تشت رسوایی کمیسیون انتخابات از بام افتاد

گزارشگر:2 سرطان 1393 - ۰۱ سرطان ۱۳۹۳

تیم اصلاحات و همگرایی اسنادی را منتشر کرد که در آن از تقلب سازمان‏یافتۀ یک مقام ارشد کمیسیون انتخابات به سود اشرف‌غنی احمدزی پرده بر داشته می‎شود.
محمد ارسلایی رییس ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله عبدالله نامزد پیشتاز انتخابات ریاست‎جمهوری روز یک‎شنبه در یک کنفرانس خبری ضمن افشای این اسناد اظهار داشت: کمیسیون مستقل انتخابات که باید بی‌طرف عمل می‎کرد، متأسفانه نتوانست بی‎طرفی خود را حفظ کند.mnandegar-3
وی گفت: اسناد مختلف و زیادی در دست دارند که نشان‌دهندۀ تقلب سازمان‌یافتۀ کمیسیون مستقل انتخابات به نفع یک نامزد است و افشای بقیه اسناد همه روزه ادامه خواهد یافت.
به گفتۀ ارسلایی، در این فایل صوتی که متعلق به ضیاءالحق امرخیل رییس دبیرخانۀ کمیسیون مستقل انتخابات است، وی طی تماس‌های تلفنی، با اعضای کمیسیون انتخابات در ولایات لغمان، ننگرهار، فاریاب و … صحبت کرده و از آنها می‎خواهد تا به نفع یک کاندیدای خاص صندوق‎ها را پُر کنند.
رییس ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله افزود: کمیسیون بررسی شکایات انتخاباتی نیز صبح روز گذشته اعلام کرد که ۳ شکایت از امرخیل دریافت کرده که در حال بررسی و ارزیابی است.
ارسلایی همچنین گفت: وی صلاحیت ندارد بگوید که این فایل صوتی را از کجا به‌دست آورده اما این راز را با مقامات دولتی و هر مقامی که بخواهد این مسأله را بررسی کند، در میان خواهد گذاشت.
امرخیل و کمیسیون بررسی شکایات تاکنون در این مورد اظهار نظر نکرده‌اند.
بخش‌هایی از گفت‏وگوهای مهندسان تقلب
ضیاءالحق امرخیل به رییس ستاد انتخاباتی اشرف‌غنی احمدزی در ولایت غزنی در یک صحبت تیلفونی می‌گوید که به وی افراد خوب و کارکن را معرفی کند تا در جاهای مهم مقرر گرداند.
امرخیل در این مکالمه اضافه می‌کند که چند نفر در بدخشان نیز به نفع اشرف‌غنی احمدزی معرفی شده که کارهای خوب کرد‌ه‌اند؛ اما نیاز به افرادی دیگری نیز است.
او از افراد اشرف‌غنی احمدزی به ویژه از غلام جیلانی پوپل انتقاد می‌کند که چرا همیشه با اشرف‌غنی احمدزی در جلسات استند و باید به جای جلسه کار کنند.
این مقام ارشد کمیسیون انتخابات، از مسوولان کمپاین اشرف غنی انتقاد کرده می‏‎گوید که چرا آنها هر وقت در زیر زنخ اشرف غنی می‌نشینند؛ درحالی که جلسه با او(امرخیل) مهمتر از جلسه با اشرف‌غنی است.
رییس دبیرخانه کمیسیون انتخابات در یک تماس تیلفونی دیگری که با رییس کمیسیون انتخابات ولایت لغمان دارد، می‌گوید که کار در ولایت لغمان(به سود نامزد مورد حمایتش) ضعیف است و باید شدت بگیرد.
او خطاب به رییس انتخابات ولایت لغمان می‌گوید: با افرادی که من برایت معرفی کردم ببین و یک پلان منظم بساز.
امرخیل به رییس ولایتی لغمان می‌گوید که به جرأت کار کند؛ اما رییس انتخابات ولایت لغمان به او می‌گوید که با فرمانده امنیه ولایت لغمان (جنرال داوود امین ) صحبت کند تا برایش مشکل ایجاد نکند. امرخیل از او تقاضای شماره تلیفون آقای امین را می‌کند. او اطمینان می‌دهد که مشکل‌اش را حل می‌سازد.
امرخیل همچنان در یک صحبت تیلیفونی دیگر به یک فردی به نام «داکتر مشال» که در جنوب کشور مسوول انتخابات است، نیز صبحت می‌کند و به او می‌گوید که با مهمانی که برایت معرفی کردم، هر چه عاجل ببین.
امرخیل در این گفت‎‏وگوی تلیفونی می‎گوید که مسوول ولایات جنوبی باید کار خود را همراه سلطانی هماهنگ کند. احتمال برده می‎شود سلطانی از افراد مربوط به تیم اشرف غنی احمدزی باشد.
رییس دبیرخانۀ کمیسیون مستقل انتخابات همچنین به مسوول ولایتی کمیسیون می‌گوید که در ولسوالی بلوچ‌ها و دیگر مناطق با افراد بیبیند و کار بیشتری انجام دهد و همچنان به او می‌گوید که افراد آنان را در جاهای مهم جا بجا کن.
قصه همین‌جا به پایان نمی‌رسد و امرخیل وارد یک مکالمۀ تیلفونی دیگر با مسوول کمیسیون در ولایت فاریاب می شود. آقای امرخیل به مسوول ولایتی کمیسیون در فاریاب دستور می‌دهد که پشتون‌ها و ازبک‌ها را بیشتر به حیث منیجران خود به کار گیرد.
امرخیل: کارها چطور است؟
کارمند کمیسیون: ما در اینجا کمی مشکل داریم.
امرخیل: مشکل چی است؟
کارمند کمیسیون: مشکل این است که افراد غیرپشتون در دفتر ما اکثریت هستند.
امرخیل: چرا گم‌شان نمی‌کنی، چوب را گرفته همۀ شان را بیرون بکش. در عوض کارمندان ازبیک و پشتون استخدام کن. شرم است برای تان. اگر این کار را نکنید، آنها (تیم رقیب) موفق خواهند شد.
کارمند کمیسیون: من دنبال بهانه استم که برطرف‌شان کنم.
امرخیل: همه را برطرف کنید، با مرکز به تماس شده در استخدام کارمندان پشتون و ازبیک اقدام نمایید… میشنوی؟
این درحالی است که مسوولان بخش ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله عبدالله اعلام کرده‎اند که آن‏‎ها در روزهای آینده نیز اسناد موثقی را در پیوند به تقلب سازمان‎‏یافتۀ کمیسیون انتخابات به نشر خواهند رساند.
پیش از این داکتر عبدالله عبدالله، خواستار برکناری ضیاءالحق امرخیل از ریاست دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات شده و گفته بود که دیگر بالای کمیسیون اعتماد ندارد.
آقای عبدالله همچنان تمام روابطش را با کمیسیون‎های انتخاباتی قطع کرد.
این درحالی است که بسیاری‎ها می‎‌گویند، در اکثریت مطلق مناطق افغانستان، مسوولان دفاتر کمیسیون انتخابات از سوی امرخیل گماشته شده‎اند و به سود اشرف غنی احمدزی کار کرده‎اند. اما ستاد اشرف‌غنی احمدزی همواره این ادعا ها را رد کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.