ابهام در برنامۀ ناتو برای افغانستان پس از ۲۰۱۵

گزارشگر:14 جوزا 1393 - ۱۳ جوزا ۱۳۹۳

mnandegar-3تصمیم رییس‌جمهوری امریکا برای کاهش تعداد نیروهای امریکایی در افغانستان بدان معناست که برنامه ناتو برای آموزش نیروهای امنیتی افغانستان در کل این کشور تنها تا پایان سال ۲۰۱۵ میلادی تضمین شده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا در چند روز گذشته برنامه خروج ۹۷۰۰ نیروی امریکایی از افغانستان تا پایان سال جاری میلادی و خروج باقی آن‌ها تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی را اعلام کرد که این مساله به جنگ افغانستان که از حملات تروریستی ۱۱ سپتمبر سال ۲۰۰۱ نشات گرفته پایان می‌دهد.
وزرای دفاع ۲۸ کشور ناتو روز سه‌شنبه و امروز (چهارشنبه) درباره جدول زمانی امریکا برای برنامه‌های ناتو در خصوص انجام ماموریتی جدید تحت عنوان «حمایت قاطعانه در سال ۲۰۱۵ میلادی» مذاکره خواهند کرد که این برنامه برای آموزش و مشاوره نیروهای افغان پس از خروج نیروهای ناتو در پایان سال جاری میلادی است.
چندین تن از دیپلمات‌های ناتو گفتند جدول زمان‌بندی امریکا این سوال را مطرح می‌سازد که پس از کاهش تعداد نیروها در سال ۲۰۱۴ میلادی آیا برنامه این ائتلاف برای آموزش ارتش افغان از پایگاه‌های منطقه‌یی سراسر افغانستان می‌تواند بیش از یک سال دوام آورد یا خیر؟
داگلاس لوت، سفیر امریکا در ناتو گفت: حتی با فرض این مساله که رییس جمهور آتی افغانستان توافق‌نامه امنیتی دو جانبه با امریکا و ناتو را امضا کند هنوز مشخص نیست که آیا این ماموریت ناتو می‌تواند پس از سال ۲۰۱۵ میلادی نیز ادامه داشته باشد یا خیر.
وی افزود: می‌توانم قاطعانه بگویم که این اطلاعیه واشنگتن به معنای این است که ماموریت «حمایت قاطعانه» برای یک سال ادامه خواهد داشت. اما آنچه که پس از آن رخ می‌دهد بستگی به برنامه‌ای دارد که هنوز تنظیم نشده است.
۹۸۰۰ نیروی امریکایی که سال آتی میلادی در افغانستان حضور خواهند داشت به دو دسته هیات آموزشی تحت رهبری ناتو و هیات مقابله با تروریسم امریکا علیه شبه نظامیان القاعده تقسیم خواهند شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.