«طالبان در پشت نقاب» رونمایی شد

گزارشگر:روح الله بهزاد/ 28 میزان 1393 - ۲۷ میزان ۱۳۹۳

mnandegar-3 نخستین اثر پژوهشی ابومسلم شیرزاد ژورنالیست مطرح کشور، در دانشگاه افعانستان رونمایی و نقد شد.
در این برنامه، شمار زیادی از استادان دانشگاه، خبرنگاران و دانشجویان اشتراک وزریده بودند که این کتاب توسط دُکتر فرامرز تمنا رییس دانشگاه افغانستان و امرالله صالح رییس پیشین ریاست عمومی امنیت ملی نقد و بررسی گردید.
دُکتر فرامرز تمنا در این برنامه گفت: نوشتن اثر علمی با توجه به شرایط سیاسی و امنیتی افغاتسنان کاری‌ست گران‌قدر، که در اثر علمی «طالبان در پشت نقاب» به موضوعات سیاسی و امنیتی از پس منظر معرفت شناسانه پرداخته شده است.
آقای تمنا افزود: «در مطالعات ایدیولوژیک در روابط بین الملل دو گونه نگاه به پدیدها وجود دارد که یکی نگاه فلسفی‌ست که به آن نگاه آسمانی نیز می‌گویند و دیگر نگاه زمینی‌ست به که به آن مباحث عینی نیز می‌گویند.»
رییس دانشگاه افغانستان خاطر نشان کرد: شماری از نویسنده‌گان به دنبال حوادث تاریخی می‌روند، بدون نگاه تحلیلی و گروه دیگری از نویسنده‌گان به دنبال نگاه‌های تحلیلی، آسمانی و فلسفی می‌روند، بدون مدد جستن از آن‌چه که در جهان واقع اتفاق می‌افتد که به گفتۀ الکسین دوتوکوی یکی از اندیشمندان، هر دو گروه به خطا رفته اند، ما در معرفت شناسی علمی از هر دو نگاه باید استفاده کنیم که آمیزۀ هر دو متن علمی را گران‌قدر می‌سازد که در این کتاب از هر دو حُسن استفاده برده شده است.
امرالله صالح رییس پیشین عمومی امنیت ملی افغانستان و یکی از سخنرانان این برنامه با بررسی زادگاه و نگاه طالبان در زمان حاکمیت و بعد از آن، گفت: در این کتاب دوره‌های زیاد تاریخی افغانستان به بررسی گرفته شده است و نویسنده توقع داشته که خوانندۀ کتاب باید دانش خاصی داشته باشد.
آقای صالح هم‌چنان تأکید کرد: کتاب طالبان در پشت نقاب که یک تحقیق عقب میز است، به یک قشر ویژه نوشته شده است.
رییس پیشین عمومی امنیت ملی با اشاره به ضعف‌های این کتاب گفت: «این کتاب یک مجموعۀ عکس بی‌ربط با محتوای کتاب دارد و هم‌چنان مشکلات نگارشی نیز در آن دیده می‌شود»
در نظر نگرفتن قربانیان جنگ و مخالفان طالبان از ضعف‌های دیگر این کتاب به نظر آقای صالح بود.
کتاب طالبان در پشت نقاب که توسط انتشارات سعید در کابل به نشر رسیده به‌گونۀ مفصل به چگونگی ظهور،رمز سقوط و معمای بازتولد گروه طالبان می‌پردازد.
این اثر هم‌چنان در کنار پرداختن به آغاز به کار این گروه، تشریحات مهمی در پیوند به ماهیت طالبان و هم‌چنان به بررسی اسناد معتبر رابطه داشتن پاکستان و غربیان با این گروه نیزپرداخته است.
این برنامه با سخنان ابو مسلم شیرزاد نویسندۀ این کتاب و صرف عصرانه به پایان رسید.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.