داکتر عبدالله عبدالله: دیگـر امـرخیل قـابل اعـتماد نیسـت

گزارشگر:هارون مجیدی - ۲۷ جوزا ۱۳۹۳

در حالی که دو روز از درخواست داکتر عبدالله عبدالله نامزد پیشتاز انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، مبنی بر به تعلیق درآوردن وظیفۀ ضیاءالحق امرخیل رییس دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات می‌گذرد، مسوولان این کمیسیون می‌گویند که دربارۀ اتهامات وارده بر امرخیل اسنادی وجود ندارد.
این درحالی است فرمانده پولیس کابل و تیم اصلاحات و همگرایی می‎گویند که ده‎‏ها سند معتبر دربارۀ تقلب سازمان‎یافتۀ امرخیل به نفع اشرف غنی احمدزی را در اختیار دارند.mnandegar-3
تیم اصلاحات و همگرایی می‎گوید که ارگ ریاست‏جمهوری به گونۀ مستقیم از آقای امرخیل پشتیبانی می‎کند.
داکتر عبدالله عبدالله یک‎شنبه شب با اشاره به توقیف دو موتر مملو از مواد انتخاباتی در نزدیکی کمیسیون انتخابات در روز برگزاری انتخابات توسط پولیس که بعداً ثابت گردید که این مواد را ضیاالحق امرخیل رییس دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات به خاطر تقلب به نفع نامزد مشخصی انتقال می‌داد، گفت : «این نمایان‌گر دخالت مستقیم رییس دارالانشای کمیسیون انتخابات است و عملی که صورت گرفته بود، سوال برانگیز بود و در این زمینه پولیس مداخله کرده بود و بعداً گفته شد که یک سوء تفاهمی صورت گرفته است و ما مسأله را به این آسانی قبول کرده نمی‌توانیم.»
داکتر عبدالله عبدالله هم‌چنان افزود: «چطور مسأله‌یی که به این ترتیب صورت گرفته است، یک سوء تفاهم باشد؛ چطور بدون محافظت صندوق‌های مواد انتخاباتی انتقال بیابد، به چه دلیل آیا شمار پولیس کافی نبود؟ بعداً گفته شد که وزیر صاحب داخله در جریان قرار داشته است و وزیر امور داخلۀ افغانستان هم اعلام کردند که در جریان این مسأله نبوده اند.»
آقای عبدالله عبدالله تأکید کرد، در پیوند به کارکردهای ضیاالحق امرخیل از این پیش نیز مشکلاتی و شواهد موجود بود و ما رییس جمهور افغانستان و رییس کمیسیون انتخابات را در جریان قرار داده بودیم تا به‌خاطر شفافیت انتخابات تصمیم بگیرند.
آقای عبدالله عبدالله تأکید کرد، اقدام نکردن در بارۀ به تعلیق در آوردن کار ضیاالحق امرخیل نشان‌گر عدم تعهد مبنی بر شفافیت در پروسۀ انتخابات است.
رهبر تیم اصلاحات و همگرایی اما می‌گوید، به این تقاضای ما که به‌خاطر شفافیت و قانون‌مندشدن انتخابات بود، رییس جمهور وقعی نگذاشت.
داکتر عبدالله عبدالله نامزد پیشتاز انتخابات ریاست‌جمهوری با تأکید گفت: «ما خواستار به تعلیق در آوردن وظیفۀ رییس دارالانشای کمیسیون انتخابات هستیم؛ هیچ نوع اعتمادی در این راستا باقی نمانده است که ما به حرف و وعدۀ کسی اعتماد کنیم.»
این نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهور بار دیگر از اشتراک مردم در روند انتخابات سپاسگزاری کرد و افزود، ما به حمایت مردم خود افتخار می‌کنیم و بار دیگر خواستار شفافیت در پروسۀ انتخابات هستیم.
داکترعبدالله عبدالله تأکید کرد، در انتخابات از هیچ کس نخواستیم از ما پشتیبانی کند و توکل ما به خداوند و به رأی مردم بود که مردم در دور اول و دوم انتخابات این را به اثبات رساندند.
این نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهور با بیان این‌که هیچ مرجع بی‌طرفی وجود ندارد خاطر نشان کرد: «در هر عملی که صورت می‌گیرد ما باید حضور داشته باشیم؛ وقتی میلیون نفر از مردم افغانستان بالای ما اعتماد می‌کند؛ ما یک طرف عمدۀ تصمیم‌گیرنده در این مملکت هستیم.»
آقای عبدالله تأکید کرد که تصمیم تیم اصلاحات و همگرایی در رابطه به ضیاالحق امرخیل رییس دبیر خانۀ کمیسیون انتخابات قابل تغییر نیست.
در عین حال، محمد یوسف نورستانی رییس کمیسیون انتخابات اتهام تقلب بالای رییس دبیرخانۀ این کمیسیون را بی بنیاد خوانده و اتهامات وارده بر امرخیل را از ریشه رد می‌کند.
آقای نورستانی هم‌چنان می‌گوید، برخورد پولیس با رییس دبیرخانۀ این کمیسیون در روز انتخابات یک سوء تفاهم بوده است.
رییس کمیسیون انتخابات افزود، در حال حاضر هیاتی توظیف شده است تا روی این پرونده تحقیق کند که بعد از پایان کار این هیات نتیجۀ آن اعلام خواهد شد.
هفت میلیون اشتراک‌کننده پرسش برانگیز است
همچنان، داکتر عبدالله عبدالله نامزد پیشتاز انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید، اعلام اشتراک هفت میلیون اشتراک کننده در انتخابات دور دوم ریاست جمهوری افغانستان سوال برانگیز است و در این زمینه باید کمیسیون انتخابات توضیحات بدهد.
آقای عبدالله عبدالله هم‌چنان افزود، علایمی که نشان‌گر اشتراک بیشتر رای دهنده‌گان در اکثر نقاط کشور باشد را در اختیار نداریم.
این نامزد پیشتاز انتخابات ریاست‌جمهوری بیان داشت که آنان خواستار توضیحات کمیسیون انتخابات در این زمینه شده بودند، اما کمیسیون انتخابات توضیحات کافی و قناعت بخش را ارایه نکرده است.
رهبر تیم اصلاحات و همگرایی تأکید کرد: «این یک حقیقت خاص است که بنابر شرایطی که بود مردم در دور دوم مانند دور اول در انتخابات اشتراک نکردند.»
نامزد پیشتاز انتخابات ریاست‌جمهور گفت، ما شواهد و مدارک زیادی در پیوند به مداخله در مسایل انتخابات را در اختیار داریم و آن را با مردم شریک خواهیم کرد.
آقای عبدالله بار دیگر تأکید کرد: «اگر شمار رأی دهنده‌گان، صرف نظر از اینکه برای کی رأی داده اند، متناسب به نفوس و وضعیت امنیتی نباشد، برای ما قابل قبول نخواهد بود.»
اما یوسف نورستانی می‌گوید آماری را که آن‏ها ارایه کرده اند، تخمینی بوده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.