سفر چهار روزۀ رییس‎جمهور کرزی به چین

گزارشگر:29 ثور 1393 - ۲۸ ثور ۱۳۹۳

mnandegar-3رییس‌جمهور کرزی برای شرکت در اجلاس سران کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا (سیکا) به چین سفر کرده است.
دفتر آقای کرزی در اطلاعیه‌یی نوشته که رییس‌جمهوری افغانستان در این سفر چهار روزه علاوه بر شرکت در این اجلاس، با مقام‌های چینی دیدار و درباره روابط دوجانبه و مسایل منطقه‌یی گفت‌وگو خواهد کرد.
چهارمین اجلاس سران سیکا در روزهای ۲۰ و ۲۱ می در شهر شانگهای چین برگزار می‌شود.
براساس گزارش‌ها، سران شماری دیگر از کشورهای عضو این سازمان هم به شانگهای رفته‌اند و رهبران سایر کشورها تا زمان برگزاری اجلاس وارد چین خواهند شد.
سیکا
کنفرانس تعامل و اقدامات برای اعتمادسازی در آسیا بر اساس طرح ایده‌یی از جانب نورسلطان نظربایف، رییس جمهوری قزاقستان در ۵ اکتبر ۱۹۹۲ در چهل و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل تشکیل شد.
نخستین اجلاس این سازمان با شرکت وزیران امور خارجه سازمان در سال ۱۹۹۹ و اولین اجلاس سران سازمان در ۲۰۰۲ در آلماتی برگزار شد. دومین اجلاس سران آن در ۲۰۰۶ و سومین اجلاس سران سیکا در ۲۰۱۰ برگزار شد.
هدف اصلی این کنفرانس، بهبود همکاری و اعتمادسازی بین کشورهای آسیا به هدف تقویت صلح و امنیت در این قاره است.
در حال حاضر این کشورها عضو سیکا هستند: افغانستان، آذربایجان، بحرین، کامبوج، چین، مصر، هند، ایران، عراق، اسرائیل، اردن، قزاقستان، قیرقیزستان، مغلستان، پاکستان، فلسطین، کره، روسیه، تاجیکستان، تایلند، ترکیه، امارات متحد عربی، ازبکستان و ویتنام.
هفت کشور دیگر هم به عنوان عضو ناظر در این سازمان حضور دارند: بنگلادش، اندونزی، جاپان، مالزی، فیلیپین، قطر، سریلانکا، اوکراین و آمریکا.
دبیرخانه سیکا در آلماتی موقعیت دارد و ریاست این سازمان از سال ۲۰۱۲ به عهده ترکیه است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.