واکنش کاخ سفید به انتقادهای کنگره: جان کسی را به خطر نیانداخته‌ایم

گزارشگر:13 جوزا 1393 - ۱۲ جوزا ۱۳۹۳

mnandegar-3سخنگوی کاخ سفید در واکنش به انتقادهای کنگره علیه اقدام اخیر واشنگتن برای آزادی نظامی امریکایی تحت اسارت طالبان اعلام کرد، دولت امریکا با این اقدام جان هیچ کسی را به خطر نیانداخته است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، جی کارنی سخنگوی کاخ سفید در واکنش به انتقادهای مطرح شده در قبال اقدام کاخ سفید در معاوضه نظامی امریکایی با فرماندهان طالبان اعلام کرد؛ دولت امریکا زنده‌گی هیچ کس دیگری را از طریق مذاکره برای آزادی این زندانی به خطر نیانداخته است.
دو نماینده جمهوری‌خواه امریکا روز شنبه، از باراک اوباما رییس‌جمهور امریکا برای تأیید آزادی پنج زندانی افغان در زندان گوانتانامو در قبال آزادی نظامی امریکایی که ظاهراً ۵ سال در دست طالبان زندانی بوده است، انتقاد کردند. این نماینده‌گان جمهوری‌خواه امریکا تأکید کردند که این اقدام اوباما نقض قانون است.
این جمهوری‌خواهان کنگره هشدار دادند که این تبادل نظامی امریکایی در قبال زندانیان امریکا ممکن است پیامدهایی را برای باقی نیروهای امریکایی به همراه داشته باشد. آنها تصریح کردند: دشمنان تروریستی ما هم‌اکنون انگیزه محکم‌تری برای دستگیری و اسیر کردن امریکایی ها دارند. این انگیزه، نیروهای ما در افغانستان و سراسر جهان را در معرض خطر بزرگتری قرار می‌دهد.
هوآرد باک مک کئون جمهوری‌خواه ایالت کالیفرنیا و سناتور جیمز اینهوف از ایالت اوکلاهما در بیانیه‌یی اعلام کرد که اوباما طبق قانون می‌بایست ۳۰ روز قبل از آنکه هر تروریستی از زندان گوانتانامو منتقل شود، کنگره را در جریان قرار دهد و اوباما می‌بایست توضیح دهد که چگونه این تهدید این تروریست‌های آزاد شده تا این اندازه کوچک در نظر گرفته شده است. مک کئون، رییس کمیته نیروهای مسلح مجلس نماینده‌گان امریکا و اینهوف جمهوری‌خواه ارشد کمیته نیروهای مسلح سنا است.
کاخ سفید نیز در پاسخ به آنها گفت که با توجه به فرصتی که برای آزادی برگدال به وجود آمد، این اقدام بسیار سریع صورت گرفت و با در نظرگرفتن شرایط خاص و بحرانی این پرونده، تصمیم برای آزادی و انتقال این زندانیان گوانتانامو علیرغم آنکه باید ۳۰ روز زودتر به کنگره اطلاع داده می‌شد، صورت گرفت.
مقامات امریکایی پیشتر اعلام کردند که «بوئی برگدال» ۲۸ ساله به نیروهای امریکایی تحویل داده شده و از وضعیت سلامتی خوبی برخوردار است و در مقابل، پنج زندانی طالبان از زندان گوانتانامو آزاد شده‌اند و برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که این پنج زندانی به دولت قطر تحویل داده شده‌اند.
باراک اوباما رییس جمهوری امریکا در بیانیه‌یی گفت که آزادی برگدال «بیانگر تعهد جدی امریکا است مبنی بر اینکه ما هیچ سرباز زن یا مرد خود را در میدان جنگ رها نمی‌کنیم.»
چک هیگل، وزیر دفاع امریکا از امیر قطر برای ممکن ساختن آزادی بوئی برگدال سپاسگزاری کرد
بوئی برگدال که مشغول خدمت در پایگاهی در ولایت پکتیکا بود، در ماه جون سال ۲۰۰۹ و پس از خروج از این پایگاه ربوده‌ شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.