جنرال کوهستانی: حمله به داکتر عبدالله کار طالبان نبود

گزارشگر:ناجیه نوری/ 18 جوزا 1393 - ۱۷ جوزا ۱۳۹۳

حمله بر جان داکتر عبدالله عبدالله، از سوی حلقاتی در درون نظام و شبکه‏‎های تروریستی سازمان‎دهی و طرح‌ریزی شده بود.
شماری از آگاهان نظامی با تأکید بر این مطلب می‌گویند، تثبیت محل و چگونه‌‎گی اجرای این عملیات، از توان طالبان خارج است. آن‌ها قادر نیستند که با چنین سرعتی اطلاعات کسب کنند و همزمان با اطلاعات عمل کنند؛ بنابراین یک تبانی میان حلقات طالبان و کسانی که در داخل نظام اند و خواهان اجرای چنین عملیاتی بودند، وجود داشته است. mnandegar-3
در همین حال، بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان می‌گوید، مخالفین مسلح در تلاش مختل کردن امنیت برگزاری دور دوم انتخابات اند؛ اما نیروهای امنیتی باید برای تامین امنیت برگزاری انتخابات تلاش جدی به خرج دهند.
جاوید کوهستانی آگاه مسایل نظامی می‌گوید: « بدون شک حملۀ روز جمعه یک حملۀ سازمان‌یافته به منظور از بین بردن داکتر عبدالله و معاونین‌شان بود و امکان دارد که این‌گونه حملات تا زمان برگزاری انتخابات تشدید شود».
آقای کوهستانی با اشاره به حمله برجان محمد محقق معاون دوم داکتر عبدالله که در جوزای سال گذشته صورت گرفت، افزود: «در حادثۀ یک سال قبل که به منظور ترور محمد محقق صورت گرفت، عوامل داخلی دخیل بود، زیرا هیچ گروهی مسوولیت آن را نپذیرفت. حادثۀ روز جمعه هم ربطی به بیرون از افغانستان و طالبان ندارند و به همان قضیۀ سال گذشته ارتباط دارد».
این تحلیلگر نظامی می‎گوید که اگر نیروهای امنیتی و کشفی دربارۀ حمله بر جان محمد محقق تحقیق می‎کردند، دست‎هایی که در پشت حمله برجان داکتر عبدالله بود، به خوبی مشخص می‎شد.
این آگاه نظامی تصریح کرد: «سازمان دهی این حمله در داخل نظام صورت گرفته نه در بیرون از افغانستان؛ بنابراین احتمال دارد که انتحارکننده توسط روابط افراد خریداری و به افغانستان انتقال داده شده باشد».
او اضافه کرد: «تثبیت محل و چگونه‌‎گی اجرای عملیات از توان طالبان خارج است که با این سرعت اطلاعات کسب کرده و همزمان با اطلاعات عمل کنند؛ بنابراین یک تبانی میان حلقات طالبان و کسانی که در داخل نظام اند و خواهان اجرای چنین عملیاتی بودند، وجود داشته است».
به باور کوهستانی، عدم هم‌‎آهنگی میان نامزدان و نیروهای امنیتی سبب می‌گردد تا چنین حوادثی رخ بدهد؛ بنابراین عدم هم‌آهنگی میان نامزدان به بیرون درز کرده و مخالفین سیاسی مسلح و غیر مسلح توانستند از این خلا سود ببرند؛ اما تکرار می‌کنم که انجام چنین عملیاتی از توان طالبان خارج است.
او افزود، اطلاعاتی وجود دارد که حمله‌های انتحاری و انفجاری برجان داکتر عبدالله ادامه می‌یابد؛ ارگان‌های کشفی هم از این مسأله آگاه هستند.
در همین حال، جانداد سپین غر رییس ‌اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا می‌گوید: «در ماده ۶۱ قانون اساسی افغانستان آمده که هرگاه یکی از نامزدان قبل از اعلام نتایج بنابر دلایلی فوت می‌کند و یا کشته می‎شود، در این صورت باید پروسۀ برگزاری انتخابات از اول طی شود».
سپین‌غر تصریح کرد: «چون در افغانستان از یک‌طرف بودجۀ کافی برای برگزاری یک انتخابات دیگر وجود ندارد و از طرف دیگر ظرفیت لازم برای جلوگیری از آشوب و مشکلاتی که از این بابت به میان خواهد آمد، وجود ندارد؛ بنابراین باید برای تامین امنیت نامزدان و برگزاری انتخابات سالم تلاش جدی صورت گیرد».
رییس‌اجرایی فیفا افزود: «مخالفین مسلح سخت در تلاش مختل کردن امنیت برگزاری دور دوم انتخابات اند؛ اما این وظیفه نیروهای امنیتی است تا برای تامین امنیت برگزاری انتخابات تلاش جدی به خرج دهند».
او تاکید کرد: «نیروهای امنیتی باید با انجام برنامه‌های عملی به مردم اطمینان دهند که به نیروهای مخالفین اجازه نخواهند داد تا پروسه برگزاری انتخابات را مختل سازند».
به گفتۀ او، یکی از اهداف مخالفین از انجام چنین حملات، ایجاد ترس در میان مردم به منظور عدم حضور مردم در انتخابات است و یقیناً که حضور کمرنگ مردم مشروعیت انتخابات را زیر سوال خواهد برد؛ بنابراین نیروهای امنیتی باید اقدامات پیش‌گیرانه‌یی را انجام دهند؛ اما اگر حکومت از این ناحیه به مردم اطمینان ندهد، طبعاً که تاثیرات منفی بر روند برگزاری انتخابات خواهد گذاشت.
داکتر عبدالله عبدالله نامزد پیشتاز انتخابات ریاست‎جمهوری روز جمعه از دو حملۀ انتحاری جان سالم به‎در برد. در این حملات، بیش از ده تن از شهروندان کشور به شمول سه تن از محافظان داکتر عبدالله و یک عضو ستاد انتخاباتی تیم اصلاحات و همگرایی جان باختند.
این حملات زمانی صورت گرفت که آقای عبدالله از هوتل آریانا کابل خارج شد و به سمت هوتل کانتیننتال در حرکت بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.