کرزی با وسوسه‌ها مقابله‌ خواهد کرد!

گزارشگر:20 جوزا 1393 - ۱۹ جوزا ۱۳۹۳

بن شپرد – خبرگزاری فرانسه
وقتی حامد کرزی رییس‌جمهوری افغانستان کاخ ریاست جمهوری را ترک می‌کند، قدرت را از دست خواهد داد، اما همچنان صاحب نفوذ خواهد بود؛ زیرا در صدد است در سال‌های بازنشسته‌گی، نقش فعالی ایفا کند.
کرزی هفتۀ آینده از قدرت کنار می‌رود و راه را برای اولین انتقال دموکراتیک قدرت در افغانستان هموار می‌کند.mnandegar-3
انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به معنای آغاز تازه‌یی برای این کشور پس از حاکمیت ۱۳ سالۀ کرزی در دوران مداخلۀ نظامی امریکا بعد از سرنگونی رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱ میلادی است.
روابط کرزی با امریکا دچار گسستگی شده، رژیمش به فساد کلان متهم شده و افغانستان همچنان دستخوش حملات گروه طالبان است.
اما پیش بینی می‌شود رییس جمهوری جدید بتواند تحولاتی ایجاد کند.
بت دم نویسنده هالندی که برای کتاب جدیدش درباره رییس‌جمهوری افغانستان مصاحبه اختصاصی با کرزی داشت گفت : «حقیقت این است که کرزی شبکه پشتیبانی وسیعی ایجاد کرده است که نفوذش را حفظ می‎‌کند.»
وی افزود: «کرزی به دنبال راههایی برای اعمال نفوذ و کمک به برخی افراد و شخصیت‌ها برای رسیدن به قدرت است. بسیاری از فرمانداران و مقامات دولتی درباره چگونگی به قدرت رسیدن با وی در تماس هستند. »
کرزی که در زمان آغاز به کار ۴۴ سال داشت زمانی که برای ریاست‌جمهوری افغانستان پس از سرنگونی رژیم طالبان انتخاب شد، به ستاره‌یی جهان بدل گردید.
وی امریکا را متقاعد کرد که شریک بسیار خوبی برای مقابله با شبه نظامی‌گری پس از حملات یازده سپتمبر است.
اما با افزایش حملات شبه نظامیان، افزایش تلفات و صرف هزینه‌های چند میلیارد دالری با نتایج اندک، اوضاع عوض شد و کرزی شروع به انتقاد شدید از مداخله امریکا کرد.
اکنون پس از گذشت دو دوره ریاست‌جمهوری، به نظر می‌رسد که وی آماده است نقش فردی صاحب نفوذ و پدر ملت را ایفا کند.
بت دم گفت: «امریکا و سایر کشورها همواره فکر می‌کردند کرزی یکی از ماست و واقعیت اینست که وی دیپلمات مسلط به زبان انگلیسی و سیاستمداری است که می‌تواند به آسانی با غرب ارتباط برقرار کند. »
وی اضافه کرد : «اما آن‌گونه که من کرزی را می‌شناسم، وی بیشتر شبیه رهبر قبیله‌یی با نفوذی است. کرزی غربی‌ها را درک می‌کند اما نمی‌دانم که غرب نیز کرزی و سیاست‌های قبیله‌یی وی را درک می‌کند یا خیر. »
کرزی پس از یک سری درگیری‌های لفظی با امریکا، از امضای پیمان امنیتی خودداری کرد که به گروه کوچکی از نظامیان امریکایی اجازه می‌دهد پس از سال ۲۰۱۴ میلادی برای کمک به آموزش نظامیان و مبارزه با تروریسم در افغانستان بمانند.
کرزی در خانه جدیدش که فقط چند دقیقه با کاخ ریاست جمهوری فاصله دارد، شخصیت مشهوری در افغانستان باقی خواهد ماند اما سخنگوی وی گفت کرزی در برابر وسوسه‌های مداخله در امور روزانه دولتی ایستاده‌گی خواهد کرد.
این سخنگو افزود : «کرزی رییس‌جمهوری بازنشسته و شهروندی در خدمت مردم خواهد بود که در صورتی که رییس‌جمهوری آینده بخواهد به خدمت وی در خواهد آمد.»
گفته می‌شود کرزی احتمالاً کتابی درباره ظهورش در افغانستان به عنوان رهبر ملی خواهد نوشت که بلافاصله پس از سرنگونی طالبان از پاکستان به کابل بازگشت.
کرزی ماه دسمبر در هند اعلام کرد می‌خواهد شهروند خوشحالی با آزادی عمل زیاد باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.