رییس‌جمهور هند در پیوند به حمله بر قنسلولگری‌ کشورش در هرات: از کـمک به افغـانستان دست بـر نمـی‌داریـم

گزارشگر:3 جوزا 1393 - ۰۲ جوزا ۱۳۹۳

رهبران افغانستان و هند، حملۀ ناکام مهاجمان مسلح بر قنسولگری هند در ولایت هرات را به شدت محکوم کردند.
بامداد روز جمعه سه مهاجم مسلح با سلاح‎‌های سبک‎وسنگین بر قنسولگری هند در هرات حمله کردند و درگیری آن‏ها با نیروهای امنیتی افغانستان ساعت‎ها ادامه یافت.
مسوولان محلی گفته‎اند که در این حمله هیچ آسیبی به کارمندان قنسولگری و نیروهای امنیتی افغانستان نرسیده است.mnandegar-3
معاون والی هرات اعلام کرد که با کشته‌شدن مهاجمان مسلحی که به قنسولگری هند در شهر هرات حمله کرده بودند، درگیری رسماً پایان یافته است.
مقام‌های امنیتی گفته‌اند که شمار مهاجمان مسلح سه یا چهار تن بوده است. به گفته این مقام‌ها ساعت ۳:۳۰ دقیقه بامداد روز جمعه، افراد مسلح به ساختمان قنسولگری هند در ولایت هرات حمله کردند و با ماموران امنیتی درگیر شدند. این درگیری تا ظهر جمعه ادامه داشت.
واکنش‎ها
پراناب موکرجی رییس‌جمهور هند نیز در پیام خود اظهار داشت: چنین حملاتی هند را از کمک به افغانستان در بازسازی و توسعه این کشور بازنمی دارد.
وی ضمن تقدیر از شجاعت همه کارکنان هندی و افغانی مستقر در قنسولگری هرات افزود: واکنش سریع نیروهای امنیتی و تامین امنیت کارکنان سفارت قابل تقدیر است.
وی از وزارت امور خارجه کشورش خواست که با حفظ ارتباط با مقام‌های افغانستان، امنیت دیپلمات‌های هندی را تامین کند.
رییس جمهور هند ابراز اطمینان کرد که کشورش در حفظ امنیت و منافع مردم خود در مقابل تهدیدها همچنان تلاش می‌کند و از نیروهای مسلح هند خواست که هشیار باشند.
نارندرا مودی، نخست‌وزیر تازه انتخاب شده هند هم در توییتر خود ضمن محکوم کردن حمله به قنسولگری این کشور در هرات، گفته است که «از نزدیک وضعیت را دنبال می‌کنم و با سفیر هند در کابل نیز تماس گرفته‌ام.»
مانموهان سینگ نخست وزیر سابق هند که چند روز پیش در پی پایان دوران دولت خود استعفا داده نیز طی پیامی در این باره اظهار داشت: من حمله به قنسولگری هند را به شدت محکوم می‌کنم و از سلامت همه کارکنان قنسولگری و پرسنل امنیتی خوشحالم.
این سیاستمدار ارشد هندی که کلید رابطه راهبردی با افغانستان را زده و اهمیت همگرایی و ثبات در منطقه را بارها مورد تاکید قرار داده گفت: هیچ حمله‌‍یی نمی‌تواند خدشه‌یی به روابط نزدیک هند و افغانستان وارد سازد و دهلی نو همچنان به کمک مردم افغانستان و ایجاد صلح و ثبات و برقراری دمکراسی در این کشور پایبند است.
سینگ گفت: هند از تلاش شجاعانه افغانستان در مبارزه با تروریسم دفاع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.
رییس‌جمهور کرزی نیز روز جمعه حمله به قنسولگری هند در هرات را محکوم کرد.
کرزی این حمله را به عنوان حمله‌یی به افغانستان و هند و منافع مشترک دو کشور توصیف کرد.
دفتر حامد کرزی در بیانیه‌یی اعلام کرد رییس‌جمهور افغانستان در تماس تلفنی با نارندرا مودی نخست وزیر منتخب هند به وی اطمینان داد به هیچ یک از شهروندان هندی در این حمله آسیبی وارد نشده است.
دفتر حامد کرزی در بیانیه‌یی اعلام کرد: «رییس‌جمهور تاکید کرده است که این‌گونه حملات تنها به مقامات دو کشور جسارت بیشتری می‌دهد تا تعهد خود را به توسعه همکاری بیشتر معطوف کنند و در زمینه مبارزه با تروریسم به عنوان دشمن مشترک تلاش کنند.»
مودی نیز گفت: «من این گونه حملات را به قنسولگری هند در ولایت هرات را محکوم می‌کنم و از نزدیک اوضاع را زیر نظر دارم و این موضوع را با سفیر دهلی نو نیز مطرح کرده ام.»
سخنگوی وزارت امور خارجه هند نیز اعلام کرد نخست وزیر از سفیر هند در افغانستان خواسته است به منظور بالا بردن روحیه کارمندان قنسولگری هند در افغانستان تلاش کند و به همه آنها در مورد حمایت همه جانبه دولت اطمینان بدهد.
وزارت امور خارجه پاکستان نیز حمله به قنسولگری هند در افغانستان را محکوم کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان گفت :«هیچ دلیلی، حمله به نماینده‌گی‌های دیپلماتیک را توجیه نمی‌کند و این‌که به هیچ یک از کارمندان قنسولگری آسیبی وارد نشده است، مایه مباهات ما است.»
طالبان نیز که در گذشته علیه سفارت هند در کابل و قنسولگری این کشور در ننگرهار حملاتی را انجام داده اند، از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده است.
پیامی برای دولتمردان جدید
حمله تروریستی روز جمعه به قنسولگری هند در شهر هرات درحالی که مقام‌های هندی سرگرم فراهم‌آوردن زمینه برای تشکیل دولت جدید هستند و درافغانستان دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شروع شده، حداقل دو پیام دارد.
حمله به مراکز دیپلماتیک درافغانستان موضوع تازه‌یی نیست، اما آنچه روز جمعه در غرب کشور و علیه هندی‌ها رخ داد از نگاه سیاسی حداقل دو پیام برای دولتمردانی دارد که قرار است در آینده نزدیک در کابل و دهلی نو سکان امور را در دست بگیرند.
هند و افغانستان هر دو در ماه‌های اخیر سرگرم انتخاباتی فراگیری بودند که مورد توجه جهان بوده هرچند که میوه این رویدادهای سیاسی سرنوشت ساز در هند به بار نشسته و در افغانستان انتظارها رو به پایان است.
درهند که طی سال‌های اخیر توجه خود را به حوزه‌های سرمایه گذاری و امنیتی افغانستان معطوف کرده نارندار مودی نامزد پست نخست وزیری از حزب راستگرای بهارتیا جاناتا برای سوگند یاد کردن آماده می‌شود.
وی در اقدامی بی‌سابقه برای این مراسم که قرار است روز دوشنبه آینده در تالار پارلمان هند برگزار شود سران کشورهای عضو سارک از جمله حامد کرزی رییس جمهور افغانستان را دعوت کرده است.
گزارش‌ها حاکی‌ است که آقای کرزی به این پیام نامزد پست نخست وزیری هند به عنوان اولین شخص خارجی پاسخ مثبت داده است.
کمتر از ۲۴ ساعت پس از اعلام این خبر افراد مسلح ناشناس با سلاح‌های سبک و نیمه سنگین به جنگ قنسولگری هند در هرات رفتند و تبادل آتش باعث کشته شدن دستکم سه تن از تروریست‌ها شده است.
هند قبل از شروع انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با فرستادن وزیر امور خارجه خود به کابل از هرگونه تغییر در شرایط امنیتی منطقه در جهت کمک به تروریسم و افراطی گری ابراز نگرانی کرد.
هند همواره اعلام کرده که افغانستانی که قابلیت دفاع از خود را داشته باشد و توسعه پایدار را در پیش گیرد از نظر راهبردی به نفع دهلی نو است. حمایت از دولت کابل علاوه بر مزایای اقتصادی که برای هندوستان دارد، به تضعیف نیروهای شبه نظامی از جمله گروه‌های افراطی مورد حمایت غرب و برخی کشورهای منطقه نیز کمک می‌کند.
دهلی نو در سال ۲۰۱۱ با توجه به اهمیت ثبات سیاسی درافغانستان برای منافع خود و کشورهای آسیای میانه یک قرارداد مشارکت راهبردی با کابل امضا کرد.
سیاست‌های هند تا جایی پیش رفت که این کشور اکنون یکی از سرمایه گذاران اصلی در افغانستان است و در طرح های توسعه ای که آغاز شده کمک می کند.
همزمان از حضور گسترده‌یی مردم افغانستان در پای صندوق‎های رأی تحسین کرد و خانم سوجاتا سینگ قائم مقام وزارت امور خارجه هند اعلام کرد کشورش به همکاری در بازسازی افغانستان ادامه می‌دهد و برنامه‌یی برای خروج از این کشور ندارد.
وی در تشریح راهبرد کشورش با اشاره به اینکه دهلی اعتقاد راسخ دارد که ثبات و قدرت افغانستان به سود منافع ملی هندوستان است، تاکید کرد: هند مایل است که شاهد تبدیل افغانستان به کشوری قدرتمند و باثبات باشد.
این مقام ارشد هندی ابراز اطمینان کرد که افغانستان از دوره گذار پس از خروج نیروهای امریکایی به خوبی عبور خواهد کرد و گفت: دهلی نو به افغانستانی دمکراتیک و آرام کمک می‌کند و همیشه برای کمک به بازسازی این کشور آماده‌گی داریم .
قنسولگری هند در یک منطقه مسکونی در مرکز شهر هرات قرار دارد و ساکنان این محل پیش از این چهار بار در اعتراض به این مساله تظاهرات کرده و خواستار انتقال قنسولگری از این محل شده بودند.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.