طـالـب «ریش‌کل»؛ فرمانده ارتش!

گزارشگر:پرويز مهاجر - ۲۵ سنبله ۱۳۹۱

فاجعه‌های انسانی‌یی که روزانه در کشور به‌وقوع می‌پیوندد، محصول کژاندیشیِ انسان‌های بی‌خرد و متعصبی‌ست که از قضا، بر گُرده مردم ستمدیده کشور سوار شده‌اند.
چندی پیش از ولایت بغلان گزارش‌ شد که فرمانده قول اردوی ۲۰۹ شاهین در مراسم انتقال مسوولیت‌های امنیتی به نیروهای امنیتی افغانستان در دشت «کیله‌گی»، با یکی از مسوولان دولتی این ولایت به‌دلیل موجودیت ‌عکس قهرمان ملی کشور، درگیر شده ‌است.
بر بنیاد آن گزارش، آقای ویسا هنگام بازدید از پادگان نظامی، چشمش به تصویر قهرمان ملی و رییس پیشین شورای عالی صلح استاد برهان‌الدین ربانی، می‌افتد و به مسوولان پادگان دستور می‌دهد به جز عکس‌ حامد کرزی، همه را پایین کنند.
این گزارش به نقل از شاهد عینی قضیه، می‌افزاید: همراه والی بغلان داخل پادگان نظامی شدم. دیدم که تصویر قهرمان ملی و استاد ربانی در سالون نظامی وجود ندارد. والی در این‌باره از من پرسید. تا خواستم پاسخ بگویم، کمی دورتر از ما، نصیر کهزاد رییس مبارزه باحوادث این ولایت، با آقای قدیم معاون ولایت و جنرال زلمی ویسا، بر سر همین موضوع صدای‌شان بلند شد و درگیری لفظی میان آن‌ها صورت گرفت. اما وقتی مردم به حمایت آقای کهزاد برخاستند، معاون والی و جنرال ویسا در برابر واکنش حاضرین سکوت کردند، و عکس‌ها به دستور رییس مبارزه با حوادث ولایت، دوباره نصب گردیدند.
هم‌چنان از ولایت کندز نیز گزارش‌هایی در دست است که فرمانده ۲۰۹ قول اردوی شاهین، چندی پیش در جریان انتقال مسوولیت‌های امنیتی به نیروهای داخلی در این استان، بر سر موجودیت عکس قهرمان ملی کشور، جدال مشابه‌یی داشته است. یک خبرنگار چشم‌دیدش را از این‌ رخداد چنین شرح می‌دهد: «زلمی ویسا در نخستین لحظه ورودش به سالون نظامی در کندز، به خیرمحمد خاوری، فرمانده لوا، گفت: به تو چه کسی هدایت داد که عکس مسعود‌ این‌جا نصب شود. آقای خاوری رو به زلمی ویسا کرد و گفت: آمر عقیدتی این عکس را نصب کرده ‌است. فرمانده قول اردو به فرمانده لوا دستور داد هرچه عاجل آن افسر را تبدیل کنند. آمر عقیدتی لوا گفت‌وگوی این دو را در مورد خود و عکس قهرمان ملی شنید و بدون وقفه با یکی از مسوولان دولتی در کابل تماس گرفت. آقای ویسا برای این‌که موضوع به بیرون درز نکند، همراه با فرمانده لوا و آمر عقیدتی داخل یک اتاق شدند. دیگر نمی‌دانم که آن‌جا چه حرف‌هایی میان‌شان رد و بدل شده است.»
برخورد ناپسند آقای ویسا می‌نمایاند که او نه تنها با گروه‌ها و رهبران جریان مقاومت دشمنیِ عمیق دارد؛ بل بر بنیاد گزارش رسانه‌های داخلی و خارجی، وی با طالبان، شبکه تروریستیِ حقانی نیز همدست است؛ زیرا چندی پیش، تلویزیون «یک» آلمان ادعا کرد که جنرال ویسا در شمال افغانستان، با شبکه حقانی، آی‌اس‌آی و نظامیان پاکستانی رابطه دارد. هم‌چنان در آن گزارش گفته شد که او در اجرای شماری از حمله‌های انتحاری با گروه حقانی همکاری کرده ‌است.
بر اساس گزارش تلویزیون یک آلمان، زلمی ویسا گروهی از دهشت‌افکنان را که بر نظامیان آلمانی حمله تروریستی اجرا نموده بودند، در ولایت بغلان، از حبس رها کرده ‌است. چنان‌که برخی از مقام‌های نظامی آلمان گفته‌اند، جنرال ویسا رابطه نزدیکی با جلال‌الدین حقانی دارد و اکثر ترورها در شمال، با همکاری او اجرا می‌شود.
در چند سال اخیر، شمار زیادی از چهره‌های برجسته دوران مقاومت، بر اثر حمله‌های انتحاری به شهادت رسید‌ند. جنرال داوود داوود فرمانده عمومی زون۳۰۳ پامیر، جنرال شاه‌جهان نوری فرمانده امنیه تخار، جنرال مولانا عبدالرحمن سیدخیلی فرمانده امنیه کندز و انجنیر عمر والی کندز، از چهره‌های مهم دوران مقاومت بودند که تنها طی دو سال اخیر بر اثر حملات انتحاری و انفجاری به گونه رازناکی به شهادت رسیدند.
اقدامات اخیر جنرال ویسا و نیز اتهام‌هایی که بر او وارد شده است، نشان می‌دهد که هم‌اکنون یک طالب ریش‌کل فرمانده بخشی از ارتش افغانستان است. دشمنی جنرال ویسا با تصاویر قهرمان ملی و استاد ربانی، به‌دلیل مقاومتی‌ست که آن‌ها در برابر تجاوز پاکستان و طالبان داشته و کشور را از اشغال سیاه آنان نجات داده‌اند. حالا مهره‌های پاکستان در داخل ارتش تلاش دارند که با جلوگیری از نصب تصویرهای این دو شهیدِ بزرگ در قطعات نظامی، عطش دشمنی‌شان را اندکی فرو نشانند.
بنابراین، اگر نیروهای ناتو در امر مبارزه با القاعده، شبکه حقانی و طالبان صادق هستند، نخست باید حساب خود را با افراد مشکوک و مخربی مثل جنرال ویسا تصفیه کنند. تا زمانی‌که ارگان‌های امنیتی از وجود و حضور افراد مغرض و وابسته به گروه‌های تروریستی پاک‌سازی نگردد، ما بازهم شاهد رویدادهای ناگوار و حملات مرگبار به جان سربازان و افسرانِ ناتو و افغان خواهیم بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.