دکتر سپنتا با اشاره به حضور نظامیان پاکستانی در جنگ هلمند: پاکـستان آشـکـارا تجـاوز مـی‌کنـد

گزارشگر:10 سرطان 1393 - ۰۹ سرطان ۱۳۹۳

دکتر رنگین‌ دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی ریاست‎جمهوری افغانستان می‌گوید که نظامیان پاکستانی در جنگ ولایت هلمند، به گونۀ آشکار حضور دارند.
دکتر سپنتا که اخیراً از اسلام‎آباد برگشته است، روز گذشته در یک نشست خبری سفر اخیرش به پاکستان را مؤثر خواند، اما گفت که هنوز هم به همکاری صادقانۀ اسلام آباد در امر مبارزه با تروریزم به دیده شک می‌نگرد.mnandegar-3
دکتر رنگین دادفر سپنتا، جنگ اخیر در هلمند و کنر را تجاوز آشکار پاکستان بر افغانستان می‌داند و می‌گوید که در این سفر، روی این مساله به‌گونه جدی با مقامات پاکستانی صحبت کرده است.
آقای سپنتا گفت که موجودیت نظامیان پاکستانی علاوه بر جنگ هلمند در برخی مناطق دیگر کشور هم خیلی آشکار است.
رییس شورای امنیت ملی روز پنجشنبه هفتۀ گذشته در رأس یک هیات بلندپایه به پاکستان سفر کرد و با مقامات پاکستانی ضمن بحث در ارتباط به حملات راکتی آن کشور بر ولایت کنر روی مسایل دیگر نیز گفت‌وگو کرده است.
سفر رییس شورای امنیت ملی به پاکستان در حالی صورت گرفت که نظامیان آن کشور عملیات گسترده‌یی را بر ضد مخالفین مسلح تندرو در وزیرستان شمالی آغاز کرده اند.
رییس جمهور کرزی در جریان این عملیات، نامه‌یی را به پاکستان فرستاد و در آن از نظامیان پاکستانی خواسته است که در این عملیات همه مخالفین مسلح تندرو را هدف قرار دهند.
در مقابل نظامیان پاکستانی هم چنان تعهد کردند که در این عملیات تمام شبکه‌های تروریستی به‌‍شمول شبکه حقانی را از بین خواهند برد.
اما رنگین دادفر سپنتا رییس شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید تا زمانی‌‍که پاکستان در امر مبارزه با تروریزم گام‌های عملی بر ندارد، آنان به این تعهد پاکستان باور نمی‌کنند.
او گفت: «برای اولین بار در روابط هر دو کشور، رییس ارتش پاکستان حاضر شد که بگوید که در این جنگ مخفیگاه‌های شبکه حقانی هم مورد هدف ما است؛ به نظر من اعلام این مساله به سطح تیوری یک پیشرفت است، اما کمی بر ما فرصت دهید که بیبنیم نتیجۀ عملی دارد یا نه؟»
آقای سپنتا گفت که هیأت مشترک تازه تعیین شده افغانستان و پاکستان پنجشنبه هفته آینده در پاکستان نشست خواهند داشت بعد از آن به‌خاطر بررسی حملات راکتی پاکستان به کنر سفر می ‌کند.
مشاور شورای امنیت ملی می‌گوید، اگر پاکستان در امر مبارزه با تروریزم گام‌های صادقانه بردارد آنان آماده اند که با این کشور روابط استراتیژیک ایجاد کنند.
حملات اخیر در ولایات هلمند و کنر حکومت افغانستان را خشمیگن کرده، اما آقای سپنتا می‌گوید مقامات پاکستانی در جریان سفرش به او گفته اند که از سوی افغانستان بر خاک کشورشان حمله صورت می‌گیرد.
سپنتا گفته است مقامات پاکستانی به وی گفته اند که حمله بالای کنر پاسخ تهدیداتی است که از افغانستان بالای آن کشور صورت گرفته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.