جنرال دوستم به ازبیک‌ها و ترک‎تباران: اگر به‎من رأی ندهید خاین محسوب می‎شوید!

گزارشگر:18 جوزا 1393 - ۱۷ جوزا ۱۳۹۳

mnandegar-3جنرال دوستم، معاون اشرف‌غنی احمدزی، به ازبک‎ها و ترک‎تباران کشور هشدار داده است که اگر به او به عنوان معاون اول آقای احمدزی رأی ندهند، مرتکب «خیانت» شده‌‎اند.
جنرال دوستم که در یک نشست انتخاباتی در ولایت بغلان صحبت می‎کرد، گفت: «ای‌‎ ازبیک‌ها و ترکمن‎ها، شما در رأی دادن تان تاریخ را در نظر گیرید و اگر به من به عنوان یک ازبیک در کنار داکتر اشرف غنی رأی ندهید، خاین حساب می‎شود، نه کسانی که اشتباه کرده است»!
این سخنان آقای دوستم با واکنش‎های تند شهروندان کشور مواجه شده است. به گفتۀ مردم، هر کسی که به دامن‎زدن تعصب‏‎، قوم‎گرایی و تفرقه در میان مردم افغانستان تلاش کند، مخالف قانون اساسی عمل کرده و باید مجازات شود.
پیش از این، جنرال دوستم در نشستی در ولایت سرپل، مردم این ولایت را «خواب‎برده و تنبل» خطاب کرده بود و گفته بود که این‎بار باید تیم انتخاباتی آن‎ها در این ولایت رأی نخست را به دست آورد.
آقای دوستم همچنان گفته است که حاضر است بمیرد، اما شکست را نمی‎پذیرد.
همچنان، جمعه‎خان همدرد والی پکتیا و یکی از کمپاینران اشرف‌غنی احمدزی به پشتون‎های شمال کشور گفته که به اشرف‌غنی احمدزی رأی دهند و «حلقۀ غلامی و برده‎گی را از سر خود دور سازند. «
این سخنان نژادپرستانۀ این دو عضو ستاد انتخاباتی تیم تحول و تداوم، واکنش‎های تند مردم افغانستان را به همراه داشته است. مردم در سراسر کشور گفته‎اند که آن‎ها جز یک پیکرند و هیچ فردی نمی‎تواند وحدت و همگرایی را از آنها بگیرد.
تیم انتخاباتی اصلاحات و همگرایی، سخنان اعضای تیم اشرف غنی احمدزی را مردود خوانده است.
این درحالی است که شمار زیادی از رهبران ازبیک‎ها و ترک‏‎تباران حمایت‎شان را از داکتر عبدالله عبدالله اعلام کرده اند.
عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس، مولوی عرفان معاون پیشین استاد سیاف، وحیدالله شهرانی معاون پیشین قیوم کرزی و جنرال عبدالملک از افراد با نفوس در میان ترک‎تباران و ازبیک‏ها و شمار دیگری از نماینده‎گان مردم در شورای ملی، حمایت‎شان را از داکتر عبدالله عبدالله اعلام کرده‎اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.