تحلیلگران در پیوند به سفر رییس‌‌جمهور به هند: باید از سیاست‎های مقطعی عبور کنیم

- ۰۵ ثور ۱۳۹۴

هارون مجیدی/ یک شنبه ۶ ثور ۱۳۹۴
برای تأمین صلح و ثبات در کشور، دولت وحدت ملی باید سیاست روشن و حساب‎شده در مناسبات منطقه‎یی و جهانی خویش داشته باشد و از سیاست‌های مقطعی جلوگیری نماید.
شماری از آگاهان و اعضای مجلس با اشاره به سفر رییس‌جمهور غنی به هند می‌گویند، از آنجایی‌که هند یکی از شریکان اصلی کمک به بازسازی و mnandegar-3توسعۀ افغانستان بوده است، این سفر اهمیت فراوانی دارد.
به گفتۀ این تحلیلگران، در شرایط امروزی ایجاب می‌کند تا افغانستان در میان کشورهای منطقه سیاست متوازن را اتخاذ کند.
آنان می‌گویند که با انجام این سفر حلقۀ مفقودی روابط خارجی افغانستان پیدا می‌شود.
قرار است اشرف غنی رییس‌جمهوری کشور روز دوشنبۀ هفتۀ جاری برای نخستین‌بار به هند سفر رسمی داشته باشد که انجام این سفر برای افغانستان مهم پنداشته شده است.
گفته شده که رییس جمهور در این سفر با مقام‌های هندی در بارۀ مسایل مختلف گفت‌وگو خواهد داشت.
داکتر طاهر هاشمی استاد در دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل می‌گوید: روابط افغانستان با کشورهای منطقه باید دوستانه باشد و در عین زمان برای ثبات افغانستان ممد واقع شود.
آقای هاشمی می‌افزاید: «شماری از کشورهای منطقه به اثبات رسانده اند که افغانستان در هر شرایطی که باشد سیاست آن‌ها تغییر نمی‌کند، مثلاً روابط میان افغانستان و پاکستان که بارها قراردادها امضا رسیده و بعداً به آنچه امضا کرده بودند، عمل نکردند و پاکستان هیچ‌گاهی از سیاست حاکمانۀ خود در قبال افغانستان نگذشت.»
او تصریح می‌کند: با ایجاد دولت وحدت ملی بازهم روشی که با پاکستان گرفته شد، احتمال می‌رفت که تأثیر منفی روی روابط با هند بگذارد؛ اما، با وجود اشتباهاتی که از طرف افغانستان صورت گرفت، هندبه خاطر موقعیت حساس و منافع ملی خود این موارد را پشت گوش کرد.
این استاد دانشگاه سفر رییس جمهور به هند را بسیار مهم پنداشته، می‌گوید: اگرکسانی که با آقای غنی می‌روند بتوانند قراردادهای مسلکی را به امضا برسانند و موقعیت افغانستان را در آینده حفظ کنند، این سفر نتیجۀ مثبتی خواهد داشت.
او باور دارد، در موقعیتی که امروزه افغانستان قرار دارد اگر از هر طرفی خواهان کمک شود، آماده‌گی نشان می‌دهند اما برای ما است تا از این فرصت برای رفاه و ساختن افغانستان استفاده کنیم.
این دانشگاه می‌گوید که این سفر از لحاظ نظامی و اقتصادی برای افغانستان بسیار زیاد اهمیت دارد و نیازمند این است که با دیپلماسی طرف افغانستان نیازهای خود را چگونه بیان می‌دارد.
او می‌گوید که این سفر برای هندوستان به عنوان یکی از کشورهای مهم در منطقه نیز اهمیت دارد تا این کشور در روابط خود توازن داشته باشد.
در این حال، سیف الدین سیحون استاد دانشکدۀ اقتصاد دانشگاه کابل می‌گوید: روابط افغانستان و هند استراتیژیک است که این روابط پیشینۀ تاریخی دارد و این روابط همیشگی و پایدار است.
آقای سیحون می‌افزاید: در سال‌های اخیر از نگاه اقتصادی؛ هند یکی از شرکای بسیار مهم بعد جامعۀ اروپا و امریکا برای افغانستان بوده است که نسبت به دیگر کشورهای منطقه‌یی همکاری‌های زیاد داشته است.
این استاد دانشگاه کابل باور دارد که اگر در این سفر دورنمای روشن و دید دقیق نسبت به قضایا مطرح شود سبب گشایش فاز جدید در روابط میان هر دو کشور خواهد شد.
آقای سیحون با اشاره به وضعیت موجود افغانستان تأکید می‌کند: «ما ناگذیر هستیم که با پاکستان و هند روابط خود را تأمین کنیم و در تقابل با یکدیگر این روابط تعبیر نشود و افغانستان باید سیاست روشن میان کشورها داشته باشد و از سیاست مماشات و مقطعی بگذرد.»
او از رهبران می‌خواهد که سیاست خارجی خود را بر بنیاد منافع کشور تعیین کنند و از منافع متقابل استفاده ببرد.
هم‌چنان، داکتر جعفر مهدوی عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید: تأمین صلح پایدار در افغانستان با مشارکت، همیاری و حُسن نیت همه کشورهای منطقه میسر می‌شود، به این معنا که تنها با دادن امتیاز به پاکستان نمی‌شود صلح و ثبات را در افغانستان آورد و باید با همه کشورها روابط نیک داشته باشیم.
او می‌گوید: همان‌گونه که دولت وحدت ملی برای تأمین صلح در افغانستان دیدگاه‌های پاکستان را باید داشته باشد نیاز است تا با هند به عنوان یکی از همکاران دیرینۀ افغانستان این کشور را نیز در مسایل دخیل سازد.
آقای مهدوی هم‌چنان تأکید می‌کند: افغانستان در نگاه‌های کلان خود در سیاست خارجی باید بکوشد تا توازن مناسبات خود را با کشورهای منطقه و جهان حفظ کند.
او خاطر نشان می‌کند که تاریخ نشان داده است هر زمانی که کشوری به یک طرف تمایل بیشتر نشان داده با بی ثباتی روبرو شده است.
آقای مهدوی با بیان این‌که این سفر تنها صرفاً دیپماتیک نخواهد بود تصریح می‌کند: در بسته‌یی‌که رییس جمهور از سفرهایش به پاکستان، عربستان، چین، امریکا و ایران داشت، هند یکی از حلقه‌های مفقودی بود که انجام این سفر نشان دهندۀ اصل رعایت توازن در سیاست خارجی رعایت می‌شود.
هند از گسترش نفوذ پاکستان در افغانستان ابراز نگرانی کرده است. هند از متحدان اصلی افغانستان در چند دهۀ پسین بوده است. این کشور همواره از حکومت مرکزی افغانستان حمایت کرده و مخالف گروه‎ها و حلقات تروریستی بوده که منافع افغانستان را تهدید کرده اند.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.