نهادهای حقوق بشری خواستارتحقیقات در مورد ISI شده‌اند

گزارشگر:10 جوزا 1393 - ۰۹ جوزا ۱۳۹۳

سه سال قبل روزنامه‎نگار پاکستانی سلیم شهزاد در فاصلۀ کوتاه از منزلش در شهراسلام آباد اختطاف شد و چند روز بعد در حالی‌که جسدش مملو از آثار شکنجه بود، یافت شد.
در آستانۀ سومین سالگرد کشته‌شدن سلیم شهزاد، در نامۀ سرگشاده‌ییکه از جانب روسای نهاد امنیستی انترنیشنل، نهاد حفاظت از ژورنالیستان، فریدم هاوس امریکا، آرتیکل ۱۹ بریتانیا، سازمان دیده بان حقوق بشر،mnandegar-3 انترنیشنل نیوزسیفتی انستیتوت، انترنیوز، ایتلاف مصونیت مطبوعات پاکستان، خبرنگاران بدون سرحد و انجمن بین‌المللی قلم امضا و برای نواز شریف صدراعظم پاکستان ارسال شده است؛ آن‌ها خواستار آن شده اند تا نواز شریف وعده‌های ماه مارچش را در زمینۀ ختم معافیت مجازات افراد و گروه‌های عملی کند که خبرنگاران را تهدید و اختطاف نموده، مورد حمله قرار داده و به قتل می‌رسانند.
در این نامۀ مشترک سازمان عفو بین‌الملل و سایر نهادهای معتبر بین المللی که در زمینۀ دفاع از حقوق بشر و مصونیت ژونالیستان فعالیت دارند، گفته شده است که بر اساس تجارب بین المللی این نهادها پاکستان یکی از خطرناکترین کشورهای جهان برای ژونالیستان محسوب می‌شود و ده ها ژونالیست در پاکستان به ارتباط کارشان کشته شده اند.
از سال ۲۰۰۸ میلادی به اینسو ۳۴ خبرنگار در پاکستان کشته شده اند و در برخی موارد ادعا می‌شود که ادارۀ استخبارتیISI پاکستان در سازماندهی این حملات نقش داشته است.
در این نامه خطاب به نوازشریف گفته شده است: «از زمان به قدرت رسیدن شما در ماه جون سال ۲۰۱۳ تا اکنون، حد اقل هشت ژورنالیست در پاکستان کشته شده اند.»
در نامۀ سازمان عفو بین‌الملل و سایر نهادهای معتبر بین‌المللی دفاع از حقوق بشر و مصونیت ژونالیستان از نواز شریف خواسته شده است تا گام‌های مشخصی را بردارد که در این نامه توضیح شده است. آن ها تاکید کرده اند تا در مورد اختطاف و قتل ژورنالیست پاکستانی سلیم شهزاد تحقیقات دوباره آغاز شود.
در آستانۀ سومین سالگرد قتل سلیم شهزاد، سازمان عفو بین الملل و ۹ سازمان دیگر بین المللی حقوق بشر از مقامات پاکستان خواسته اند تا تحقیقات را در مورد ادعای موجود در زمینۀ دخالت ادارۀ استخبارتی ISI آن کشور در سازماندهی حملات بر ژورنالیستان، مورد بررسی قرار دهند.
ماه گذشته در شهر کراچی ژورنالیست پاکستانی حمید میر از یک سوء قصد جان به سلامت برد. حمید میر نیز ادارۀ استخبارتی ISI پاکستان را متهم به این حمله کرده است.
نهادهای حقوق بشر می‌گویند، تهدید ژونالیستان پاکستانی همچنان ادامه دارد. تعدادی از خبرنگاران ادارۀ نشراتی «جنگ» به سازمان عفو بین‌الملل گفته اند که همه روز تهدیدهای تلیفونی را دریافت می‌کنند و آن‌ها از ترس نمی‌توانند خود را بطور علنی کارمند تلویزیون «جیو» وسایر نشرات ادارۀ نشراتی «جنگ» معرفی کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.