نمایندۀ امریکا با ابراز نگرانی از اعلان نتیجۀ انتخابات: چند میلیون رأی نیاز به تفتیش دارد

گزارشگر:18 سرطان 1393 - ۱۷ سرطان ۱۳۹۳

mnandegar-3جیمز دابنز، نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان و پاکستان در مصاحبه‌یی با صدای امریکا گفت که نتایج انتخابات باید به تعویق می‌افتاد.
آقای دابنز گفت که اعلان نتایج ابتدایی باید با توافق هر دو جانب پیرامون تفتیش آرا اعلام می‌شد که این امر باعث ناراحتی امریکا است.
وی افزود: «ما تعویق اعلان نتایج ابتدایی انتخابات را ترجیح می‌‌‌‌‌دادیم تا آنکه روی اقدامات تفتیش بیشتر توافق صورت می‌گرفت».
دابنز اظهارداشت: «چندین میلیون رای هنوز هم وجود دارد که باید با دقت بازرسی شود. ما نمی‌دانیم در صورتی که این قدر کارها باقی مانده بود؛ چرا باید نتایج اعلام می‌شد».
آقای دابنز افزود که ملل متحد یک سلسله اقدامات تفتیش آرا را پیشنهاد کرده و هر دو ستاد با این پیشنهاد توافق کرده اند.
آقای دابنز گفت که دو موضوع در حال حاضر برای افغانستان از اهمیت ویژه برخوردار است. نخست، یک روند مشروع که شخص رییس جمهور منتخب مردم افغانستان را شناسایی کند و دوم بحث سیاسی میان هر دو رهبر برای ایجاد وحدت ملی که در برگیرنده تمام عناصر عمده جامعه افغان باشد.
او علاوه کرد: « واضحاً اگر یکی یا هر دوی این تلاش‌ها ناکام بماند، افغانستان به‌شکل بدی منقسم خواهد شد و این تاثیر زیانباری نه تنها بر دورنمای صلح و شفافیت این کشور بلکه بر تعهدات متداوم ایالات متحده و جامعه جهانی برای صلح و شفافیت افغانستان خواهد داشت».
آقای دابنز گفت که انتظار می‌رود تا اخیر ماه جاری آزمون های انتخاباتی افغانستان حل شود.
او تاکید کرد که اگر بن بست کنونی انتخاباتی افغانستان رفع شود و اگر حکومتی در افغانستان ایجاد شود که حمایت گسترده داخلی را در قبال داشته باشد؛ این کشور به گونه متداوم کمک‌های جامعه جهانی را به دست خواهد آورد. رشد اقتصادی آن ادامه خواهد یافت و افغانستان مهد دموکراسی منطقه مبدل خواهد شد.
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که روز دوشنبه با وجود اختلافات میان دو نامزد بر سر اعلان نتایج ابتدایی انتخابات کمیسیون انتخابات این نتایج را اعلام کرد که در نتیجه آن، داکتر اشرف غنی احمدزی برنده اعلام شد.
گفتنی است که تیم عبدالله عبدالله اعلام این نتایج را نامشروع دانسته و می‌گویند که این نتایج را نمی‌پذیرند و مسوولیت بعدی اعلام نتایج به عهده کمسیون مستقل انتخابات خواهد بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.