نگرانی‌های کمیسیون حقوق بشر از فرایند انتخابات

گزارشگر:25 جوزا 1393 - ۲۴ جوزا ۱۳۹۳

mnandegar-3کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که کمبود اوراق رای‌دهی در برخی از مراکز انتخاباتی، ناامنی‌ها در برخی ولایات کشور و تلفات ناشی از آن، حرکات جانبدارانۀ برخی از کارمندان دولتی و کمیسیون انتخابات و اعمال خشونت بین طرفداران نامزدان عمیقاً موجب نگرانی کمیسیون گردیده است.
این کمیسیون در اعلامه‎یی گفته است که آغاز پرشور و مملو از امیدواری‌ دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، مشارکت مؤثر شهروندان اعم از زنان و مردان در انتخابات امروز و ختم موفقانه پروسه رأی‌دهی را به تمام مردم افغانستان و دست اندرکاران پروسه انتخابات تبریک گفته و تلاش شجاعانۀ نیروهای امنیتی در امر تأمین امنیت انتخابات و پوشش غیر جانبدارانۀ رسانه‌ها را قابل تقدیر و تحسین می‌داند.
مشارکت همگانی، عادلانه، برابر و آزادانه شهروندان در انتخابات و تعیین سرنوشت سیاسی کشور، یکی از مؤلفه‌های اساسی دموکراسی و نظام سیاسی مردم سالار است و دست یافتن به این هدف، در دنیای امروز تنها از طریق اعمال حق رأی و اشتراک در انتخابات میسر میباشد. از جانب دیگر حق تعیین سرنوشت و مشارکت سیاسی از حقوق بنیادین بشر می‌باشد و این حق در مهمترین اسناد بین‌المللی حقوق بشر و قانون اساسی کشور به صراحت تضمین گردیده و اعلام شده است. با توجه به این حق، نظام‌های سیاسی در زمان حاضر بر اساس دموکراسی و مردم سالاری شکل می‌گیرند و حاکمیت و مشروعیت قدرت خود را از آرأ و رضایت مردم کسب می کنند.
دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری که امروز(دیروز) موفقانه برگزار گردید، نخستین انتخاباتی است که در آن انتقال قدرت سیاسی از طریق دموکراتیک و مسالمت‌آمیز صورت گرفته و توسط خود افغان‌ها مدیریت و اجرا می‌گردد. به رغم مشکلات و تهدیدات امنیتی روز افزون از سوی مخالفان مسلح دولت، مردم افغانستان اعم از زن و مرد با حضور فعالانه و آگاهانه خویش برای تعیین سرنوشت‌شان به پای صندوق‌های رأی رفتند و اراده آزاد خویش را تمثیل نمودند.
مردم افغانستان با حضور خویش در روند رأی دهی یکبار دیگر به اثبات رسانیدند که نمی‌خواهند به دوره‌های سیاه تبعیض، محرومیت و نابرابری گذشته برگردند. مشارکت فعال زنان در انتخابات به تمامی فعالان و جریان‌های سیاسی، نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری، این پیام را به صراحت تمام اعلام نمود که آنان باید مرهون این گونه حضور فعالانه باشند و در تمامی برنامه‌های آینده شان این نقش اساسی را از یاد نبرند و سهم و نقش مؤثر آنان را مد نظر قراربدهند.
اما با وصف این، کمبود اوراق رای‌دهی در برخی از مراکز انتخاباتی، ناامنی‌های موجود در بعضی ولایات کشور و تلفات ناشی از آن، حرکات جانب‌دارانه برخی ازکارمندان دولتی و کمیسیون انتخابات و اعمال خشونت بین طرفداران نامزدان عمقاً موجب نگرانی کمیسیون گردیده است.
کمیسیون مستقل حقوق بشرافغانستان از کمیسیون‌های محترم انتخاباتی متوقع است که با کمال امانت‌داری مراحل باقی مانده انتخابات را مدیریت سالم نموده و با دقت هرچه بیشتر در شمارش آرأ، اعلام نتایج انتخابات و رسیده‌‎گی به شکایات در موعد معیینه، مشروعیت واصل شفافیت انتخابات را تضمین نمایند.
در عین حال، کمیسیون از نامزدان محترم توقع دارد که با احترام به آرأ شهروندان افغانستان، نتایج مشروع و قانونی انتخابات را پذیرفته و در صورت وجود اعتراضات و شکایات، به مراجع قانونی متوسل شوند.
کمیسیون مسقل حقوق بشر افغانستان با قربانیان ناشی از حوادث خشونت‌بار امروزی ابراز همدردی نموده و از نهادهای ذیربط دولتی تقاضا می‌نماید که به قضایا و حوادث مطابق به احکام قانون جداً رسیده‌گی نماید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.