تحلیلگران به حکومت افغانستان: اسناد دست‌داشتن پاکستان در حمله به داکتر عبدالله را ارایه کنید

گزارشگر:هارون مجیدی/ 21 جوزا 1393 - ۲۰ جوزا ۱۳۹۳

حکومت افغانستان باید در پیوند به عاملان اصلی حملات انتحاری اخیر بر جان داکتر عبدالله عبدالله به مردم افغانستان توضیح بدهد.

شماری از اعضای مجلس نماینده‎گان و اعضای نهادهای جامعۀ مدنی با بیان این مطلب می‌گویند، حکومت افغانستان در کشف عوامل و ریشه‌های حوادثی که در جریان سال‌های پسین منجر به شهادت شماری از رهبران مردم افغانستان گردیده، ناتوان بوده است. mnandegar-3
این اظهارات درحالی صورت می‌گیرد که روز جمعۀ گذشته دو حملۀ پی‌هم انتحاری بر جان رهبران تیم اصلاحات و همگرایی، سبب کشته‌شدن ۱۲ تن و زخمی شدن دست‎کم چهل‌تن گردید.
در این حملات بر داکتر عبدالله عبدالله و سایر رهبران تیم اصلاحات و همگرایی هیچ آسیبی نرسیده است.
داکتر عبدالقیوم سجادی عضو مجلس نمایندگان می‌گوید، در طول سیزده سالِ حکومت آقای کرزی، به دلیل روشن نبودنِ پالیسی‌های حکومت در پیوند با جنگ، مذاکره، مصالحه و آزادسازی زندانیان، همیشه با مسایل امنیتی و حوادثی‌که اتفاق می‌افتد، برخورد مبهم صورت می‌گیرد.
به گفتۀ این عضو مجلس، یک بخش بزرگ این ابهام بر می‌گردد به روشن نبودن تعریف دشمن و دوست؛ نبود این تعریف باعث یک نوع سردرگمی در پالیسی‌های حکومت افغانستان گردیده است.
آقای سجادی می‌افزاید: از طرف دیگر، دستگاه‌های استخباراتی کشورهای بی‌گانه و دشمنان پروسۀ دموکراسی در افغانستان همواره می‌کوشند تا این روند را با اخلال روبرو سازند و افغانستان را با یک بحران درازمدت مواجه کنند تا منافع ملی خودشان تأمین شود.
این عضو مجلس تأکید می‌کند: «انتظار مردم افغانستان از حکومت این است که در رابطه به‌دسایس و توطیه‌هایی‌که صورت می‌گیرد، اقدامات قاطع و جدی انجام دهند و تنها با مطرح‌کردن یک عنوان کلان و مبهم به نام «دشمنان مردم افغانستان» اجازۀ سوء استفادۀ حلقات مخالف پروسۀ دموکراسی در افغانستان را ندهند.»
آقای سجادی حکومت افغانستان را متهم به ناتوانی کرده می‌گوید، حکومت افغانستان در کشف عوامل و ریشه‌های این حوادث ناتوان بوده است و بررسی نشدن حوادثی که در جریال چند سال گذشته منجر به شهادت شمار زیادی از رهبران مردم افغانستان گردید، این موضوع را روشن می‌سازد.
دکتر سجادی از حکومت افغانستان می‌خواهد که اگر اسنادی در پیوند به دست داشتن استخبارات بیرونی در حادثۀ روز جمعۀ گذشته وجود دارد، آن را با جامعۀ جهانی مطرح کرده… ادامه صفحه ۶
اسناد دست‌داشتن پاکستان…
و از آن طریق فشارهای لازم را بالای سازمان‌های تروریستی وارد شود تا جلو چنین حوادث دردناک گرفته شود.
در عین حال، عزیز رفیعی رییس مجتمع جامعۀ مدنی افغانستان (مجما) می‌گوید، دولت افغانستان باید به‌صورت واضح، اسنادی را که دال بر مداخلۀ بیرونی‌ها در حمله به جان داکتر عبدالله است، برای مردم ارایه کند تا مردم به گونۀ واقعی در جریان قضایا قرار گیرند.
آقای رفیعی هم‌چنان می‌افزاید، چنین روشی می‌تواند اعتماد مردم را بالای عملکرد نظام‌شان بلند ببرد و آنها باید بدانند که حکومت افغانستان دقیقاً کار می‌کند و بر بنیاد اسنادی که وجود دارد مسایل را پیگیری می‌کند.
رییس مجما تأکید می‌کند، افغانستان در وضعیتی قرار دارد که نیروهای بیرونی از کشور خارج می‌شود؛ حکومت افغانستان ادعا دارد که از همکاری بی‌شایبۀ خارجی‌ها برخوردار است و این نشان می‌دهد که باوجود همه امکانات، نمی‌توانند قضیه را درست پیگیری کند.
آقای رفیعی معتقد است، این مسأله مردم را به نظام و نهادی امنیتی سخت بی‌باور می‌سازد.
هم‌چنان، جنرال امرالله امان عضو ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله عبدالله می‌گوید، نهادهای امنیتی افغانستان در قبال هر حادثه‌یی‌که صورت می‌گیرد، مسوولیت دارند؛ چون تعهد سپرده اند که امنیت مردم افغانستان را تأمین می‎کنند.
آقای امان می‌گوید، همواره علاج چنین حوادثی پیش از وقوع صورت نمی‌گیرد و این منشأ می‌گیرد از عدم تخصص ادارات کشفی و استخباراتی افغانستان.
این عضو ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله عبدالله با اشاره به اعلام اعلامیۀ اخیر حکومت پاکستان که از حکومت افغانستان خواسته تا ناتوانی‌های خود را بر دوش پاکستان نیاندازد، گفت: «این حرف‌های غیر مسوولانۀ پاکستان است چون در آن طرف مرزهای افغانستان آموزشگاه‌های تروریستان وجود دارد و سیاست دوگانۀ پاکستان ما را در شک قرار می‌دهد. این کشور به تعهدات خود عمل نمی‌کند.»
آقای امان حکومت افغانستان را متهم به بی‌توجهی و ضعف در جلوگیری از حمله به جان داکتر عبدالله کرده افزود، ادارۀ افغانستان نزد مردم ملامت است و پاکستان نیز در این زمینه مسوول است؛ زیرا این کشور عملاً در مسایل داخلی افغانستان مداخله می‌کنند.
جنرال امرالله، امان استخبارات کشورهای بیرونی را نیز در این قضیه دخیل دانسته می‌افزاید: «استخبارات منطقه هم در داخل کشور شدیداً کار می‌کند و اسنادی نیز در پیوند به این مسأله وجود دارد؛ از توته‌های گوشت و سه انگشتِ دست چپ انتحاری معلوم می‎‌شود که وی چندی پیش به پاکستان رفته و بعد از بایمتریک صورت گرفته و بعد از مدتی دوباره به داخل کشور آمده و دست به چنین عملی زده است.»
اما، آقای امان تصریح می‌کند که در حکومت آیندۀ افغانستان در نهادهای امنیتی تغییرات عمده‌یی به‌وجود می‌آید و چهره‌های شایسته و متخصص را در این نهادها به کار می‌گمارند تا از بروز چنین حوادثی در آینده جلوگیری صورت گیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.