یک عضو پیشین کمیسیون شکایات: کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی به شکایت‎‏ها بدون ملاحظات سیاسی رسیده‎گی کند

گزارشگر:ناجیه نوری / 10 سرطان 1393 - ۰۹ سرطان ۱۳۹۳

به محض این‌که اطلاعاتی مبنی بر تقلب، تخطی و یا تخلفی به کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌رسد، این کمیسیون وظیفه دارد که بی‌درنگ به آن رسیده‌گی کند.
یک عضو پیشین کمیسیون شکایات انتخاباتی با تأکید بر این مطلب می‌گوید، فرا خواندن اهل خبره، نهادهای عدلی و قضایی و نماینده‌گان سازمان ملل در مورد این‌که اسناد ارایه شده از سوی تیم داکتر عبدالله از کجا به دست آمده، جعلی است و یا اصلی؛ یک بحث جداگانه است و تبعاتی که این سند روی روند انتخابات گذاشته بحث دیگری است؛ mnandegar-3بنابراین برای حل بن بست پیش آمده در قدم نخست باید هرچه زودتر به آن رسیده‌گی صورت گیرد و اصلی بودن و مورد این‌که این صدا از کدام منبع به دست آمده، مربوط به ارگان‌های قضایی است که بعداً می‌شود به آن رسیده‌گی کرد.
در همین حال، شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان می‌گویند، وظیفه کمیسیون شکایات انتخاباتی در حال حاضر رسیده‌گی به شکایات و تقلباتی است که روند را با بن بست مواجه کرده و حیثیت هر دو کمیسیون را زیر سوال برده، نه این مساله که این صدا از کجا به دست آمده است.
اما شماری از استادان دانشگاه می‌گویند، مشخص‌ساختن این منابع از صلاحیت کمیسیون شکایات انتخاباتی است، زیرا در حال حاضر صدا و تصویر از منابع اثباتیه جرم شناخته نمی‌شود.
تنش‌های انتخاباتی زمانی اوج گرفت که تیم انتخاباتی داکتر عبدالله نوار صوتی را نشر کردند که رییس اسبق دبیرخانه کمیسیون انتخابات به زیردستان خود هدایت می‌دهد که به نفع یک نامزد مشخص تقلب کنند.
اما کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید که نوارهای صوتی را ارزیابی خواهند نمود، ولی اول باید مشخص شود که منبع این نوار ها کدام است؟ آیا مجوز قانونی برای ثبت آن وجود داشته یا خیر؟ نظر اهل خبره گرفته شود و معلوم شود که نوار ها چه وقت ثبت شده اند.
ولی محمد فهیم حکیم عضو پیشین کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید، کمیسیون شکایات طبق قانون انتخابات وظیفه دارد که هرگاه اطلاع کسب کند که تخطی یا تقلب صورت گرفته، بدون درج شکایات به آن رسیده‌گی کند.
او تاکید می‌کند، به محض اینکه اطلاعی مبنی بر تقلب، تخطی و یا تخلفی به کمیسیون شکایات بدون درج شکایات می‌رسد، کمیسیون وظیفه دارد که به آن رسیده‌گی کند.
فهیم افزود، رسیده‌گی به شکایاتی که تأثیرات بسیار وسیعی روی نتایج انتخابات داشته باشد مانند همین نوارهای صوتی که ارایه شده از وظایفی اولیه کمیسیون شکایات است و باید به آن رسیده‌گی صورت گیرد.
وی تصریح کرد: ولی رسیده‌گی به این مساله که منبع این صوت کدام است و از کجا به دست آمده مرحلۀ بعدی است که کمیسیون باید آن را به دادگاه ارجاع دهد.
به گفتۀ حکیم، فرا خواندن اهل خبره، نهادهای عدلی و قضایی و نماینده‌گان سازمان ملل درمورد اینکه این اسناد از کجا به دست آمده، جعلی است یا اصلی، یک بحث جداگانه است و تبعاتی که این نوارها روی روند انتخابات گذاشته بحث دیگری است؛ بنابراین برای حل بن بست پیش آمده در قدم نخست باید هرچه زودتر به آن رسیده‌گی صورت گیرد و اصلی بودن و اینکه این صدا از کدام منبع به دست آمده مربوط به ارگان‌های قضایی است که بعداً می‌شود به آن رسیده‌گی کرد.
او افزود، در حال حاضر کمیسیون شکایات منحیث یک نهاد دایمی در قدم نخست باید به این شکایت که تبعات آن روی انتخابات سایه انداخته است، رسیده‎گی کند و قناعت طرف دعوا را فراهم نماید.
این عضو پیشین کمیسیون شکایات انتخابات گفت، کمیسیون شکایات انتخاباتی برای حل این بن بست بدون ملاحظات سیاسی و با استفاده از صلاحیت‌های قانونی خود باید به این شکایات رسیده‌گی کنند.
او می‌گوید، نکته مهم دیگر اینکه کار بسیار مشکل، اشتباه در فورم‌های توحیدی رای‌ است، طورمثال نامزدی در محلی رای دارد؛ اما در مرکز توحید برای او رای رسانده نمی‌شود و یا نامزدی در محل رای‌دهی اصلاً رای ندارد؛ اما در مرکز توحید برای او رای رسانده می‌شود؛ بنابراین تا زمانیکه در این موارد شکایتی درج نشده باشد، یافتن حقیقت کار ساده‌یی نیست.
در همین حال، محمد عبده عضو کمیسیون قضایی مجلس نماینده‌گان می‌گوید، وظیفه کمیسیون شکایات در حال حاضر رسیده‌گی به شکایات و تقلباتی است که روند را با بن بست مواجه کرده و حیثیت هردو کمیسیون را زیر سوال برده، نه این مساله که این صدا از کجا به دست آمده است.
به گفتۀ این عضو مجلس، کمیسیون‌های انتخاباتی باید مجرمین را که به نام و حیثیت کمیسیون‌های انتخاباتی صدمه وارد کردند، از طریق بررسی همین شکایات شناسایی و آنان را به ارگان‌های عدلی و قضایی معرفی کنند.
وی تاکید کرد، شاید یک شهروند افغانستان برای نجات این پروسه این صدا را افشا کرده؛ حالا کمیسیون‌های انتخاباتی به جای اینکه به اصل قضیه بپردازد، دنبال بهانه‌جویی می‌گردد.
او تصریح کرد، فرض کنیم که یک شخص از یک حمله انتحاری به نیروهای امنیتی گزارش می‌دهد، دراین صورت این شخص که خدمت بزرگی کرده، باید محاکمه شود، یا اینکه این شهروند قابل تقدیر است؟
به گفتۀ این عضو مجلس، چون کمیسیون‌های انتخاباتی درمهندسی انتخابات دست دارند؛ بنابراین به بهانه اینکه این صدا از کدام مبنع به دست آمده و آیا این منبع قانونی است یا خیر، به قضیه رسیده‌گی نمی‌کنند و در صدد وقت‌کشی اند.
اما شهلا فرید استاد دانشکده حقوق دانشگاه کابل می‌گوید، کمیسیون شکایات صلاحیت دارد که منبع هرآن شکایتی که ثبت این کمیسیون می‌گردد را درخواست کرده و مطابق به آن عمل کند.
او تاکید کرد، مشخص ساختن این منابع از صلاحیت کمیسیون شکایات انتخاباتی است، زیرا در حال حاضر صدا و تصویر از منابع اثباتیه جرم شناخته نمی‌شود.
به گفتۀ این استاد دانشگاه، هرگاه یک ناظرانتخاباتی شکایتی را درج کند، کمیسیون شکایات بدون منبع به این شکایت باید رسیده‌گی کند؛ اما چون این صدا توسط ناظر ارایه نشده؛ بنابراین باید منبع آن مشخص گردد.
وی افزود، هر ادعا یا شکایت تا از مجرای قانونی آن صورت نگیرد، شکایت قانونی نخواهد بود؛ پس اول باید شکایت درج کمیسیون شکایت انتخاباتی گردد، سپس به آن رسیده‌گی صورت گیرد.
این در حالی است که در ماده ۶۲ قانون انتخابات آمده که کمیسیون شکایات می‌تواند بدون موجودیت اعتراض و شکایات به محض آگاهی یافتن از ارتکاب تخطی، تقلب و یا تخلف موضوع را تحت رسیده‌گی قرار دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.