طالبان زنان قندوزی را خانه‌نشین ساختند

گزارشگر:دوشنبه 18 دلو 1395 - ۱۷ دلو ۱۳۹۵

زنان فعال قندوزی که تا قبل از سقوط شهرشان به دست طالبان با همه توان‌شان برای ثبیت جایگاه زنان در جامعه مبارزه می کردند امروز آرزوهای خود را برباد رفته می ببیند و خانه نشین شده اند.
پس از دوبار سقوط قندوز به دست طالبان، هیچ قشری را نمی‌توان در این شهر پیدا کرد که از جنگ و جنایت طالبان در این شهر مصون مانده باشد.
mandegar-3قندوزیان پس از سقوط شهر خود، قتل و کشتار عزیزان شان به دست طالبان را به چشم دیدند. آنان شاهد تاراج دارایی های شان بودند و آوارگی و ترک خانه های شان را به جان خریدند.
با آن که سقوط قندوز به دست طالبان در دو سال گذشته، تاثیر عمیق و جبران ناپذیری بر زندگی مردم قندوز داشته اما در این روزها دیده می شود که کم کم دوباره وضعیت در این شهر به حالت عادی برمی گردد.
شماری از بیجاشدگان دوباره به قندوز برگشته اند، کارهای اقتصادی از سر گرفته شده، مراکز فرهنگی و آموزشی دوباره فعالیت های شان را آغاز کرده اند و هر کس به امیدی یا دوباره به کار قبلی خود برگشته و یا هم فعالیت جدیدی را تجریه می کند.
اما هرآنچه در قندوز در این روزها به حالت عادی خود برگشته باشد، آنچه که کاملا به چشم می آید این است که نقش زنان در فعالیت های اجتماعی و مدنی در این شهر تاهنوز جایگاه قبلی خود را پیدا نکرده است.
زنان فعال قندوزی که تا قبل از سقوط شهرشان به دست طالبان با همه توان‌شان برای ثبیت جایگاه زنان در جامعه مبارزه می کردند امروز آرزوهای خود را برباد رفته می ببیند و خانه نشین شده اند.
شمار زیادی از زنان قندوزی قبل از سقوط قندوز فعالیت های اجتماعی ومدنی داشتند اما پس از سقوط دوباره این شهر به دست شورشیان از کار دست کشیدند و شمار دیگرشان شهر قندوز را ترک کردند.
حضور کم رنگ زنان در فعالیت های اجتماعی در شهر قندوز به حدی کاهش یافته که حتی نمایندگان مردم در شورای ولایتی به شدت از این مساله ابراز نگرانی کرده اند.
زر گل عالمی، عضو شورای ولایتی قندوز در این باره به خبرگزاری جمهور گفت:” پس از سقوط این ولایت برای بار دوم به دست طالبان و افزایش ناامنی ها، شمار زیادی زنان خانه نشین شده و یا به بیرون شهر پناه برده اند، اگر این وضع همین‌طور ادامه یابد روی روحیه زنان این ولایت تاثیرات مخرب و منفی خواهد گذاشت”.
دیده می شود که حتی برخی از خبرنگاران و فعالان مدنی زن در قندوز نیز این شهر را ترک کرده و یا حداقل فعالیت های خود را متوقف کرده اند.
نصیبه هولکر، رییس شورای زنان در قندوز نیز به خبرگزاری جمهور گفت:” شمار زیادی از زنان نخبه وفعال که در ادارات و نهادهای مختلف در این ولایت مصروف فعالیت بودند در این چند ماه اخیر مخصوصا پس از سقوط این ولایت به دست شورشیان از کار دست کشیده و خانه نشین شده اند”.
برخی از زنان در ولایت قندوز نیز لب به شکایت گشوده اند، آنان می گویند:” در گذشته دست شان در انجام کارها و فعالیت های مدنی و اجتماعی باز بود و زمینه های کاری به صورت نسبی وجود داشت اما اکنون به دلیل نا‌امنی ها در این ولایت اوضاع کار و فعالیت برای زنان به کلی آشفته شده است”.
دیده می شود که زنان قندوزی که در جنگ های اخیر در این شهر آسیب های جدی دیده اند حتی پس از ختم جنگ نتوانسته اند دوباره به کارهای شان برگردند و جایگاه خود را پیدا کنند.آنچه که امروز این زنان به شدت به آن نیاز دارند حمایت قوی و دوامدار نهادهای حکومتی می باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.