منازعات منطقه‌یی و جهانی این عمل را یک عمل تروریستی پنداشته خاطر نشان کرد، این گونۀ تروریزم در نوع خود یک «تروریزم دولتی» می‌باشد. او می‌افزاید، به دلیل این که این هواپیما با آن همه بزرگی و صدها مسافری که در خود جای داده بود، برای نشست و پرواز حدود یک مایل زمین لازم داشت، احتمالاً این هواپیما توسط گروه‌هایی هراس افگن وابسته به تروریزم دولتی اختطاف شده است. از نگاه مسلکی این گونه تروریزم، تروریزم دولتی هست که توسط دولت‌ کشورهای مختلف سازمان‌دهی می‌شود و در مورد این که چه کسی این کار را انجام داده باشد، بررسی‌های انجام شده در جریان رویداد نشان می‌دهد.
او افزود، به احتمال زیاد این عمل را پاکستان یا ادارۀ «آی‌اس‌آی» انجام داده است.
داکتروحید در جواب به پرسشی که اگر بپذیریم که این عمل در نوع خود یک ترویزیم دولتی باشد، اما دلیل اساسی که بر اساس آن شما پاکستان و اداره‌ی آی‌اس‌آی را در آن کشور مرتکب این عمل می دانید، چیست؟ گفت: «اگر قرار باشد که یک جنس قیمتی شما در مکانی مفقود شده باشد و در مکانی که این شی گم شده، حدود ده نفر موجود باشد، شما در میان این ده نفر، کسی را متهم می کنید که آن شخص، سابقه‌ی جرمی و دزدی را داشته باشد، و می‌توان گفت، در منطقه‌یی که این هواپیما گم شده، هیچ کشور دیگر سوابق دزدی و یا اختطاف هواپیما را ندارد و تنها این عمل از سوی سازمان آی اس آی و پاکستان بوده می تواند. پس می‌توان گفت که این عمل توسط ترویزیم دولتی صورت گرفته و عوامل آن نیز کشوری بوده می‌تواند که سابقۀ ترویزیم دولتی را دارد.»
او دلیل ناکام شدن عملیه جستجو توسط چندین کشور در پیوند به ردیابی این هواپیمای ناپدید شده را برخاسته از دو دلیل می‌داند و میگ‌وید، دلیل اول نبود مسلکی بودن و مهارت لازم در ارتباط با کار و دلیل دوم آن سیاسی برخورد کردن در مورد جست‌وجوی این هواپیما بوده می‌تواند. آقای وحید تصریح کرد، در هر کاری که سیاست داخل شود، مسلک را از بین برده و هیچ کاری نتیجه نخواهد داد، و ما نباید کارهای مسلکی را با سیاست مخلوط کنیم و آن را از حوزۀ مسلک بیرون کرده و در مورد آن قضاوت‌های سیاسی کنیم.
داکتر وحید الله، با توجه به این که ما در یک جهان بسیار خطر ناک زندگی می‌کنیم و راه‌های حل آن چیست بیان می‌دارد: «باید با مسایل مسلکی برخورد کنیم، باید مهارت‌ها و مسلک را قربانی سیاست‌ها نکنیم! مسلک را با سیاست مخلوط نکنیم و اما در صورتی که این عمل شد، دوباره ما می‌توانیم بفهمیم که این کار را کی انجام داده، جایی که این عمل صورت گرفته در کجا است و این موضوعات توسط مسلک برجسته می‌شود، وقتی که این موضوع را پیدا کردیم، باید کشوری که در آن دست دارد بررسی شود که متاسفانه در گذشته‌ها نیز رسیده‌گی نشده است».

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.