کتاب ‹سیر جنبش حرکت روشنفکری در افغانستان› در هرات رونمایی شد

گزارشگر:6 جوزا 1393 - ۰۵ جوزا ۱۳۹۳

mnandegar-3کتاب «سیر جنبش حرکت روشنفکری در افغانستان « نوشتۀ میر محمد یعقوب مشعوف در مراسمی با حضور شماری از فرهنگیان در ولایت هرات رونمایی شد.
در مراسم رونمایی این کتاب که روز گذشته برگزار شد، شماری از فرهنگیان با اشاره به اهمیت کتاب سیر جنبش روشنکری در افغانستان و گردآوری تاریخ روشنفکری و سیاسی کشور در این کتاب را با ارزش خواندند.
یعقوب مشعوب، نویسنده این کتاب در مراسم روز گذشته گفت که کتاب سیر جنبش حرکت روشنفکری درافغانستان در ۲۶۰ صفحه است که پنج دوره اساسی جریان روشنفکری افغانستان را به گونه واقع بینانه روایت کرده است.
او گفت: «این کتاب از دوره مشروطه خواهان اول (۱۹۰۶) آغاز و دوره های مشروطه خواهان دومو حکومت امان الله خان، دوره سوم دوره دموکراسی اول، دموکراسی دوم تا زمان اوج حرکت جنبش مشروط در افغانستان که مولد جریان های و سازمان های زیاد سیاسی در افغانستان بود به تحلیل گرفته شده و از رهگذرهای مختلف به آن اشاره شده است».
آقای مشعوف تأکید کرد که تاریخ روشنفکری در افغانستان پیش از این از سوی نویسنده‌گان دیگر به تحلیل گرفته نشده بود و این اثر می‌تواند برای جوانان روشنفکر منبع خوب بر مرور تاریخچه روشنفکری افغانستان باشد.
از سوی دیگر، سعید حقیقی، روزنامه نگار در ولایت هرات می‌گوید، آنچه که امروز وجود دارد در گذشته آغاز شده و امروز زمانی درک می‌شود که با نگاه منتقدانه بر گذشته ببینیم.
او افزود، تاهنوز حلقه‌های مفقودی در تاریخ و سیاست وجود دارد که که این حلقه‌ها باید کسانی که در بین آن بودند به نوشته و تصویر در آوردند.
آقای حقیقی گفت: «در کتاب سیر جنبش حرکت روشنفکری افغانستان تلاش شده تا برای نسل جوان افغانستان حلقه های مفقود شده تاریخ گرد آوری و به دسترس آنان قرار گیرد».
این نخستین اثر نوشتاری میر محمد یعقوب مشعوف از نویسنده‌گان هرات است.
آقای مشعوف می‌گوید، قرار است در آینده نزدیک نیز اثر دیگر آن زیر نام «نادر خان و نقد تاریخ « که در حال کار است تکمیل و به چاپ برسد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.