فرمانده پولیس کابل: جـرم امرخیـل مسـتند است

گزارشگر:26 جوزا 1393 - ۲۵ جوزا ۱۳۹۳

فرمانده پولیس کابل می‌گوید که اسناد و فیلم‌های مستندِ تقلب رییس دبیرخانۀ کمیسیون مستقل انتخابات را در اختیار دارد.
جنرال ظاهر ظاهر فرمانده پولیس کابل روز گذشته به رسانه‌ها گفت که جرم ضیاالحق امرخیل مستند است و دربارۀ تقلب او، اسناد و شواهد معتبر در اختیار دارند.
پولیس کابل روز شنبه در نزدیکی کمیسیون انتخابات دو موتر مملو از مواد انتخاباتی را درحالی توقیف کرد که از سوی دو راننده به محل نامعلومی انتقال داده می‎شد.mnandegar-3 مسوولان پولیس کابل می‏گویند که این مواد به خاطر تقلب به نفع نامزد مشخصی از کمیسیون بیرون کشیده شده بود.
اکنون، جنرال ظاهر ظاهر فرمانده پولیس کابل از نهادهای مسوول می‌خواهد که باید هیأتی را به منظور بررسی پروندۀ تقلب سازمان‎یافتۀ امرخیل رییس دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات موظف سازند تا مشخص گردد که آقای امرخیل چه‌گونه و برای چه کسی کار می‌کرده است.
او گفت: «جرم او (امرخیل) مستند است؛ قدم به قدم هر کاری را که انجام داده؛ اسناد موجود است؛ یعنی تمام اسناد در نزد من است. قضیه ایجاب می‌کند که هیأتی تعیین شود و بیاید پرسان کند هم از من پرسان کند و هم از او پرسان کند. چرا که تمام اسناد ورق به ورق، نقطه به نقطه و فلم در نزد من است. ایجاب می‌کند که یک هیأت به خاموشی این(قضیه) را تعقیب کند. باز دیده شود که نتیجۀ تعقیب هر چی بود مطابق آن عمل شود.»
جنرال ظاهر گفت: این مقام کمیسیون مستقل انتخابات، بدون اطلاع پولیس خواسته مواد حساس این کمیسیون را انتقال دهد که این‌ کار وی خلاف قانون است و باید این فرد مورد تحقیق قرار گیرید.
در این حال، سریر احمد برمک کمیشنر کمیسیون انتخابات می‌گوید که رییس دبیرخانۀ کمیسیون (امرخیل) صلاحیت ندارد بدون مشورۀ اعضای کمیسیون انتخابات کاری را در پیش گیرد.
آقای برمک در پیوند به اتهاماتی‌که بر امرخیل وجود دارد، از اظهار نظر خودداری کرد و اما تاکید کرد که این موضوع از سوی کمیسیونی که در این رابطه ایجاد شده، بررسی خواهد شد.
بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان نیز به شدت نگران انتقال مواد حساس انتخاباتی توسط یک راننده به محل نامعلومی است.
این نهاد می‎گوید که اگر نیازی به مواد انتخاباتی در محلی بود، چرا امرخیل شخصاً این مواد را آن‌هم در ساعت ۳:۰۰ پس از چاشت یعنی یک ساعت قبل از پایان رأی گیری، انتقال می‎داد.
اما ضیاالحق امرخیل رییس دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات اتهامات علیه خودش را رد کرده و آن را توطیه شخصی فرمانده پولیس کابل خوانده است.
او نیز خواستار تحقیقات در این زمینه شده است.
این درحالی است که مجلس سنا از حکومت خواسته کسانی‌که در کمیسیون انتخابات به سود نامزد مشخصی کار کرده‎اند، به پنجۀ قانون سپرده شوند.
جنرال ظاهر ظاهر فرمانده پولیس کابل روز شنبه در محل توقیف صندوق‌هایی‌که توسط افراد وابسته به رییس دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات به جای نامعلومی انتقال داده می‌شد، به خبرنگاران گفت: امروز (شنبه) ساعت ۲ بعد از ظهر دو موترِ مملو از صندوق‌هایی‌که معلوم نبود در داخل آن چیست و بدون این‌که سکورت (محافظت) شوند، در ساحۀ حوزۀ نهم توسط پولیس توقیف داده شد.
جنرال ظاهر افزود: «در نخست آمر حوزۀ نهم امنیتی با این صندوق‌ها مواجه شد و بعداً برای ما اطلاع داد. زمانی‌که ما دیدیم این مواد مشکوک به نظر می‌رسد و خواستیم که آن را به حوزه انتقال دهیم، آقای ضیاالحق امرخیل رییس دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات که مردم نیز دّمش را گرفته بود، آمد و گفت: من اجازه نمی‌دهم تا این مواد توقیف شود و محافظانش نیز بالای پولیس کابل مرمی تیر کردند و حالا نیز از ترس می‌گوید که این مواد را در اختیار پولیس قرار نمی‌دهم و آن را انتقال می‌دهم.»
پیش از این نیز ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله عبدالله از سوءظن دربارۀ عملکرد امرخیل سخن زده بود.
محمد محقق معاون داکتر عبدالله عبدالله گفته بود که رییس دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات فرد قابل اعتمادی نیست.
همچنان براساس گزارش‎ها هفت تن از کمیشنران کمیسیون انتخابات در نامه‎یی از رییس‎جمهور کرزی خواستند که ضیاالحق امرخیل را از سمتش برکنار کند؛ اما ظاهراً آقای کرزی از امرخیل حمایت کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.